Verslag plenaire vergadering
Verslag
Effecten van gemengd onderwijs op jonge adolescenten
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van mevrouw Hermans tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de effecten van gemengd onderwijs op jonge adolescenten.
Uit de resultaten van een enquête bij jongens en meisjes tussen 14 en 15 jaar, uitgevoerd door professor Brutsaert, blijkt dat meisjes op gemengde scholen meer stress hebben door de opmerkingen die ze van de jongens krijgen. Bovendien koesteren ze zich in bepaalde rolpatronen en voelen ze zich tekortgedaan in de gemengde situatie. Welke conclusies trekt u uit dit onderzoek? Hoe houdt u daarmee rekening in het beleid?
De resultaten van de enquête zijn niet nieuw. Onderzoeken en enquêtes van een aantal jaar geleden wezen in dezelfde richting. In onze buurlanden zijn de resultaten gelijkaardig.
Het is te vroeg om conclusies uit de enquête te trekken. Het departement Onderwijs heeft de opdracht gegeven om een studie over de verschillen in schoolprestaties tussen jongens en meisjes in al dan niet gemengde scholen en een over de invloed van het geslacht van de leerkrachten op de schoolprestaties te laten uitvoeren. Beide onderzoeken zullen klaar zijn in het voorjaar en zullen ook beleidsadviezen formuleren. We zullen die grondig bestuderen en het beleid eventueel bijsturen.
Ik hoop dat u in het bijzonder rekening zal houden met de leeftijdsgroep van 13 tot 15 jaar, die het gevoeligst is. Op de basisscholen zijn er duidelijk minder problemen. Ik hoop dat u met de beleidsadviezen rekening zal houden op de rondetafelconferentie.
Het incident is gesloten.