Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 16 april 1996 houdende bescherming van landschappen.
De algemene bespreking is geopend.
, verslaggever : Met deze wijziging willen we de integrale landschapszorg realiseren en instrumenten creëren om snel in te grijpen. Een inhaaloperatie dringt zich immers op.
De verplichte beheerscommissie en -plannen worden verspoepeld en de subsidies worden opgesplitst in onderhoudspremies en landschappremies. Beschermingsbeslissingen worden doeltreffender om de rechtsonzekerheid tegen te gaan. Voorts wordt de integratie bevorderd. Ten slotte wordt een hoofdstuk toegevoegd over het stimuleringsbeleid. Deze decreetswijziging past in het voornemen van de Vlaamse regering om de regelgeving te vereenvoudigen en het beleid krachtdadiger te maken.
Dit ontwerp van decreet werd op een aantal punten geamendeerd. Zo is de definitie van historische en permanente graslanden op voorstel van de heer Van Looy afgestemd op de definitie uit het decreet inzake Natuurbehoud. De heer Keulen heeft twee amendementen ingediend : enerzijds wordt koppelsubsidie afgeschaft en anderzijds wordt voortaan gezorgd voor financiële steun voor voorlopig erkende landschappen.
Het aldus geamendeerde ontwerp van decreet werd met 11 stemmen tegen 2 aangenomen.
Wij hebben twee amendementen ingediend op artikel zes betreffende de voorlopige bescherming en twee op artikel zeven betreffende de definitieve bescherming.
Het is eigenaardig dat de commissie voor Cultuur zich over dit ontwerp van decreet heeft gebogen omdat Landschappen de voorbije tien jaar behandeld werd door de commissie voor Leefmilieu.
Het decreet houdende bescherming van landschappen werd in 1996 goedgekeurd en bevat een aantal bepalingen die in 1997 werden overgenomen in het decreet inzake Natuurbehoud. Zo zullen ecologisch waardevolle agrarische gebieden door het decreet inzake Natuurbehoud in het VEN terechtkomen. Precies daarom zijn bijkomende maatregelen nutteloos en kunnen we beter coördineren met het decreet inzake Natuurbehoud.
Het decreet van 1996 introduceerdee het begrip historisch en permanent grasland. In het decreet van 1997 werd de definitie verbeterd. In dit ontwerp van decreet passen we de oorspronkelijke defintie daarom aan. Ik begrijp nog altijd niet waarom de administratie pleitte om de twee verschillende definities niet op elkaar af te stemmen. Ruimtelijke Ordening, Natuurbehoud en Landschappen moeten er alles aan doen om overlappingen te vermijden.
Er zijn inderdaad een aantal historisch en permanente graslanden omgeploegd, maar moeten we daarom alle akkers in beschermde landschappen opnieuw omzetten? Dat gaat te ver. Bovendien kunnen overtredingen juridisch rechtgezet worden op basis van het vegetatiebesluit of het decreet inzake Natuurbehoud. Als de graslanden rechtmatig zijn omgeploegd, kan altijd gepraat worden met de eigenaar. Desnoods kunnen die akkers dan onteigend worden.
Als eigenaars en gebruikers verplicht worden akkers in grasland om te zetten, brengen we de grondgebonden landbouw in gevaar wegens het waardeverlies. Wie zal nu nog bereid zijn om het landschap te onderhouden?
Het is niet de bedoeling dat het Gewest zomaar over de hoofden heen beslist akkerland om te zetten in historisch en permanent grasland.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 16 april 1996 houdende bescherming van landschappen.
- De artikelen 1 tot en met 5 worden zonder opmerkingen aangenomen.
- De stemmingen over de amendementen op de artikelen 6 en 7 en over de artikelen 6 en 7 worden aangehouden.
- De artikelen 8 tot en met 11 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen om 15 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.