Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Meremans heeft het woord.
Collega’s van de werkende klasse – ik beschouw mezelf daar ook bij, dit geheel terzijde –, deze vraag gaat over de verkoop van niet-reglementaire e-steps, die ook gebeurt door de werkende klasse en door andere klassen. Maar goed, het gaat over het volgende.
We hebben de regelgeving rond elektrische steps verbeterd. Dat is heel goed. Ik zou persoonlijk nog iets verder zijn gegaan, maar goed. De e-step blijft ook populair, weliswaar meer in de grootsteden en de toeristische centra, iets minder in de andere steden. Maar je ziet dat consumenten dat vlotjes kopen. We moeten echter constateren dat er in de rekken nog altijd niet-gereglementeerde e-steps worden aangeboden die eigenlijk niet conform de regelgeving zijn, om er zich mee op het openbaar wegennet te begeven. Dat is toch wel een probleem. Grootwarenhuizen en winkels zeggen, waarschijnlijk zonder slechte bedoelingen, dat je met een bepaalde step de straat op kan. Dat is niet altijd zo. Dat baart me zorgen. Waarom? E-steps zijn nog altijd een vervoersmiddel dat onderhevig is aan letselongevallen die niet van de poes zijn.
Mijn vraag aan u is de volgende, minister. Hoe gaat u ervoor zorgen dat consumenten die een e-step kopen, er zeker van zijn dat dat een geldig vervoersmiddel is, veilig en geschikt voor de openbare weg?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank, mijnheer Meremans, voor uw vraag. Voor alle duidelijkheid: ik zit zelf niet in de verkoop van de e-steps en uzelf ook niet, denk ik. (Opmerkingen)
Ik twijfel er wel een beetje aan, want ik krijg heel veel vragen rond e-steps van de heer Meremans. Maar voor alle duidelijkheid: u zegt zelf dat het goed is dat we de regelgeving hebben verstrengd en dat we inzake de technische eisen, maar ook inzake de plaatsen waar de e-steps zich moeten begeven – de dropzones en dergelijke –, nieuwe regelgeving hebben doorgevoerd. U zegt zelf dat het goede regelgeving is.
Eenieder die zich vandaag de dag op de openbare weg wil verplaatsen met een e-step of een ander soortgelijk gemotoriseerd voortbewegend toestel, dient die wetgeving te respecteren en zich eraan te houden. Daarom is het ook goed dat er een handhaving gebeurt. U weet dat handhaving nog altijd het sluitstuk is inzake het hele verkeersveiligheidsbeleid. U weet ook dat, als we kijken naar 2021, er niet minder dan 500 letselongevallen in Vlaanderen waren en meer dan 1000 in België. Het is dus zeker goed dat we die regelgeving hebben aangepast.
We hebben heel veel publiciteit gemaakt en campagnes gedaan rond die regelgeving opdat eenieder zou weten aan welke technische vereisten een e-step moet voldoen. U zegt dat er klaarblijkelijk toch nog een aantal verkooppunten zijn waar niet-conforme e-steps worden aangeboden. Wel, wat dat betreft, heb ik contact opgenomen met staatssecretaris De Bleeker, die bevoegd is voor consumentenzaken, met de vraag om dat zeker op te volgen in het belang van de consument. Maar eenieder dient uiteraard te weten wat de regelgeving is en te zorgen dat hij zich met een toestel verplaatst dat aan alle technische vereisten voldoet. Dat is op de eerste plaats de boodschap. Er werd een hele campagne voor opgezet, met onder meer de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), maar ook via tal van media. We roepen eenieder op om zich in regel te stellen. Dat geldt ook voor de verkopers.
De heer Meremans heeft het woord.
Dank u, minister, voor uw antwoord. Maar als ik naar Nederland kijk, dan zie ik dat daar een nationaal kader is samengesteld voor lichte elektrische voertuigen, waardoor je perfect weet waaraan het moet voldoen. Ik heb zelf op Vlaamse en federale sites gezocht waaraan fietsen, in dit geval e-steps of monowheels, moeten voldoen. Ik heb toch even moeten zoeken voor ik het vond.
Het is dus niet zo eenvoudig voor een consument om onmiddellijk te vinden. Nu we naar de kerstperiode gaan, en Sinterklaas en Sint-Maarten, zal men misschien sneller overgaan tot een aankoop. De prijs ligt lager en is aantrekkelijk: een 20-tal procent. De aankoop gebeurt misschien in een opwelling, maar men weet niet of het toestel correct is. Daarom is het belangrijk dat daarop wordt toegezien, dat consumenten wel degelijk het juiste materiaal kunnen kopen. Zoals u reeds zei, is de wetgeving verbeterd. Het had nog verder kunnen gaan, maar goed, we gaan daar niet over zeuren. De handhaving volgt, zodat mensen niet bedrogen worden door een kat in een zak te kopen, een elektrische kat.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, ondertussen kennen we de liefde-haatverhouding van collega Meremans tot e-steps. Die is bijzonder groot. Het siert hem dat hij blijft strijden voor een veilig e-stepbeleid. Daarvoor vindt hij in ons een partner.
Minister, ik ga ervan uit dat wie wat dan ook koopt of verkoopt, zich aan de regels en de wetgeving houdt. Er wordt verondersteld dat men die regels en wetgeving ook kent. E-steps komen jammer genoeg bijna dagelijks in het nieuws, en dat is niet altijd positief: meestal gaat het over heel veel ongevallen. Men moet ondertussen ook wel weten dat e-steps geen speelgoed zijn. Het is een instrument om zich op de baan te begeven, en dat moet op een veilige manier kunnen.
Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik voorstander ben van lokale handelaars. Dat zijn dan meestal speciaalzaken die met liefde voor en vooral kennis van de stiel de klant bedienen. Ze hebben er alle baat bij dat de klant tevreden is. Als u zeker wilt zijn van uw product, de kwaliteit en de nodige uitleg over het product – in dezen de e-step – is het aan te raden om zich te wenden tot een speciaalzaak. Met andere woorden: koop lokaal en Winkelhier.
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Inderdaad, minister, de e-step wordt steeds populairder, en het is wellicht daarom dat we bijna om de veertien dagen vragen daarover mogen stellen aan u. Het aantal steps neemt toe, maar jammer genoeg ook het aantal ongevallen en de zwaarte ervan: de kwetsuren worden ernstiger. We moeten dit wel ernstig nemen. Het is zeer belangrijk dat er nieuwe regels zijn, regels die bepalen hoe steps veilig op de weg mogen. Het is nog belangrijker dat iedereen die regels kent, zowel de gebruikers als de verkopers. Daar heb ik een vraag over.
U kunt hier wel zeggen dat er bij u geen probleem is. U voert veel campagnes. Dat is mooi en dat is tof voor de bureaus die ervoor betaald worden. Maar wat bereik je met campagnes als de veiligheid niet toeneemt? Monitort u die campagnes? Komen die wel binnen? Komen die bij de gebruikers en bij de verkopers? (Applaus bij Vooruit)
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u voor de bijkomende vragen. Een e-step is inderdaad geen speelgoed, vandaar de verstrengde regelgeving. Men mag ze pas gebruiken vanaf de leeftijd van 16 jaar en er zijn nog tal van andere regels.
Klaarblijkelijk weet niet iedereen goed waar men de juiste informatie vindt rond het gebruik of de technische vereisten van de e-step. De technische vereisten zijn federale materie. We hebben een interministeriële werkgroep opgericht om te zorgen voor meer veiligheid bij het gebruik van e-steps. Daar is de aangepaste regelgeving uit voortgekomen.
Ik kan, mijnheer Meremans, nog wat reclame maken voor onze eigen website, de Vlaamse website www.veiligverkeer.be, waar je heel duidelijk de nieuwe regelgeving ziet. We roepen iedereen op die zich met een e-step verplaatst, om dat te doen conform de richtlijnen die daarin zijn opgenomen om te voorkomen dat men zichzelf en andere weggebruikers in gevaar brengt. Dat is de belangrijkste boodschap.
Mevrouw Lambrechts, u vraagt naar de campagnes. We hebben heel wat campagnes, bijvoorbeeld met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), en die worden zeker altijd gemonitord qua bereikbaarheid en impact en dergelijke. Daarnaast hebben we heel wat ruchtbaarheid gegeven aan de nieuwe regelgeving rond e-steps. In de zomermaanden konden heel wat media detecteren waar specifiek aandacht voor gevraagd werd, ook inzake helmplicht en dergelijke. Heel wat zaken zijn in de picture gebracht en besproken.
Ik denk dus dat de meerderheid toch wel weet dat die nieuwe regelgeving er is. Het feit dat we er hier opnieuw over debatteerden en dat er dat krantenartikel was met die dame die zei dat ze een toestel had gekocht dat klaarblijkelijk niet voldoet aan de technische vereisten – ik denk dat deze elementen er mee voor zorgen dat iedereen waakzaam moet zijn en ervoor moet zorgen dat hij of zij zich verplaatst met een toestel dat aan alle veiligheidskenmerken en technische vereisten voldoet.
De veiligheid tout court, de productveiligheid zit ook bij onze federale collega’s. Collega De Bleeker zal sowieso in het kader van de consumentenbescherming daar ook een en ander van opvolgen. Mensen die e-steps te koop aanbieden moeten alleszins de juiste producten aanbieden. Zij mogen zeker geen misleidende reclame maken die de consumenten in verwarring kan brengen.
Ik hoop alleszins dat we met die campagne en met die aangepaste regelgeving, die sinds juli 2022 in voege is, een kentering krijgen in de verkeersveiligheidscijfers. Wij hopen dat allemaal. Vijfhonderd letselongevallen in Vlaanderen met e-steps: dat roept vragen op. Wij moeten daar dus zeker een kentering in krijgen. Ik hoop dat alle stappen die wij ondernemen daartoe bijdragen.
De heer Meremans heeft het woord.
Ik hoor het al zeggen: ‘Hij is daar weer met zijn e-steps.’ Zelf maak ik er geen gebruik van, maar ik ben ook dit weekend weer tegen de vlakte gegaan met een terreinfiets. Mijn stuurvaardigheid is dus niet van dien aard om met een e-step de wegen onveilig te maken.
Dit gezegd zijnde, is het toch wel belangrijk dat we de consument beschermen en dat we ervoor zorgen dat er degelijke e-steps op de wegen komen. We moeten ook de winkels en de grootwarenhuizen die dit aanbieden de informatie meegeven van de mensen van die site. Dat is belangrijk, maar ik volg mevrouw Fournier: een kameraad van mij die vroeger een fietsenhandel had zei altijd dat je een fiets of een e-step moet kopen bij de man die hem maken kan. (Applaus bij de N-VA)
De actuele vraag is afgehandeld.