Verslag plenaire vergadering
Verslag
Verslag
Dames en heren, aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Onderwijs over het verzoekschrift over de gelijkschakeling van graduaat toegekend vóór de inkanteling in de hogescholen en bachelor.
De heer Daniëls, verslaggever, heeft het woord.
Collega’s, als we een verzoekschrift behandelen is het de gewoonte, uit respect voor de indiener, dat we dat hier in de plenaire vergadering kort toelichten.
De verzoeker heeft gevraagd om een gelijkschakeling van een graduaat toegekend vóór de inkanteling in de hogescholen en bacheloropleidingen. Zij had een graduaat boekhouden van 120 studiepunten en daarnaast een lerarenopleiding van 60 studiepunten. Ze vroeg om die twee samen te tellen en dan had ze 180 studiepunten, even veel als een bachelor. Kan dat niet gelijkgesteld worden met een bachelor?
Vergeef me, ook de verzoeker als zij meekijkt, ik geef het nu heel beknopt weer, maar dat is in essentie waarover het gaat.
We kunnen die gedachtegang wel volgen, maar het graduaat dat de verzoeker heeft gevolgd, is van een andere orde dan een bacheloropleiding. Het zit in de Vlaamse kwalificatiestructuur op niveau 5 en niet op niveau 6. Je kunt van een niveau 5 geen niveau 6 maken door er gewoon een stuk aan te plakken, ook al is dat stuk, die 60 studiepunten van de lerarenopleiding, wel op niveau 6. Om die reden kan het parlement daar niet op ingaan.
Ik geef nog mee dat het wat overkomt als een soort beroepsprocedure. Natuurlijk, de betrokkene had reeds geprobeerd via de Raad voor studievoortgangsbetwistingen en diverse hogescholen om die gelijkschakeling te bekomen. Het parlement is geen beroepsinstantie. De betrokkene kan wel door zelf nog een schakelprogramma te volgen aan een hogeschool het niveau van bachelor bereiken, maar dan moet zij inderdaad nog een aantal opleidingen volgen.
Collega's, ik denk dat het verzoekschrift – en ik denk dat dat ook niet onbelangrijk is voor de verzoekster – niet zomaar zonder gevolg is, in die zin dat het wel nog eens appelleert aan alle hogescholen en instanties voor hoger onderwijs om twee zaken te doen. Ten eerste moet men zeer duidelijke informatie geven aan personen die een opleiding volgen over wat die uiteindelijk oplevert voor een eventuele tewerkstelling in het onderwijs. Ten tweede moeten we in het licht van elders verworven competenties (EVC’s), kwalificaties en ook in het kader van schakelprogramma’s heel goed naar de toekomst kijken. Het behoort tot de autonomie van de instellingen voor hoger onderwijs om voor elke kandidaat die zich aandient goed af te wegen wat hij nog extra moet volgen om een bijkomend diploma te halen.
Dank u wel voor het voortreffelijk verslag, collega Daniëls.
Wij stemmen nu bij zitten en opstaan over de conclusies van de commissie.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het Vlaams Parlement neemt de conclusies van de commissie aan. Ik zal de verzoeker hiervan in kennis stellen.