Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Decaluwe tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verkeersveiligheid en de signalisatie bij wegenwerken, naar aanleiding van het zware verkeersongeval in Gierle.
Vorige week is er op de E34 in Gierle weer een zwaar verkeersongeval geweest. Een vrachtwagen is daar ingereden op een bus die in de file stond naar aanleiding van wegenwerken.
De laatste tijd zijn er veel ongevallen met vrachtwagens. Het aantal verkeersslachtoffers op de autosnelwegen gaat in stijgende lijn en dat ondanks het regeerakkoord dat tegen het einde van de legislatuur een daling met een derde voorziet van het aantal verkeersslachtoffers.
De oorzaken van het grote aantal verkeersslachtoffers zijn bekend : overdreven snelheid, het niet respecteren van rij- en rusttijden en het feit dat de vrachtwagens te zwaar geladen zijn. Controle hierop is een federale materie. Daarom moet men hiervan dringend werk maken, in samenwerking met minister Durant.
Het is niet de eerste keer dat deze problematiek aan bod komt in dit parlement. In het verleden was er al een unanieme resolutie om passende maatregelen te vragen, vooral op het vlak van bewegwijzering en dat resulteerde in een ministeriële rondzendbrief. Naar aanleiding van het recente verkeersongeval beweerde men trouwens dat de wegsignalisatie niet in orde was, maar deze bewering bleek achteraf onjuist.
Het parlement heeft ook gevraagd dat er overleg zou gepleegd worden met de federale minister in verband met de controle op overdreven snelheid en op rij- en rusttijden.
Wanneer komt er overleg met de federale minister? Is de ministeriële rondzendbrief van enkele jaren intussen nog niet aan evaluatie en aanpassing toe? Het verkeer neemt immers toe en voor de nabije toekomst staan er veel wegenwerken op het programma.
De problematiek die werd aangehaald door de heer Decaluwe omvat twee facetten.
Inzake de signalisatie heeft de burgemeester zich al geëxcuseerd tegenover de bevoegde Vlaamse diensten. De signalisatie was immers perfect in orde. De wetgeving ter zake werd onlangs verstrengd en de bevoegde diensten hadden daar bovenop nog extra maatregelen genomen.
Dat neemt niet weg dat we moeten blijven zoeken naar extra maatregelen om de signalisatie te verbeteren. Sommigen pleiten ervoor om dergelijke wegenwerken ver vooraf te signaliseren. Een bezwaar is dat de aandacht daardoor mettertijd kan verzwakken. Een andere suggestie is dat men zou signaliseren met een wagen met zwaailichten. Dat heeft men onlangs in de praktijk gebracht naar aanleiding van recente syndicale acties in Limburg. Het resultaat was dat men ingereden is op het politievoertuig.
Verder moet er met allerlei instrumenten strenge controle zijn op het rijgedrag en op rij- en rusttijden. Daarvoor groeit stilaan een maatschappelijk draagvlak. Ongevallen zijn immers vaak een zaak van onverantwoord rijgedrag. Er is hierover permanent overleg met de federale overheid.
De minister heeft niet geantwoord op mijn opmerking dat het overleg met de federale overheid opnieuw moet op gang gebracht worden.
De CVP pleit voor het plaatsen van mobiele onbemande camera's naar aanleiding van wegenwerken. Mijn fractie heeft ook gepleit voor het gebruik van telematica om mobiele aankondigingen in functie van de lengte van de file mogelijk te maken. Dat vergt uiteraard extra investeringen in infrastructuur.
Het incident is gesloten.