Verslag plenaire vergadering
Verslag
Luchtvervuiling door het verkeer in de steden
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Malcorps tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de luchtvervuiling door het verkeer in de steden.
Dat de luchtvervuiling in onze steden groter is dan op het platteland, is algemeen bekend. Maar nadat Test Gezondheid een aantal mensen drie dagen en drie nachten een sensorbadge heeft opgespeld om de reële vervuiling te meten, blijkt dat de blootstelling in onze steden ver boven het gemiddelde ligt. Volgens de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) doodt luchtvervuiling jaarlijks meer mensen dan het verkeer. Er is dus behoefte aan een verkeersbeleid dat de luchtvervuiling en de gezondheidseffecten ervan doet dalen.
Hoe denkt de Vlaamse regering het aantal auto's in onze steden terug te dringen? Hoe wil de Vlaamse regering de fiets en het openbaar vervoer meer kansen bieden? Hoe wil de Vlaamse regering het gebruik van emissie-arme brandstoffen stimuleren?
Er zijn niet alleen meer auto's dan vroeger. De auto wordt ook steeds vaker gebruikt. Daarom probeert de Vlaamse regering het transport over het water te stimuleren. Voorts bouwt de Vlaamse overheid het openbaar vervoer uit. De bussen moeten uitgerust worden met roetfilters en op zwavelarme brandstof kunnen rijden. Tegen 2004 moet 90 percent van het wagenpark gemoderniseerd zijn. De overige voertuigen zijn dan aan vervanging toe.
Met een goede ruimtelijke ordening in de stadskernen kunnen veel nutteloze verplaatsingen vermeden worden. De maximumsnelheid in de stadscentra tot dertig kilometer per uur beperken, zal niet alleen het aantal ongevallen verminderen, maar ook leiden tot een lagere uitstoot.
Strenge productnormen voor personenauto's invoeren is geen Vlaamse bevoegdheid, maar de convenants bieden ons wel de mogelijkheid om gemeentebesturen een subsidie van 33 percent toe te kennen voor de ombouw van hun wagenpark.
We zijn steeds bereid bijkomende suggesties te bestuderen.
Ik steun de minister in de maatregelen die hij genomen heeft voor de beperking van de milieuvervuiling die het gevolg is van de automobiliteit.
Om de milieuvervuiling in de steden te beperken zijn er echter nog andere mogelijk, onder meer het autoluw maken van steden en het bevorderen van emissie-arme voertuigen. Dat heeft inderdaad te maken met productnormen maar ook met sensibilisering, en dat is een taak voor de Vlaamse Gemeenschap.
Bij de nieuwe types van wagens is de uitstoot kleiner. Het wagenpark is de laatste jaren echter sterk verouderd. Met fiscale initiatieven willen we de aanschaf van nieuwe wagens met een lagere uitstoot bevorderen.
Het incident is gesloten.