Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Dewinter tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over maatregelen tegen agressie op bussen van De Lijn
Er waren de voorbije dagen een aantal incidenten op bussen van De Lijn in Antwerpen met stakingen van het personeel tot gevolg. In Antwerpen zijn er een aantal zwarte lijnen, waar het personeel niet meer wil rijden. Bij vorige incidenten heeft de minister zich beperkt tot het aankondigen van een aantal maatregelen die duidelijk onvoldoende zijn om de agressie te bestrijden.
Zowel onze fractie als de vakbonden hebben een aantal voorstellen die wel doeltreffend zouden zijn : zoals het installeren van metro- en busbrigades; een betere bescherming door een goede afscherming van de chauffeurs en camerabewaking op alle risicolijnen; een speciaal statuut voor chauffeurs zodat hen aanvallen zwaardere straffen oplevert. Ook zou men aan de chauffeurs een beperkte politionele bevoegdheid kunnen geven zodat zij vaststellingen kunnen doen, die geldig zijn tot het tegenbewijs gegeven is. Concrete maatregelen moeten op korte termijn uitgevoerd worden om personeel en reizigers te beschermen.
Het aantal gevallen van agressie daalt. Er zijn heel wat concrete maatregelen genomen en een aantal andere in voorbereiding. Men werft momenteel 81 controleurs aan. Er zullen camera's geïnstalleerd worden. Er loopt in dat verband een proefproject. Het installeren van een plexiglazen kooi ter bescherming van de chauffeur wordt momenteel onderzocht en getest in overleg met het personeel. Niet iedereen blijkt voorstander te zijn van deze maatregel. De Vlaamse Vervoermaatschappij is verantwoordelijk voor infrastructuur, opleiding van en nazorg bij het personeel, maar mag niet in de plaats treden van de politie of justitie.
De minister vertelt weinig nieuws. In Antwerpen zijn de risicolijnen gekend, toch is hier weinig toezicht. Ik wil benadrukken dat de laatste incidenten zich voordeden op dezelfde lijn en in dezelfde buurt, binnen de 48 uren en dat het telkens gaat over min of meer dezelfde ordeverstoorders. Blijkbaar is men blind voor dergelijk georganiseerde verstoring van de openbare orde door bendes.
Agressie zal nooit helemaal te voorkomen zijn. Nochtans zijn er tal van maatregelen genomen, in overleg met het personeel. Zij moeten dikwijls in moeilijke omstandigheden werken, niet zozeer door agressie maar door een slechte doorstroming. Er zijn afspraken tussen vakbonden, personeel en directie over controleurs, camerabewaking, een goede opleiding, een noodbelsysteem en contacten met politie en gerecht. Over het algemeen is het aantal incidenten gedaald.
Ik betwijfel dat. De vakbonden in Antwerpen protesteerden ook omdat de directie de incidenten in de doofpot wou stoppen om de bevolking niet te verontrusten. Ik hoop dat de minister dat afkeurt en openheid over alle feiten nastreeft.
Het incident is gesloten.