Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Wilfried Vandaele bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van decreet van Wilfried Vandaele, Peter Van Rompuy en Willem-Frederik Schiltz tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (V).
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega's, hier spreekt de spoed voor zich. Onderwijs is heel sterk geregeld door decreten en corona blijft helaas duren. Dat maakt dat een aantal maatregelen die nodig zijn ofwel moeten worden verlengd, ofwel nu moeten worden genomen in het kader van de rechtszekerheid van het personeel, maar zeker en vast ook in het kader van de studenten.
Met het voorstel van resolutie dat is aangekondigd, staan hier zelfs al proactief een aantal zaken in die daarmee kunnen worden opgelost. Sneller dan dat kan er geen gevolg worden gegeven aan een voorstel van resolutie.
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Voorzitter, in het verleden hebben wij ons altijd heel constructief en welwillend opgesteld ten aanzien van nooddecreten rond onderwijs omdat dat ook in het belang is van het onderwijs. Ik wil toch even opmerken dat de meerderheid die grenzen steeds verder opschuift. Het kan niet dat we een voorstel krijgen om 18.00 uur als we diezelfde avond drie uren later worden geacht dat allemaal te hebben gelezen en dan te bespreken. Ik doe opnieuw een oproep om die teksten sneller te communiceren. Dit getuigt van weinig respect voor het parlementaire werk.
Ik besef zeer goed, na het dan toch op een drafje te hebben gelezen, dat dit voorstel van decreet nodig is voor de goede werking van het onderwijs. We zullen de spoed dan ook steunen, maar laat dit alstublieft niet keer op keer gebeuren.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen we nu bij zitten en opstaan over het voorstel tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel tot spoedbehandeling wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel tot spoedbehandeling niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het voorstel tot spoedbehandeling is aangenomen. Dan stel ik voor dat het voorstel van decreet van Wilfried Vandaele, Peter Van Rompuy en Willem-Frederik Schiltz tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (V) onmiddellijk wordt behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Het incident is gesloten.
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Wilfried Vandaele, Peter Van Rompuy en Willem-Frederik Schiltz tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (V).
De algemene bespreking is geopend.
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega's, zoals zo dikwijls in Onderwijs zijn decreten altijd verzameldecreten waar alle onderwijsniveaus in voorkomen.
Artikelen 2 en 4 gaan over kinderen en jongeren die gebruikmaken van een ondersteuningsnetwerk. Voor die ondersteuningsnetwerken willen we de transitieperiode verlengen omdat het nieuwe decreet leersteun er nog niet is. Om te zorgen dat er geen leemte ontstaat voor de ondersteuning van kinderen met een begeleidingsnood in het gewoon onderwijs, verlengen we dat.
Artikelen 3 en 5 zijn belangrijk voor de leerlingen die in duaal leren zitten. Duaal leren is ook leren op de werkvloer. Een aantal van die werkplekken kunnen eenvoudigweg niet worden georganiseerd omdat sectoren gesloten zijn. Dat zou betekenen dat die leerlingen niet zouden kunnen voortstuderen. De twee artikelen 3 en 5 moet je samen lezen. We maken het mogelijk dat een opleiding die als duaal traject was georganiseerd, toch kan worden teruggedraaid naar een gewone schoolse opleiding zo u wil, en anderzijds dat de opleiding van jongeren die voor een bepaalde tijd geen werkplek hebben, niet automatisch stopt, zoals in het decreet is opgenomen, maar verder kan lopen.
Artikel 6 gaat over het hoger onderwijs, meer bepaald over de Raad voor Studievoortgangbetwistingen, niet onbelangrijk voor studenten die in beroep zouden willen gaan tegen maatregelen die in het verleden genomen werden inzake de teruggave van leerkredieten, waarmee niet akkoord gegaan zou worden, en hoe daarover rechtsgeldig vergaderd kan worden op digitale wijze.
Collega’s, ik vind artikel 7 ook wel een belangrijk artikel voor studenten in het hoger onderwijs, die naar het buitenland geweest zijn. Een aantal van die studenten hebben namelijk extra kosten moeten maken, ofwel omdat hun verblijf niet door kon gaan, ofwel omdat ze moesten terugkomen. Zij konden die extra kosten terugtrekken tot een maximum beursbedrag van het project van ‘Brains on the Move’, het Vlaamse project. Een aantal studenten krijgen niet de benodigde stukken om dat aan te tonen. Dit decreet maakt het voor hen mogelijk om een verklaring op eed af te leggen, zodat ze die kosten kunnen recupereren.
Zoals jullie weten, hebben we voor een aantal instellingen in het hoger onderwijs een covidtoeslag toegekend. Ook dat moet decretaal bepaald worden. Collega’s, een aantal instellingen staan nominatum in het decreet, als gevolge van artikel 8. Twee artikelen handelen over het deeltijds kunstonderwijs, over het academiereglement. Dat academiereglement mag gewijzigd worden, ook voor diegenen die nu in het kader van de rationalisatienorm een extra genadejaar zouden kunnen genieten, mochten ze nu onder de normen gedoken zijn.
Het laatste artikel, artikel 11, is een technische wijziging van artikel 204 dat eigenlijk artikel 240 moest zijn. De inwerkingstredingen zijn gemotiveerd.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Voorzitter, ik houd het kort. Ik wil wel benadrukken dat het heel belangrijk is, wat we hier goedkeuren in deze coronadecreten, en dat dat echt heel belangrijk is om rechtszekerheid te geven aan heel veel onderwijsinstellingen.
Ik wil nog ingaan op twee specifieke dingen. Ten eerste de mogelijkheid om het ondersteuningsmodel in de transitieperiode voor een jaar te verlengen. Wij vinden dat cruciaal. We kijken ook uit naar het statuut van die ondersteuners, waarvoor in het veld heel sterk vraag naar is.
Een tweede vraag die we vaak horen op het veld, gaat over instellingen in het deeltijds kunstonderwijs. Zij zien een lager aantal inschrijvingen door coronatijden. Ik wil vragen om daar rekening mee te houden, zeker voor die jongeren die gestart zijn en in hun academie les willen blijven volgen.
De heer De Gucht heeft het woord.
De toelichting van de heer Daniëls was heel compleet. Het belang van de rechtszekerheid werd ook al aangehaald door collega Goeman. Ik wil de oppositie bedanken voor haar constructieve houding op dit vlak. We zullen hierin blijven samenwerken.
U bent echt voorbeeldig.
Dank voor de steun daarvoor. We zullen verder samenwerken ter zake en u dat volgende keer vroeger doorsturen.
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Ik zal het ook heel kort houden, aangezien de heer Daniëls opnieuw voortreffelijk en in detail heeft beschreven waar dit voorstel van decreet over gaat. Ik denk inderdaad dat het in het belang is van onder andere leerlingen in duale richtingen en van studenten die in het buitenland vastzaten in de eerste lockdown en daar kosten bij hebben gemaakt, dat dit voorstel van decreet nu snel wordt goedgekeurd. Ik heb alleen nog een vraag. Er wordt hiermee ook een uitstel geregeld voor het implementeren van het nieuwe ondersteuningsmodel, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom dat precies zou moeten worden uitgesteld wegens corona.
Wie van de drie gaat die vraag beantwoorden?
De heer Daniëls heeft het woord
Collega Goeman, een goede vraag. We willen ook maximaal het veld betrekken bij de onderhandelingen over dat decreet inzake leersteun, want dat gaat natuurlijk ook over het personeel. De mensen waarover het gaat, zijn ook degenen die proberen de crisis te managen en die eigenlijk heel dikwijls samenzitten om te overleggen over corona en hoe men dat zal aanpakken. Je kunt mensen maar één keer inzetten. Bijgevolg loopt dat heel veel vertraging op, gewoon door corona. Veel meer moet u daar niet achter zoeken. Van mijn kant ook dank voor uw begrip voor de inhoud, die inderdaad van belang is, en voor het mee goedkeuren van de spoedbehandeling.
Collega Goeman, dat was een bevattelijk antwoord. Volstaat dat voor u? (Instemming van Hannelore Goeman)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nr. 585/1)
– Er zijn geen opmerkingen bij de artikelen 1 tot en met 12.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de artikelen en over het voorstel van decreet houden.