Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Andries Gryffroy, Robrecht Bothuyne, Willem-Frederik Schiltz, Freya Perdaens, Tinne Rombouts en Wilfried Vandaele tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat de verplichte installatie van fotovoltaïsche zonnepanelen op dakoppervlakten betreft.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Gryffroy heeft het woord.
Dank u wel, ik houd het heel kort. Dit voorstel van decreet is tot stand gekomen vanuit de bezorgdheid die we hebben dat er inderdaad nog heel wat daken niet worden benut. Daarom hebben we gesteld dat ondernemingen en afnamepunten met een groot verbruik en een grote dakoppervlakte vanaf januari 2025 op minstens 10 procent van hun dakoppervlakte PV-panelen moeten plaatsen.
In principe is dat heden zelfs een no-brainer. Ik denk dat alle bedrijven die vandaag in die situatie zitten dat automatisch willen doen vanwege de hoge elektriciteitsprijzen. Als die hoge elektriciteitsprijzen blijven aanhouden, zal dat ook zo zijn.
Maar als overheid moet je uiteraard ook het goede voorbeeld geven. Daarom leggen we de lat zelfs iets hoger: we gaan niet naar 1000 megawattuur, maar naar 500 megawattuur, die zelfs nog wordt aangescherpt. De publieke gebouwen, ongeveer 2500 afnamepunten, kunnen een beroep doen op de diensten van het Vlaams Energiebedrijf.
We leggen dat voorstel van decreet hier graag ter stemming voor.
De heer Van Rooy heeft het woord.
Voorzitter, ik licht graag toe waarom wij tegen dit voorstel van decreet zullen stemmen: omdat het het zoveelste voorbeeld is van regelneverij van de Vlaamse overheid in het kader van de klimaathysterie en ook omdat het natuurlijk een brevet van onvermogen is die deze overheid, deze regering heeft wat betreft het opwekken van energie en het kunnen bieden van betaalbare energie aan zowel gezinnen als bedrijven. Omdat dat niet lukt, moeten bedrijven nu blijkbaar worden verplicht om op hun daken zonnepanelen te leggen.
Daarmee gaan uiteraard meerkosten gepaard, maar blijkbaar is dat volgens deze regering allemaal zeer positief en zeer rendabel.
Wel, ik stel de vraag die ik ook in de commissie heb gesteld: als het voor die bedrijven allemaal toch zo rendabel is om zonnepanelen te leggen op hun daken, waarom kiezen ze daar dan niet zelf voor? Waarom moet er dan vanuit de Vlaamse overheid een gebod, een verplichting worden opgelegd? Ik zal u het antwoord zelf geven, want anders komt er toch geen: omdat het CO2-uitstootdogma hier de boventoon voert. Hier voeren nooit de energiefacturen van de mensen, van de bedrijven of de astronomische bedragen die daar nu mee gepaard gaan, de boventoon. Neen.
Wat hier altijd vooraan wordt gezet, is het CO2-uitstootdogma. Daarom zullen wij tegenstemmen. Wij zijn een vrijheidspartij. Wij zijn tegen regelneverij. Wij zijn tegen betutteling, zeker als het over het klimaat gaat. Nogmaals: als die zonnepanelen echt zo rendabel zijn, dan zullen de bedrijven daar zelf wel voor kiezen en dan hebben zij daar absoluut geen decreet voor nodig. Het gaat over een voorstel van decreet waar 2500 bedrijven door worden geraakt. Zij worden nu verplicht om hun energie op een bepaalde manier op te wekken. Daarmee kunnen we niet akkoord gaan.
De heer Tobback heeft het woord.
Om geen misverstanden te laten ontstaan na de vorige tussenkomst, wil ik kort het volgende zeggen.
De Vooruitfractie zal zich bij de stemming over dit voorstel van decreet onthouden omdat we het aan de ene kant een positief initiatief en een goede zaak vinden, maar aan de andere kant niet voorbij willen gaan aan de gelegenheid om de volgende boodschap te geven. Op meerdere vragen daarover kan de Vlaamse overheid tot op de dag van vandaag niet correct zeggen op hoeveel en welke overheidsbedrijven er vandaag panelen liggen. Dat hoeft niet te beletten dat er heel veel bij komen. Het is een goede zaak dat dat gebeurt. Maar het is goed dat erop gewezen wordt dat men op dat vlak achterop loopt.
De discussie dat er een probleem is met het net als alle bedrijven volgen, namelijk dat het niet sterk genoeg is, zullen we ongetwijfeld op een ander moment voeren. Maar dat is wel een reëel gegeven. Het bewijst nog eens dat het geen gepast moment is om een capaciteitstarief in te voeren.
We zullen ons onthouden bij de stemming.
De heer Aerts heeft het woord.
De Groenfractie zal zich op dit voorstel van decreet onthouden. Het is een stapje in de goede richting, maar als we kijken naar de voorbeeldfunctie die van de overheid wordt gevraagd, dan zien we dat we pas in 2030 een iets strengere maatregel gaan voorzien rond PV-panelen op overheidsdaken. Als we de voorbeeldfunctie waar willen maken, moeten tegen dan alle overheidsgebouwen al lang vol liggen met zonnepanelen. Daarom zullen we ons onthouden.
De heer Coenegrachts heeft het woord.
Als wij in Vlaanderen de ambitie hebben om onafhankelijk te worden voor onze energievoorziening van het buitenland, dan hebben we elke vierkante centimeter die we kunnen gebruiken nodig om hernieuwbare energie te produceren. We moeten ook de oppervlakte inzetten die bedrijven ter beschikking hebben. Bedrijven kunnen ook op andere manieren hernieuwbare energie produceren, bijvoorbeeld met warmtenetten. Daardoor hebben ze iets minder nood om hun daken in te zetten. Ook die zullen we moeten motiveren om hun daken in het algemeen belang ter beschikking te stellen om hernieuwbare energie te produceren. Moeten zij dat altijd zelf doen? Neen, ze mogen daar ook andere bedrijven of verdienmodellen op toepassen. Het vergt niet altijd een investering van henzelf. Het is natuurlijk wel zo dat zonnepanelen op zichzelf rendabel zijn en vrij snel zijn terugverdiend.
Dit voorstel van decreet heeft onze volmondige steun.
De heer Bothuyne heeft het woord.
Dit is een belangrijke stap in de goede richting waarbij de overheid effectief een voorbeeldfunctie opneemt. Dat gaat niet, zoals collega Aerts verkeerdelijk zegt, in vanaf 2030. We schuiven dit niet vooruit. Vanaf 2026 wordt er versneld een verplichting voorzien voor een aantal categorieën overheidsgebouwen met een hoog of middelgroot verbruik. We zetten hier snel stappen vooruit op een manier die rendabel is voor zowel bedrijven als voor de overheid. Die overheidsinstanties die zelf de financiering niet kunnen opbrengen, kunnen straks een beroep doen op het Vlaams Energiebedrijf om dat voor hen te doen. Dat past dus perfect in het financiële en budgettaire plaatje en bovendien is het een rendabel verhaal, voor zowel overheden als bedrijven die onder dit decreet vallen.
De heer Gryffroy heeft het woord.
Ik wil heel kort antwoorden op de vraag van collega Tobback. 12 procent van de publieke gebouwen hebben al PV-panelen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2021-22, nr. 1352/6)
– Artikel 1 tot en met 5 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.