Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Stassen tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Innovatie, Media en Ruimtelijke Ordening, over het onderzoek naar een alternatief voor het Saeftinghedok in de Waaslandhaven.
De beslissing van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 en de Europese Milieurichtlijn vormen de achtergrond van mijn vraag over het onderzoek naar een alternatief voor het Saeftinghedok in de Waaslandhaven. De beslissing van de Vlaamse regering bepaalt dat het Saeftinghedok een concept is en dat alternatieven onderzocht moeten worden. De Europese Milieurichtlijn stelt op haar beurt dat men dient aan te tonen dat het project van algemeen belang is als men beschermde gebieden wil aansnijden. Voorts moeten alternatieven onderzocht worden en dienen verloren gegane gebieden gecompenseerd te worden. Op welke manier beantwoordt het inbreidingsscenario aan de noodzaak om alternatieven te onderzoeken? Hoe moeten we de persberichten interpreteren?
De beslissing van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 gelast de Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, de nodige initiatieven te nemen om de werkgroep Strategisch Plan Linkeroever uit te breiden. Het is de bedoeling een volwaardig strategisch plan voor het havengebied op de rechter- en linkeroever ter hoogte van Antwerpen tot stand te brengen. Dat plan moet duidelijkheid scheppen over de noodzaak, de fasering en de uitvoeringsmodaliteiten van een tweede containerdok op het grondgebied van de woonkern Doel, waarbij de geplande economische en ecologische infrastructuur in en rond het havengebied behouden moet blijven binnen de grenzen bepaald in de principes van het Strategisch Plan Linkerscheldeoevergebied.
De werkgroep Strategisch Plan Linkeroever is druk bezig met de uitvoering van die beslissing. De provincie Oost-Vlaanderen staat mee in voor de coördinatie van de werkzaamheden. Binnen de werkgroep zijn er vijf subwerkgroepen opgericht. Het klopt dat de werkgroep Economie en Ruimtegebruik zeer strategisch werkt.
Ik ben op de hoogte van het voorstel om het Deurganckdok te verbinden met het bestaande dokkencomplex Verrebroek. De directeur van de haven heeft daarover nog geen verklaringen afgelegd. Er is wel afgesproken dat alle mogelijke scenario's onderzocht zullen worden.
De denkweg die naar voren geschoven wordt, heeft heel wat nautische, ecologische en economische consequenties. Het spreekt voor zich dat het onderzoek van een dergelijke piste heel wat voorbereidend werk vraagt. De beslissing dient ten vroegste in 2007 genomen te worden. Het is belangrijk dat men iedereen rustig zijn of haar werk laat doen zodat er goede analyses gemaakt worden, op basis waarvan het beleid dan de juiste beslissingen kan nemen.
Ten opzichte van 2000 is er al een concrete stap vooruit gezet : er bestaan al twee alternatieven naast elkaar. Die dienen in alle rust onderzocht te worden.
Het incident is gesloten.