Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Ramon tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de mogelijke gezondheidseffecten van computergebruik in het onderwijs.
De discussie over ICT in het onderwijs wordt momenteel gevoerd. Het aspect gezondheid mogen we daarbij niet uit het oog verliezen, en komt nu te weinig aan bod. Onderzoek van Amerikaanse en Australische wetenschappers toont aan dat het gebruik van de computer aanleiding kan geven tot heel wat psychische en fysische klachten. In Vlaanderen wordt daar nog bijna geen onderzoek naar gedaan.
Mevrouw de minister, zult u bij het vastleggen van de prioriteiten en de middelen van het ICT-beleid rekening houden met het gezondheidsaspect? Hier moet de nodige aandacht aan worden besteed in de opleiding van de leerkrachten en bij de inrichting van de klassen. Eventuele gezondheidsklachten moeten worden opgevolgd en begeleid.
De vraag van de heer Ramon is terecht. Het Vlaams onderzoek hiernaar staat misschien minder verder, maar het departement Onderwijs volgt de onderzoeken van de Amerikaanse en Australische onderzoekers op de voet. De federale wet op het Welzijn besteedt trouwens al aandacht aan de ICT-problematiek. De preventieadviseurs zullen dit in de praktijk opvolgen.
We moeten ook niet overdrijven. In het leerplichtonderwijs gaat het om slechts enkele uren per week computerles, met uitzondering van de informaticaklassen. De leerkrachten moeten trouwens nu al voldoende aandacht besteden aan de houding van de leerlingen. De werkgroepen die de leerkrachtenopleiding momenteel doorlichten, zijn daar dan ook mee bezig.
Ik wijs erop dat de gelden in het kader van de PCKadee-projecten ook voor meubilair en dergelijke kunnen worden gebruikt.
Ik dank de minister voor haar positief antwoord.
Het incident is gesloten.