Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is het voorstel van decreet van de heren Tobback, Van Aperen, Malcorps en Loones betreffende de mobiliteitsconvenants.
De algemene bespreking is geopend.
De heren Holemans en De Smet verwijzen naar het schriftelijk verslag.
Tijdens de commissiebesprekingen waren de indieners van het voorstel van decreet evenmin aanwezig. Het mobiliteitsconvenant is geen nieuw instrument en is althans in theorie een goed instrument. Het is belangrijk dat overleg wordt gepleegd met de partners, mede omdat zo de rol van de lokale besturen erkend wordt. Een voorwaarde is wel dat de gemeenten een visie op mobiliteit ontwikkeld hebben.
Voormalig minister Baldewijns voerde de mobiliteitsconvenants in april 1996 in.
Na bijna vijf jaar wordt de mobiliteitconvenant decretaal verankerd. De convenants hebben hun nut bewezen in de praktijk. De decretale verankering was de gelegenheid bij uitstek om de knelpunten bloot te leggen, maar dat is niet gebeurd. Het ontwerp van decreet is een gemiste kans om het nuttige instrument van de mobiliteitsconvenant te optimaliseren en het te kaderen in een algemene visie op het mobiliteitsbeleid. Het bevat geen visie op mobiliteitsplanning en schept alleen een juridische onderbouw zonder aandacht te besteden aan het planproces. Zo wordt er geen enkele link gelegd met de ruimtelijke planning, hoewel beide planprocessen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
In het ontwerp van decreet zijn alleen formele procedures en afspraken opgenomen. Aan het overlegproces tussen de verschillende partners, dat van fundamenteel belang is om tot een geïntegreerd mobiliteitsbeleid te komen, wordt er geen aandacht besteed. Er wordt ook niet stilgestaan bij de rol en de bevoegdheden van de verschillende partners. Toch is een convenant een samenwerkingsvorm tussen diverse evenwaardige partners.
Het is ook niet duidelijk of de gemeenten verplicht worden om een convenant af te sluiten. Totnogtoe gebeurde dat op vrijwillige basis. Uit de algemene toelichting blijkt dat de gemeenten impliciet verplicht worden om een convenant af te sluiten. Als ze dat niet doen, zal er niets meer gebeuren op de gewestwegen in hun gemeenten.
Het is overduidelijk dat het voorstel van decreet heel snel bij elkaar geschreven werd als reactie op het voorstel van decreet van de CVP. Daarin worden de mobiliteitsconvenants eveneens decretaal verankerd, maar er is een toegevoegde waarde in de vorm van een duidelijke structuur voor mobiliteitsplanning op drie niveaus. Het voorstel bevat voorts een overkoepelende visie op duurzame mobiliteit.
Dat het zeer snel moest gaan, blijkt onder meer uit het feit dat de volledige tekst door een amendement vervangen werd omwille van opmerkingen van het decreetgevend secretariaat, die we niet mochten inkijken. We hebben overwogen om het advies van de afdeling Wetgeving van de Raad van State te vragen maar omdat het voorstel van decreet weinig inhoud heeft, hebben we van dat voornemen afgezien. We dienen een amendement in waarin het overbodige tekstmateriaal is geschrapt, waarmee we het voorstel herleiden tot de essentie. Het voorliggende voorstel van decreet verleent enkel een decretale verankering aan de convenants, het heeft geen nuttige toegevoegde waarde. We zullen daarom ons voorstel van decreet voor een echte mobiliteitsplanning opnieuw op de agenda plaatsen en hopen dat de meerderheid dan wel bereid is om daarover na te denken. De CVP-fractie zal het voorliggende voorstel van decreet uiteraard niet goedkeuren. (Applaus bij de CVP)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter :
Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet van de heren Tobback, Van Aperen, Malcorps en Loones betreffende de mobiliteitsconvenants.
- De stemmingen over de amendementen op de artikelen 2 tot en met 7 en over de artikelen 2 tot en met 7 worden aangehouden. Artikel 1wordt zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.