Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is het voorstel van decreet van de heren Laverge, Voorhamme, Stassen en Bogaert tot wijziging van het decreet van 13 juli 1994 betreffende de herstructurering van de GIMV, Gimvindus, VMH, Mijnen en LIM en tot oprichting van het Limburgfonds en van de permanente werkgroep Limburg.
De algemene bespreking is geopend.
De heer De Cock, verslaggever, verwijst naar het schriftelijk verslag.
Wij hebben onze bedenkingen samengebundeld bij de bespreking van het ontwerp van decreet.
Dit voorstel van decreet, waartoe wij samen met enkele collega's het initiatief hebben genomen, heeft een hertekening voor ogen van het economisch overheidsinitiatief. De commissie voor Economie, Landbouw, Werkgelegenheid en Toerisme stond daarbij voor een aantal moeilijkheden en consequenties voortkomende uit beslissingen van vorige regeringen, zoals de beursgang van de GIMV. De Vlaamse overheid had bijgevolg geen apparaat meer voor vernieuwende economische initiatieven. Het voorstel van decreet wil de gevolgen van de verdere privatisering van GIMV opvangen, de vereffeningsoperatie via de NV Staal en NV Textiel laten gebeuren en tenslotte het parlement blijven betrekken via de PPS-structuren. Het voordeel van de PMV is dat deze rechtstreeks afhangt van het Vlaamse Gewest. In het vroegere voorstel, een substructuur van de VPM, zou er geen rechtstreekse band zijn geweest met het Vlaamse Parlement en het Vlaamse Gewest.
- Applaus bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID.
De GIMV heeft een hele evolutie doorgemaakt. Van overheidsholding oude stijl naar moderne investeringsmaatschappij, die nu ook beursgenoteerd is. Bijgevolg was haar expliciete overheidsopdracht moeilijk geworden, en werd ook een geschikte controle bemoeilijkt. Daarom en wegens het voornemen tot verdere privatisering, heeft de meerderheid naar een oplossing gezocht waarbij ze geen einde wil stellen aan de economische rol van de overheid. Voor de overheid is integendeel een nieuwe rol weggelegd : het ontwikkelen van nieuwe initiatieven op het vlak van PPS en van duurzaam en verantwoord ondernemerschap. Door de markt gaat dit niet spontaan gebeuren. Hier wordt het meest adequate instrumentarium geboden waarvoor in dit parlement een ruime consensus bestaat.
- Applaus bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID.
Door de vereffening van Gimvindus en de privatisering van de GIMV stonden wij voor een tegenstrijdigheid. Wij konden niet volledig toegeven aan de doorgedreven liberale logica noch zweren bij enkel de overheid als alleen zaligmakend. Hier is voor de gulden middenweg gekozen. In 1980 diende de GIMV als instrument om de gevolgen van de zware economische crisis te helpen opvangen. In 2001 heeft PMV andere uitgangspunten, zoals het stimuleren van innoverend kapitaal, het duurzaam ondernemerschap en het fungeren als parkeergarage voor participaties die later moeten worden gevaloriseerd. Zeer belangrijk is de PPS-formule : dit voorstel van decreet biedt de mogelijkheid hiervoor een kader te creëren.
Ik verwijs ten slotte naar een artikel in de FET van vorige week, waaruit blijkt dat Vlaanderen een aanzienlijke achterstand heeft ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten binnen Europa wat betreft vernieuwend ondernemerschap. Met het instrument aangereikt in dit decreet willen we dit opnieuw stimuleren.
Als de markt niet zo gunstig zou evolueren, kan de overheid, na goedkeuring van dit voorstel van decreet, dan nog ingrijpen? Heeft zij dan nog instrumenten om inzake staal en textiel iets te doen?
Wij hebben onze rol te vervullen als parlement. Maar het moet mogelijk zijn bijsturingen te doen zolang de NV Staal en NV Textiel nog niet zijn gevaloriseerd.
Maar stel nu dat de markt, wat ik niet hoop, achteruitgaat. Kunnen de NV Staal en de NV Textiel dan nog nieuwe activa opnemen of blijven ze gebonden aan het vereffeningsscenario?
Zolang ze in overheidshanden zijn, kan er nog iets gebeuren.
Het was noodzakelijk nieuwe structuren op te richten, zoals bleek uit de aanbevelingen van de onderzoekscommissie naar de scheepskredieten. De GIMV wordt afgesplitst via de VPM waar zij autonoom kunnen beslissen om nieuwe initiatieven te nemen inzake staat en textiel. Maar daar mogen wij niet in tussenkomen want het is een beursgenoteerd bedrijf. Voorts wordt Gimvindus vereffend waardoor de bestaande participaties in staal en textiel worden geparkeerd. Ten slotte is de ontplooiing van nieuwe activiteiten mogelijk. Ik hoop op initiatieven inzake mobiliteit en sanering van bedrijfsterreinen.
Maar ik blijf bij mijn vraag of die nieuwe structuren nog hetzelfde kunnen ondernemen als de GIMV.
De VPM moet de verantwoordelijkheid nemen waarvoor ze is opgericht. Het Vlaams Parlement kan hierover niets zeggen, omdat het gaat om een beursgenoteerde vennootschap.
De heer Schuermans is lid van de bevoegde commissie. Lange tijd konden we geen controle uitoefenen over Gimvindus omdat de regels van een beursgenoteerde vennootschap blijkbaar haaks staan op die van een parlementaire democratie. Er was duidelijk behoefte aan een nieuw instrumentarium.
De vraag is of de NV Staal en de NV Textiel nieuwe participaties kunnen nemen.
De twee voorliggende voorstellen van decreet vormen het sluitstuk van de werkzaamheden van de commissie en de uitvoering van het Vlaamse regeerakkoord.
Er wordt een duidelijke keuze gemaakt : de banden tussen de VPM en de PMV worden doorgeknipt. VPM blijft de exclusieve aandeelhouder van de GIMV. De PMV, waarvan de naam binnenkort gewijzigd zal worden, zal een 100 procent overheidsholding worden met drie opdrachten. Ten eerste : de valorisatie van de activa op een economisch verantwoorde manier, dat wil zeggen : gunstig voor de ondernemer en met maximale opbrengst voor de Vlaamse overheid.Het moment van valorisatie is totaal ondergeschikt aan dit uitgangspunt. Ten tweede : de oprichting van een nieuwe economische pijler die moet toelaten om distorsies op de markt op te vangen. De bestaande ondernemingen die venture capital op de markt brengen houden zich uitsluitend bezig met grote dossiers. Familiale bedrijven komen daardoor niet aan bod. Ten derde wordt er een basis gelegd voor het functioneren van PPS-dochters in alle sectoren. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan NV's voor de sanering van brownfields, aan de NV MIA in het kader van de mobiliteitsproblematiek en aan de opvolger van Mercurius in het raam van de stadskernvernieuwing. De PPS-dochters zullen onder de bevoegdheid vallen van de minister van Economie, van de minister van Financiën en Begroting en van de bevoegde vakminister.
PMV krijgt dus nieuwe opdrachten. Bovendien wordt het toezicht erover zeer duidelijk geregeld. PMV moet zo vlug mogelijk worden geactiveerd. Als het parlement de voorliggende tekst goedkeurt, zal de Vlaamse regering vrijdag de statutenwijziging van PMV goedkeuren en zal de algemene vergadering bijeenkomen om een nieuwe raad van bestuur aan te wijzen. Na een aandeeelhoudersvergadering, kan een eerste kapitalisatie plaatsvinden. Tegen het najaar moet PMV operationeel zijn. (Applaus bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID)
Kunnen de NV Staal en de NV Textiel nog actief op de markt optreden in dergelijk vereffeningsscenario?
Voor de zoveelste keer : de vereffening heeft geen betrekking op de NV Staal en de NV Textiel, maar enkel op de NV Gimvindus-rest. De NV Staal en de NV Textiel worden in een dochtermaatschappij ondergebracht. Als de NV Textiel bijvoorbeeld bijkomend kapitaal wil verwerven, dan kan dat. Alles moet passen in het kader van de valorisatie-opdracht waarbij de overheid uiteindelijk zal moeten beslissen om afstand te nemen van deze aandelen.
Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het het voorstel van decreet van de heren Laverge, Voorhamme, Stassen en Bogaert tot wijziging van het decreet van 13 juli 1994 betreffende de herstructurering van de GIMV, Gimvindus, VHM, Mijnen en LIM en tot oprichting van het Limburgfonds en van de permanente werkgroep Limburg.
- De artikelen worden zonder opmerklingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen morgen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.