Verslag plenaire vergadering
Voorstel van resolutie over een gerichte versterking van kwetsbare huishoudens naar aanleiding van de COVID-19-pandemie
Verslag
Voorstellen tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Björn Rzoska bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van Ann De Martelaer, Hannes Anaf, Lise Vandecasteele, Björn Rzoska, Hannelore Goeman en Jos D'Haese over de tijdelijke aanpassing van de alarmbelprocedure voor het verkrijgen van de sociale toeslag in het groeipakket en in het vroegere systeem van algemene kinderbijslag.
De heer Wilfried Vandaele heeft bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van Peter Van Rompuy, Wilfried Vandaele en Willem-Frederik Schiltz over een gerichte versterking van kwetsbare huishoudens naar aanleiding van de COVID-19-pandemie.
We behandelen beide voorstellen tot spoedbehandeling samen.
Vraagt er iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen wij nu bij zitten en opstaan over de voorstellen tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die de voorstellen tot spoedbehandeling wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die de voorstellen tot spoedbehandeling niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
U krijgt hiervoor zestig seconden de tijd.
De voorstellen tot spoedbehandeling zijn aangenomen. Dan stel ik voor dat de voorstellen van resolutie van Ann De Martelaer, Hannes Anaf, Lise Vandecasteele, Björn Rzoska, Hannelore Goeman en Jos D'Haese over de tijdelijke aanpassing van de alarmbelprocedure voor het verkrijgen van de sociale toeslag in het groeipakket en in het vroegere systeem van algemene kinderbijslag en van Peter Van Rompuy, Wilfried Vandaele en Willem-Frederik Schiltz over een gerichte versterking van kwetsbare huishoudens naar aanleiding van de COVID-19-pandemie onmiddellijk worden behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Het incident is gesloten.
Bespreking
Dames en heren, aan de orde zijn de voorstellen van resolutie van Ann De Martelaer, Hannes Anaf, Lise Vandecasteele, Björn Rzoska, Hannelore Goeman en Jos D'Haese over de tijdelijke aanpassing van de alarmbelprocedure voor het verkrijgen van de sociale toeslag in het groeipakket en in het vroegere systeem van algemene kinderbijslag en van Peter Van Rompuy, Wilfried Vandaele en Willem-Frederik Schiltz over een gerichte versterking van kwetsbare huishoudens naar aanleiding van de COVID-19-pandemie.
De bespreking is geopend.
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, wij leggen dit voorstel van resolutie op tafel omdat de afgelopen dagen en weken duidelijk is geworden dat er mensen in de samenleving zijn, en niet weinig mensen, die met hun inkomen behoorlijk in de problemen geraken en die uit de doelgroepen vallen die tot nu toe van steun hebben kunnen genieten. Het gaat bijvoorbeeld om mensen voor wie tijdelijke werkloosheid van geen tel is omdat ze geen job hebben.
De voorbije weken waren er signalen in die richting vanuit verschillende organisaties, zoals Decenniumdoelen en het Netwerk tegen Armoede. We hebben bekeken hoe we gericht en heel praktisch aan deze problemen kunnen tegemoetkomen. We werden daarbij ook geïnspireerd door een aantal dingen die we hier de voorbije weken hebben beslist, zoals een herberekening van de huurprijs van een sociale huurwoning na een maand. Wij zijn uitgekomen bij een zeer gericht voorstel, dat bij een aantal specialisten werd afgetoetst. Vandaag bestaat binnen het systeem van de kinderbijslag de mogelijkheid dat er bij zes opeenvolgende maanden dat een gezin onder een bepaalde inkomensgrens duikt een vraag kan geopend worden om een extra steun in de rug te krijgen, een extra sociaal pakket. Het voorstel van resolutie dat wij hier, samen met de collega’s van sp.a en de PVDA, op tafel leggen, beoogt om dit al na een maand te doen. Op die manier kunnen we op het terrein veel sneller en adequater die mensen tegemoetkomen die het vandaag moeilijk hebben. Wij hebben daar gisteren een getuigenis van gezien, een getuigenis van een jongeman, zo zal ik hem maar noemen, die wat mij betreft symbool staat voor een zeer grote groep van mensen die de afgelopen weken hebben aangegeven dat ze het zonder extra steun niet meer zullen trekken.
Collega’s, daarom leggen wij dit voorstel van resolutie op tafel. Het ligt volgens ons in de lijn van de manier waarop we de voorbije weken als parlement hebben gewerkt, om te bekijken hoe we, daar waar er problemen opduiken, snel kunnen remediëren.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Collega’s, om het sociaal weefsel te versterken en om de kwetsbare huishoudens te ondersteunen, hebben we met deze meerderheid de afgelopen weken of twee maanden niet stilgezeten. In de begrotingscontrole werd 74 miljoen euro uitgetrokken voor de selectieve participatietoeslagen in het groeipakket. Dat werd hier net nog eens aangegeven door minister Beke. Meer dan honderdduizend gezinnen zullen daarvan kunnen genieten. Deze belangrijke maatregel hebben we in volle coronacrisis naar het parlement gebracht.
We hebben helemaal in het begin ook de regeling goedgekeurd over de verlichting van de energiefactuur. Honderdduizenden gezinnen kunnen daarop aanspraak maken. Het actieplan voor kwetsbare kinderen en jongeren werd goedgekeurd, met een budget van 4,5 miljoen euro. Zoals u weet, is ook het actieplan mentaal welzijn ondertussen afgeklopt, en dat voor een bedrag van 23,5 miljoen euro.
Wij hebben ondertussen voortgewerkt, om te bekijken welke de problemen zijn bij de kwetsbare gezinnen en hoe we daar verder en adequater een antwoord op kunnen geven. Daarmee hebben we binnen de meerderheid een politiek akkoord kunnen bereiken als een soort van volgende stap, a next step, na wat we al hebben gedaan. Het hoeft ook niet de laatste stap te zijn. De krachtlijnen ervan zijn in dit voorstel van resolutie opgenomen. De doelstelling is natuurlijk om zoveel mogelijk gezinnen te kunnen helpen, in het bijzonder de gezinnen met kinderen omdat zij in deze coronacrisis een grote last dragen. Maar het gaat niet alleen om de gezinnen met kinderen. De problemen zijn groot. We kennen ze. Alleen al in de tijdelijke werkloosheid zitten er in Vlaanderen 730.000 gezinnen. Niet enkel de gezinnen die tijdelijke werkloosheid hebben moeten aanvragen, kampen met inkomensproblemen. Ook zij die bijvoorbeeld een leefloon hebben, hebben het niet gemakkelijk. Bepaalde consumptieprijzen, bijvoorbeeld van olie en mazout, zijn gedaald, maar er zijn ook consumptiegoederen waarvan de prijs gestegen is, bijvoorbeeld voeding als eerste en belangrijkste.
Er zijn ook alleenstaande ouders, die het dubbel zo moeilijk hebben in deze periode.
We hebben als meerderheid dus geprobeerd om over die verschillende problematieken te spreken, en daarbij zijn we tot de volgende drie krachtlijnen gekomen als volgende stap voor het versterken van ons sociaal weefsel en in dit voorstel van resolutie vragen we aan de Vlaamse Regering om uiterlijk tegen 5 juni de nodige budgetten te voorzien om maatregelen te nemen voor kwetsbare gezinnen. Een eerste punt is een wijziging van de regeling van de sociale toeslagen in het groeipakket om zo tegemoet te komen aan de meest acute financiële problemen bij gezinnen met kinderen en met de laagste inkomens. Een tweede punt is om de lokale besturen, die ook een sterk armoedebeleid hebben, financieel te versterken met het oog op een eventuele financiële tegemoetkoming of een trajectbegeleiding op maat. Een derde punt betreft de toekenning van een eenmalig consumptiebudget aan bepaalde doelgroepen, om ook op die manier wat zuurstof te geven aan de lokale economie, waar – en dat is hier daarnet ook gezegd in het kader van de kust – ook veel kwetsbare gezinnen in tewerkgesteld zijn. Tot slot willen we voor de langere termijn ook nog wijzen op het feit dat er intussen zowel een maatschappelijk als een economisch relancecomité in het leven geroepen is. Die zullen structurele maatregelen voorstellen aan de regering om kwetsbare groepen en de ‘working poor’ verder te ondersteunen.
Voilà, dat zijn de krachtlijnen van het politiek akkoord dat we hierover binnen de meerderheid hebben bereikt.
De heer Parys heeft het woord.
Voorzitter, ik ben samen met mijn collega’s hier in het Vlaams Parlement heel trots om dit vandaag te kunnen voorstellen, want er zijn inderdaad een aantal mensen die in een heel precaire situatie terechtkomen naar aanleiding van de coronacrisis. Er zijn heel veel tijdelijk werklozen, dat heeft collega Van Rompuy daarnet al geduid, maar er zijn ook heel veel mensen die met een vervangingsinkomen moeten rondkomen, vandaag naar de supermarkt gaan en daar vaststellen dat hun winkelkar minstens 6 procent duurder is geworden in de laatste weken. Dat betekent dat de grootste uitgaven voor mensen die het sowieso al niet breed hebben, een stuk duurder is geworden. Wij denken dat het belangrijk is om die gezinnen – niet alleen mensen met kinderen, maar ook alleenstaanden, bejaarden of gepensioneerden – te versterken.
We doen dat met een drietrapsraket, met als eerste trap een lokaal consumptiebudget, waarmee je mensen kunt ondersteunen door hun aankopen in de lokale handel gemakkelijker te maken en waardoor die mensen dus gemakkelijker de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Het is natuurlijk goed meegenomen dat we daarmee ook wat zuurstof geven aan de lokale handelaars. Het tweede dat we hier voorstellen in die drietrapsraket is heel duidelijk de snellere uitbetaling van de sociale toeslag in het groeipakket en ook het feit dat je er sneller voor in aanmerking kunt komen. Het derde dat we voorstellen is om de OCMW’s te versterken, zowel financieel als op het vlak van hun begeleidingsopdracht.
Voor mensen die het moeilijk hebben, denk ik dat we met dit pakket een aantal tijdelijke maatregelen voorzien die hen echt moeten versterken en de coronacrisis iets makkelijker verteerbaar moeten maken. Op langere termijn dan is er inderdaad het maatschappelijk relancecomité, dat een aantal structurele maatregelen moet voorstellen om ervoor te zorgen dat we iedereen in Vlaanderen mee krijgen en niemand achterlaten.
De heer Schiltz heeft het woord.
Collega’s, mensen in armoede, kinderen in het bijzonder, zijn bijzonder kwetsbaar in tijden van crisis. Zeker in deze crisis merken we dat de impact groot is. Daarom is de regering, naast het stutten van de economie om ervoor te zorgen dat het land niet in een faillissement stuikt, aan de slag gegaan om de sociale impact in kaart te brengen en op te treden waar nodig.
De persoonlijke verhalen die we de laatste dagen gehoord hebben, versterken dat beeld. We weten – ik heb dat eerder ook al gezegd – dat er niet één verhaal is, maar talloze verhalen. Vaak als het over armoede gaat, schermen we met statistieken en percentages, maar ik denk, collega’s, dat we moeten beseffen dat het over mensen gaat, heel vaak mensen die niet gekozen hebben om in armoede te leven, al zeker kinderen niet.
Wij willen dat die kinderen opnieuw de vrijheid krijgen om een toekomstperspectief te hebben. En daarom is het voorzien van een trajectbegeleiding op maat van cruciaal belang. De lokale besturen lijken ons dan ook het uitgelezen instrument of beleidsniveau om daarmee aan de slag te gaan. Zij weten welke mensen in hun stad of in gemeente wonen en waar er zich problemen kunnen voordoen. Door het versterken van de lokale besturen en de OCMW's met een trajectbegeleiding op maat en extra middelen, kunnen we wel degelijk een reële impact hebben en bijsturen waar het nu hard te verduren is. Ook de andere maatregelen die de collega's hebben aangehaald, ook het groeipakket waarnaar de oppositie heeft verwezen, moeten we in ogenschouw nemen en is een instrument dat in de strijd tegen armoede kan worden ingezet.
Collega's, ook de laatste paragraaf van het voorstel van resolutie is niet onbelangrijk. Het maatschappelijk relancecomité zal verdere structurele maatregelen uitwerken. Dat wil zeggen dat we niet alleen zullen kijken naar wat de acute nood is, maar ook hoe we beter uit de crisis kunnen komen, met andere woorden met minder armoede. Want – ik heb dit al gezegd – we geraken hier alleen uit als het alle hens aan dek is, als we elke morzel talent, elk korreltje wilskracht, kunde, kennis en inzicht kunnen inschakelen om ons land uit de crisis te trekken.
Collega's, het signaal is goed begrepen. En met deze drietraps- of viertrapsraket zetten wij het grof geschut in tegen de armoede en tonen wij aan dat mensen achterlaten niet in ons woordenboek staat. Ik dank u.
Voorzitter, vooraleer ik een aantal inhoudelijke vragen zal stellen, wil ik het even over het puur vormelijke hebben. Ik vind het wat jammer dat een idee dat vanuit de oppositie komt en dat op voorhand wordt voorgelegd aan de meerderheidspartijen, toch zeker gezien de speciale situatie waarin we zitten, de context van het bestrijden van een pandemie, een week geleden wordt gedropt bij de commissieleden en van tafel wordt geveegd, weggewimpeld, en nu opduikt – op zich een goede zaak – in een voorstel van resolutie van de meerderheid. Ik had gehoopt dat deze situatie ons als parlement toch een stap verder zou brengen en dat we op momenten waarop het nodig is, zoals we de afgelopen weken hebben getoond, schouder aan schouder de beslissingen zouden nemen die nodig zijn. Maar goed, ik zal kijken naar het resultaat, dan kan ik die frustratie wegslikken.
Ik heb toch nog een aantal bijkomende vragen bij het voorstel dat jullie op tafel leggen. Want ik hoor het u graag zeggen, collega Schiltz: ‘We halen het grof geschut boven.’ Maar dan mag ik toch ook wel vermoeden dat er daar concrete budgetten tegenover staan. Welke wijziging willen jullie dan juist voorzien in de regeling van de sociale toeslag in het groeipakket? Want dat is iets dat wij concreet op tafel hebben gelegd. Collega Van Rompuy heeft verwezen naar de 74 miljoen euro. Maar u weet ook, collega Van Rompuy, dat die beslissing al was genomen onder voormalig minister Vandeurzen en op dit moment wordt geactiveerd. Dat was al voor een stuk voorzien, dat kun je moeilijk extra budget noemen. Maar we staan natuurlijk achter dat groeipakket, daarover wil ik geen twijfel laten bestaan. U vraagt een wijziging aan de Vlaamse Regering. Maar over welke wijziging gaat het dan?
Twee, de lokale besturen beperkt in de tijd financieel versterken: kunt u concreet uitleggen wat u eigenlijk voorziet? Wat vraagt u aan de Vlaamse Regering? Want ik vind het vaag geformuleerd. Ik heb er geen idee van en heb het ook niet teruggevonden in de toelichting bij jullie voorstel van resolutie.
Drie, welke eenmalig consumptiebudget voorziet u dan? En hoe zult u dat organiseren? Op federaal niveau hebben we een instrument gehad waarbij lokale besturen een bepaald bedrag kregen om een specifieke doelgroep, mensen die leven van een leefloon, te ondersteunen in hun consumptie. Mijn vraag is: een eenmalig consumptiebudget, over hoeveel gaat dat? Hoe zult u dat organiseren? En welke zijn dan de bepaalde doelgroepen in het derde streepje dat u naar voren schuift? Want ook daarop vind ik in de toelichting bij het voorstel van resolutie geen antwoord. En aanvullend: hoe zult u garanderen dat die mensen dat ook inzetten voor de lokale economie? Ook daarop vond ik geen antwoord in de toelichting.
Collega's, het is goed dat jullie nu een stap vooruit willen zetten, maar ik had toch graag nog een antwoord gekregen op mijn concrete vragen.
De heer Anaf heeft het woord.
Collega’s, we hebben daarstraks een uitgebreid debat gevoerd over de impact van deze crisis op maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en gezinnen. In het voorstel van resolutie dat wij samen met Groen en de PVDA voorleggen, schuiven we een maatregel naar voren die de armoede-experten een van de te nemen maatregelen noemen, namelijk de alarmbelprocedure versnellen naar een maand.
De Vlaamse Regering zegt altijd oog te hebben voor armoede en te luisteren naar de experten. Dit zou volgens ons dan ook een goede maatregel zijn.
We zijn blij dat we de meerderheid hebben geïnspireerd, we zijn ook blij met het voorstel van resolutie van de meerderheid, maar wij hebben nog een aantal vragen die deels gelijklopen met die van Groen.
Wanneer het gaat over het doorvoeren van een wijziging in de sociale toeslag en het groeipakket, betekent dit dat dat jullie ons voorstel van resolutie ondersteunen? Zeggen jullie hetzelfde, namelijk dat de alarmbelprocedure moet worden versneld naar een maand? Wat is de intentie? Het is duidelijk dat dit voorstel anders is geschreven om de oppositie niet te moeten naschrijven. De intentie lijkt me dezelfde, maar ik ben er niet zeker van en zou dat graag weten. Ik denk dat beide voorstellen van resolutie complementair zijn en beide zouden kunnen worden goedgekeurd.
Hetzelfde geldt voor wat de lokale besturen betreft. Uiteraard spelen zij een zeer belangrijke rol omdat zij als eerste merken dat er vooral bij de OCMW’s heel veel extra steunvragen zijn, ook van mensen die daar vroeger nooit zijn geweest en die ook nooit hadden gedacht dat ze daar zouden moeten aankloppen. Ik ben zeer blij dat er extra ondersteuning is, maar wat betekent dat concreet? Men vraagt de Vlaamse Regering om tegen 5 juni 2020 een aantal dingen uit te werken, maar ik denk dat het parlement toch iets duidelijker mag zijn in wat het aan de regering vraagt.
De maatregel inzake het consumptiebudget is ook goed. Een van de kritieken, niet alleen van ons, maar ook van armoede-experten op de toelage inzake water en energie, was dat die alleen ging naar mensen die tijdelijk werkloos zijn. Dat is belangrijk, maar er is ook een heel grote groep die in armoede of op de armoedegrens leeft en daar niet onder valt en het sowieso structureel met een zeer laag inkomen moet stellen. Ook zij zagen hun uitgaven stijgen aan de kassa. Dat zou daaraan tegemoet kunnen, komen maar we zijn benieuwd wat dat concreet zal inhouden.
Het is natuurlijk een voorstel van resolutie en geen alternatieve begroting of een ontwerp van decreet, dat is ook de reden waarom we de regering vragen om hier werk van te maken en het een en ander in elkaar te passen. Hoeveel geld exact naar de drie pijlers moet gaan, moet worden bepaald in functie van de noden, dat lijkt me de evidentie zelve.
Er is ook verwezen naar het maatschappelijk-economisch relancecomité. Wanneer professor Marx, die daarin zal zetelen, zal vaststellen dat het slim is om het groeipakket op die manier aan te wenden en de OCMW’s op die manier in te schakelen, dan is dat een piste die wij moeten bekijken. We kunnen daar vandaag onmogelijk voorafnames op doen.
Het belangrijkste wat hierin staat, is het engagement om te voorzien in extra budgetten en extra inspanningen te doen in de strijd tegen armoede.
Zoals gezegd, zijn dit de krachtlijnen van een politiek akkoord. Dit moet technisch worden uitgewerkt op een manier die degelijk en betrouwbaar is. Ik geef een voorbeeld. Als men het heeft over de alarmbelprocedure in het groeipakket en de sociale toeslagen, willen wij vermijden dat er, wanneer we van zes naar drie maanden gaan, achteraf terugbetalingen moeten gebeuren omdat men bijvoorbeeld na een maand een verhoogde uitkering krijgt, maar dan achteraf – we hebben geen systeem om het maandelijks inkomen correct te kunnen opvolgen –moet terugbetalen wat men in de maanden waarin het inkomen opnieuw boven de drempel lag, te veel heeft gekregen.
Die principes moeten technisch goed worden uitgewerkt om te komen tot een systeem dat snel inkomenssteun kan geven. Dat is een voorbeeld van de problematiek die we nu bekijken.
De heer Daniëls heeft het woord.
Ik wil nog even ingaan op het aspect van de sociale toeslag van het groeipakket. De reden waarom die zes maanden momenteel in het groeipakket staan, is omdat het dan een structureel gegeven is. Als je de sociale toeslag, zoals in het voorstel van de oppositie, al na een maand technische werkloosheid toekent, maar als die technisch werkloze vanaf 11 mei terug aan de slag is gegaan, dan heeft dat grote gevolgen. Dan krijg je maandenlang nog die sociale toeslag. Op het einde van het jaar wordt er echter afgerekend en dan zou er een heel grote terugvordering kunnen zijn. De vraag is dan wat je op dat moment die gezinnen hebt aangedaan.
Dat moeten we heel goed bekijken in de technische uitwerking. Dat is de reden waarom we daar niet zomaar mee aan de slag kunnen gaan. Daar zit net de specificiteit dat je moet opletten dat je niet iets geeft aan die gezinnen waardoor je door de terugvordering die gezinnen nadien in de miserie zou brengen.
De lokale besturen hebben een goed zicht op die verschillende mensen. Het gaat dan over het consumptiebudget in combinatie met de trajectbegeleiding. Daar moeten we niet flauw over doen, het is niet gemakkelijk om die doelgroep te bereiken of bij ons te krijgen. Het is niet gemakkelijk om ze te zien, vast te pakken, een afspraak te maken en te begeleiden. In het voorstel van de oppositie gaat het over een eenmalige sociale toeslag na een maand en dan is de kous af.
Daar willen wij niet stoppen, daar willen wij verdergaan. We willen wel voorzien in die trajectbegeleiding zodat we die mensen kennen en kunnen benaderen. We willen met hen aan de slag gaan door dat eenmalige consumptiebedrag toe te kennen aan die doelgroep. De vraag wie die doelgroep dan is, is terecht. Dat moeten we verder uitklaren, zodat die middelen echt terechtkomen bij wie ze nodig heeft.
Het interessante aan het voorstel is dat we extra zuurstof geven aan de lokale economie. Met deze maatregel zorgen we dat we op twee plaatsen terechtkunnen. Ook in die lokale economie werken mensen uit die gemeenten in allerlei contracten. Als die lokale economie overkop gaat, dan zitten ze allemaal nog veel dieper in de miserie.
Daar wil ik nog even op wijzen in verband met de sociale toeslag en de alarmbelprocedure. Als je dat niet goed aanpakt of kort door de bocht gaat met de periode van een maand, zou je op een bepaald moment meer schade kunnen toebrengen dan je zou willen.
Mevrouw De Martelaer heeft het woord.
Collega Daniëls, op dit moment zitten we al negen weken in coronatijd. Dat wil zeggen dat we voor heel veel gezinnen spreken over een periode van twee maanden aan een verlaagd inkomen. De periode loopt altijd tot september. Dat wil zeggen dat we niet onterecht een half jaar een sociale toeslag gaan betalen. Het voorstel zoals we dat hebben geformuleerd, was bedacht. We hoeven niet bang te zijn dat we van mensen, die op dit moment amper rondkomen om hun kinderen eten te geven, bij het volgende aanslagjaar heel veel geld zullen moeten terugvorderen.
Het gaat over kwetsbare gezinnen die voor de coronacrisis wel aan het werk waren, maar dan in jobs met lage inkomens. Dat wil zeggen dat ze nu een inkomen hebben van een werkloze, dat is 70 procent van het lage inkomen van vroeger. We weten dat er heel veel mensen in die sectoren niet onmiddellijk zullen kunnen herbeginnen. De kans zal heel groot zijn dat ze in de definitieve werkloosheid zullen vallen en, zoals minister Crevits zei, vermoedelijk naar een omscholing of herscholing zullen moeten gaan.
Met het voorstel dat wij hebben geformuleerd, lopen we totaal geen gevaar dat er onterecht misbruik zal worden gemaakt en dat er onterecht financiële problemen zullen komen voor een grote groep mensen.
De heer D’Haese heeft het woord.
Het zal niemand verbazen dat ook mijn fractie voor beide resoluties zal stemmen. Ik ben blij om te horen dat de meerderheid dit een belangrijk onderwerp vindt, net als het onderwerp van de vorige resolutie. Maar ik ben ook blij dat de voorstellen van resolutie van de oppositie de meerderheid blijkbaar onder druk zetten om zelf effectief met voorstellen daarrond te komen. Het zou nog mooier zijn mocht men dan gewoon samen gaan zitten, en samenwerken om tot een goed voorstel te komen, of op zijn minst de voorstellen van de oppositie goed door te lezen.
Want we spreken hier over zaken die natuurlijk al lang op tafel liggen. En het is wel opvallend dat dan enkele uren nadat er een voorstel van resolutie van de oppositie wordt ingediend, er resoluties komen vanuit de meerderheid.
Maar ik ben zeer blij dat de druk van de studenten, van de armoedeorganisaties, van experten en van heel wat andere mensen loont, en dat die er effectief voor zorgen dat er vandaag maatregelen komen over zaken waar we al lang van spraken. Wij gaan daarom voor beide voorstellen van resolutie stemmen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de voorstellen van resolutie houden.