Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Baelen tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de studie betreffende de afhakers in het hoger onderwijs.
In het hoger onderwijs haken 50 procent van de studenten af. Volgens de onderzoekers kan dat probleem opgelost worden door een betere observatie en begeleiding in het laatste jaar van het secundair onderwijs. Zal de minister maatregelen bespreken met de CLB's? Zal er een vragenlijst opgemaakt worden om de leerlingen beter te begeleiden?
Het keuzeproces beperkt zich niet tot het laatste jaar van het secundair onderwijs, maar is een groeiproces dat start in de basisschool. Een aantal instanties hebben een keuzedossier voor leerlingen van het secundair onderwijs opgesteld. De vroegere PMS-centra stonden in voor begeleiding en oriëntering, nu is dat de taak van de leerkracht. Sommige scholen en leerkrachten besteden daar veel aandacht aan, andere niet omdat ze over te weinig informatie of vaardigheden beschikken. Het betreft geen nieuwe taak, maar is een geïntegreerd deel van hun opdracht. Mogelijke hulpmiddelen zijn een adviserende oriënteringsproef in het laatste jaar.
Bij de doorlichting zal de inspectie aandacht schenken aan de studiekeuzebegeleiding door de school. Het is immers een geïntegreerd deel van een kwaliteitsvolle school.
Kiezen is inderdaad een groeiproces en de leerkracht heeft een belangrijke taak. Een oriënteringsproef kan op cognitief vlak een hulp zijn. In het kader van de democratisering van het hoger onderwijs zijn de 50 procent afhakers een belangrijke doelgroep : zij kiezen immers al voor hogere studies.
Het incident is gesloten.