Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de financiering van de mobiliteitsinvesteringen in en rond Antwerpen
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Dewinter tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de financiering van de mobiliteitsinvesteringen in en rond Antwerpen.
In het begin van deze week is Sinterklaas blijkbaar opnieuw rondgegaan met een bedrag van veertig miljard frank om het project Groot-Oosterweel te kunnen realiseren. Dat omvat onder meer een viaduct over de Schelde en een ondertunneling van de Singel. Op financieel vlak zijn er echter onduidelijkheden. Er zou zes of zeven miljard frank ter beschikking gesteld worden door de GIMV en ook uit de reguliere begroting zou er een bedrag kunnen komen. Voor de rest is men afhankelijk van de oom uit Amerika : de rest zou betaald worden door Amerikaanse pensioenfondsen. Hoe zal dat in zijn werk gaan? Gaat het om gewaarborgde staatsleningen, waarbij de Vlaamse overheid zich garant stelt? Hypothekeert u daarmee de toekomst van de stad niet? Zullen de gebruikers een tol moeten betalen om over die zogenaamde Sint-Paulustunnel te mogen rijden en zo ja, hoe groot zal die tol zijn? Ik heb berekend wat de Antwerpenaar nu al betaalt voor de bestaande tunnel. Voor een personenwagen betaalt men 130 frank voor een enkele rit als men geen abonnement heeft. Heen en terug is dat 260 frank. Als men rekent op twintig werkdagen per maand, dan komt men voor een hele maand uit op een bedrag van 5.200 frank. Als men een abonnement heeft, dan betaalt men 4240 frank per maand. Als dat ook de prijzen zijn waaraan de Antwerpenaren zich kunnen verwachten, gelieve het dan vandaag mee te delen.
Wie is die financier uit Amerika? Wat is de wijze van financieren? Gaat het om gewaarborgde staatsleningen? Wat is de termijn? Wat zijn de rentes? Hoe zal dit verrekend worden bij de Antwerpenaar? Zal dat gebeuren via een tol?
Als het over de eigen stad van de minister gaat, dan worden de lasten nooit betaald door de stad. Er komt gratis openbaar vervoer, maar het is de Vlaamse overheid die betaalt. In Antwerpen is er een formule waarbij de stad niet betaalt, maar waarbij de belastingbetalende Antwerpenaar het gelag moet betalen. We houden dat in ons achterhoofd.
Ik ben verheugd dat de heer Dewinter zich in zijn vraag heeft gedistantieerd van het pleidooi voor de verbinding van de Liefkenshoektunnel met de EI7 dat de heer Penris in de commisie heeft gehouden en dat het Vlaams Blok zich nu ook uitspreekt voor de Oosterweelverbinding. Eens te meer was er verdeeldheid bij het Vlaams Blok. Nu sluit het zich gelukkig opnieuw aan bij de consensus die men in Antwerpen heeft bereikt.
Deze morgen hoorde ik de minister zijn verklaring in de commissie herhalen dat hij een milde weldoener had gevonden om alle noodzakelijke werken in Antwerpen te betalen. De kosten die geraamd worden op 40 tot 50 miljard frank zouden betaald worden met eigen middelen van de Vlaamse overheid, met de opbengst van de verkoop van de aandelen in de GIMV en door particuliere financiers.
Zal Europa ermee instemmen dat de opbrengst van de aandelen van de GIMV voor dat doel gebruikt worden? Hoeveel bedraagt het aandeel van de particuliere financiers? Wat zal hen in ruil worden aangeboden? Zal de minister tol heffen? Over wat voor een tol gaat het? Wat is de bedoeling van de zogenaamde doe-maatschappij die door de gouverneur van Antwerpen zal worden opgericht?
We zoeken nog steeds een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Antwerpen. Door eenzijdige maatregelen komt er echter geen oplossing : de sluiting van de kleine ring alleen volstaat niet. Er is ook nood aan een zogenaamd flankerend beleid en investeringen in het openbare vervoer.Voor dat alles is 40 miljard frank nodig.
Op de vraag door wie en hoe dat zal gefinancierd worden, kunnen we niet antwoorden, omdat we gebonden zijn door de wet op de openbare aanbestedingen. Na lang praten is er in antwerpen een nagenoeg unanieme over de algemene visie en de plannen. Uiteraard zijn er ook een aantal afwijkende meningen. De concrete uitwerking en de uitvoering van die plannen zal worden toe vertrouwd aan wat we een doemaatschappij hebben genoemd. In de begroting zijn er middelen uitgetrokken om die doe-maatschappij op te richten. Om de plannen te financieren, zullen we gebruik maken van de financiële middelen van de Vlaamse overheid, de opbrengst van de verkoop van de aandelen in GIMV en alternatieve financiering. In ruil zijn er verschillende vormen van tol mogelijk: schaduwtol en andere vormen.
Het tijdstip van de bekendmaking van de plannen is niet ingegeven door de gemeenteraadsverkiezingen, maar door het feit dat men er nu overeenstemming over heeft bereikt. Diegenen die deze overeenstemming zouden willen verstoren dragen een belangrijke verantwoordelijkheid op sociaal, economisch en ecologisch gebied.
Indien de heer Dewinter verkondigt dat de inwoners van Hasselt bevoordeeld worden door de Vlaamse overheid in vergelijking met de Antwerpenaars, dan bedank ik hem daarvoor. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het achterhoofd kan deze uitspraak tellen, al is ze dan niet waar.
Wij keuren de plannen waarover in Antwerpen een consensus bestaat, ook goed, maar blijven kritische vragen stellen. De minister heeft in elk geval geen antwoord gegeven op de vragen die ik daarnet heb geformuleerd. Vanmorgen heeft hij in het interview op de radio veel meer ronkende verklaringen afgelegd. Op welke wijze men alles gaat financieren weet hij ons nog niet te zeggen. Dat is echter noch politiek noch intellectueel eerlijk. Ik stel vast dat het makkelijk is om een consensus te bereiken over luchtkastelen. Dat megelomane project van 40 miljard frank zal er toe leiden dat veel realistischere voorstellen zoals de verbinding met de Liefkenshoektunnel en de tunnels op de Singel worden uitgesteld. De Antwerpenaren worden weer blijgemaakt met een dode mus.
Er is eigenlijk geen enkel antwoord gekomen op mijn vele vragen. Dat baart mij zorgen. Ook stroken de verklaring van vandaag niet met die in de commissie. In de commissie heeft hij immers de mogelijkheid van een tol van de hand gewezen, terwijl hij nu die mogelijkheid niet uitsloot.
Het incident is gesloten.