Verslag plenaire vergadering
Verslag
Opheldering over de stand van zaken
Dames en heren, met toepassing van artikel 50 van het Reglement van het Vlaams Parlement heeft de heer Willem-Frederik Schiltz bij motie van orde het woord gevraagd.
De heer Schiltz heeft het woord.
Voorzitter, ik heb een punt van orde. Er zijn uiteraard een aantal actuele beslissingen genomen die interessant zijn om toegelicht te worden, maar de uitdagingen inzake onderwijs zijn zo groot – het gaat over leerachterstand, leerafstand, materiaal dat moet worden gevonden, het al dan niet verschuiven van vakanties – dat ik vrees dat het debat uren zal duren. Ik denk dat het nuttiger is om die werkzaamheden in een digitale commissie of zo voort te zetten of alleszins in het Uitgebreid Bureau eens na te gaan op welke manier wij het onderwijsdebat grondiger kunnen voeren.
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Voorzitter, ik ben absoluut ook vragende partij om in het Uitgebreid Bureau na te gaan hoe we de volgende weken zullen werken zodat we de debatten niet nodeloos lang maken. Maar er zijn vragen die moeten worden beantwoord. Ik wil die vragen ook kunnen stellen en ik wil die vragen over het onderwijs ook vandaag al kunnen stellen. Dus: voor volgende week absoluut bereid om mee na te denken, maar ik zou toch graag vandaag een mondeling debat over de onderwijsuitdagingen kunnen voeren.
De heer Janssens heeft het woord.
We hebben twee heel belangrijke thema's gehad, zonder de andere als minder belangrijk te beschouwen. Economie en Welzijn waren uiteraard twee belangrijke thema's. Ik vind dat Onderwijs er onmiddellijk bij aansluit. Nu zeggen dat we het uitstellen naar een andere keer: het debat kan uiteraard nog niet in zijn finaliteit worden gevoerd. Er is nog heel veel afhankelijk van hoe de progressie van het virus en de aanpak van het virus zal zijn. Ik vind dat we vandaag minstens het debat tot de essentie kunnen herleiden. Er zijn vanmorgen door de minister in de media nog een aantal uitspraken gedaan. Ik denk dat het goed is dat de minister die ook eens in het parlement herhaalt en dat we daar een aantal pertinente vragen over kunnen stellen. Alle andere vragen, eerder in de marge of gedetailleerd, kunnen we op een ander moment, in welke vorm dan ook, stellen.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Ik denk dat het niet de bedoeling van collega Schiltz was om de vragen niet te stellen, maar net het omgekeerde, om er in de toekomst meer tijd voor uit te trekken. Onderwijs is enorm belangrijk. Het is het best om daarvoor ook onze onderwijsexperten in te schakelen. In het Uitgebreid Bureau kunnen we eens nadenken of we niet online een commissievergadering kunnen organiseren. Dat nu de vragen over het onderwijs ook aan bod moeten komen, daarover kan niet de minste twijfel bestaan.
Ik denk dat we straks in het Uitgebreid Bureau sowieso moeten nagaan hoe we deze formule, al dan niet in gewijzigde vorm, volgende week gaan voortzetten. We bespreken dat straks wel. Ik denk dat we wel door alle thema's kunnen gaan, als iedereen zich natuurlijk houdt aan zeer korte en gebalde tussenkomsten. Kunnen we dat gewoon afspreken?
Welzijn was natuurlijk zeer belangrijk. Elk thema dat hier aan bod komt, is belangrijk, maar er zijn hier wel tussenkomsten geweest die iets langer waren dan nodig. Kunnen we nu gewoon starten met Onderwijs? (Instemming)
Het incident is gesloten.