Verslag plenaire vergadering
Met redenen omklede motie tot besluit van de op 18 mei 2000 door de heren Ludwig Caluwé en Johan Malcorps in commissie gehouden interpellaties tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaams regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, respectievelijk over de financiering van de sluiting van de ring rond Antwerpen en over de besluitvorming in het dossier betreffende de sluiting van de ring rond Antwerpen
Verslag
Hoofdelijke stemming
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heer Caluwé tot besluit van de op 18 mei 2000 door de heren Caluwé en Malcorps in commissie gehouden interpellaties tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, respectievelijk over de financiering van de sluiting van de ring rond Antwerpen en over de besluitvorming in het dossier betreffende de sluiting van de ring rond Antwerpen.
Ik reken op de stem van de meerderheid voor deze motie met een beperkt voorwerp. Ik kijk uit naar het stemgedrag van het Vlaams Blok, dat zich bij monde van de heer Dewinter heeft aangesloten bij het project, in tegenstelling tot de heer Penris. De heer Penris wil een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel en de E17; de heer Wymeersch diende onlangs een totaal tegengestelde motie in.
Ik blijf het standpunt innemen dat ik ook al in de commissie heb verdedigd. De heer Caluwé heeft me dat verweten. Ik bevind me met mijn standpunt nochtans in goed gezelschap : ook de groene beweging van het Antwerpse, schepen Delwaide en de CVP'er Filip Heylen plaatsen vraagtekens bij het project. We zullen onze motie handhaven en ons onthouden bij de motie van de CVP.
De VLD zal deze moties niet goedkeuren. De regering wil het mobiliteitsprobleem op een coherente wijze aanpakken. In het voorjaar van 2001 zal er een mobiliteitsplan worden voorgelegd dat een globale oplossing probeert te bieden voor problemen op het vlak van verkeer, leefmilieu en ruimtelijke ordening. Deze moties klinken wel goed met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen, maar een toetsing aan een globaal beleidskader ontbreekt. Dit project goedkeuren zou de deur openzetten voor andere lokale voorstellen. De VLD verzet zich niet tegen het project op zich, maar kiest voor een geïntegreerde aanpak. Antwerpen en Vlaanderen zulle met het mobiliteitsplan van 2001 een oplossing op maat krijgen.
- De met redenen omklede motie wordt met 28 stemmen tegen 64 bij 20 onthoudingen niet aangenomen.
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heer Penris tot besluit van de op 18 mei 2000 door de heren Caluwé en Malcorps in commissie gehouden interpellaties tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, respectievelijk over de financiering van de sluiting van de ring rond Antwerpen en over de besluitvorming in het dossier betreffende de sluiting van de ring rond Antwerpen.
- De met redenen omklede motie wordt met 19 stemmen tegen 92 bij 1 onthouding niet aangenomen.