Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Bothuyne heeft het woord.
Collega’s, ik hoor dat we het eens zijn, dat we het kamerbreed eens zijn: we willen naar een klimaatneutraal Europa. Ik denk dat dat goed nieuws is: oppositie en meerderheid delen dezelfde doelstelling. Dat wil ook zeggen dat elke sector, elk land, elke regio moet bijdragen om die doelstelling daadwerkelijk te bereiken. Een niet onbelangrijke sector in dezen is die van de luchtvaart. Die is wereldwijd goed voor heel wat jobs, heel wat welvaart, heel wat welzijn, heel wat geluk ook, maar tegelijk ook voor een aandeel van 5 procent van de broeikasgassen die jaarlijks worden uitgestoten in onze wereld. Dat aandeel stijgt, en de prognoses zijn dat dat aandeel maal 2,5 gaat tegen 2050 als er geen effectief beleid wordt gevoerd.
Europa heeft al beleid gevoerd. Europa heeft de binnenlandse vluchten opgenomen in het Europese emissiehandelsysteem, waarbij de CO2-uitstoot van onze luchtvaart voor binnenlandse, binnen-Europese vluchten een prijs heeft gekregen. De Verenigde Naties willen nu een gelijkaardig systeem opzetten. Alleen lijkt dat een veel zwakker broertje te zullen worden van het Europese systeem. Waar een ton CO2 27 euro in Europa zou kosten, zou dat slechts 1 euro zijn in het VN-systeem. Als we dat systeem zouden doortrekken in Europa, zou dat leiden tot meer dan 600 miljoen ton extra CO2 die de lucht in wordt geblazen, en dat is uiteraard te vermijden als we daadwerkelijk een klimaatneutraal Europa willen. Minister, we willen een klimaatneutraal Europa, en de vraag is dan ook hoe u daaraan zult bijdragen en op welke manier u ervoor kunt zorgen dat ook de luchtvaart haar bijdrage daartoe levert.
Minister Demir heeft het woord.
Collega, dank u. Ik ben zeer blij met uw vraag, want uw bekommernis is natuurlijk ook mijn bekommernis. Zoals we weten, maakt de luchtvaartsector ongeveer 3 procent van alle broeikasgassen van de Europese Unie uit. Alle prognoses wijzen er wel op dat dat zal toenemen. Dat dat geen goede evolutie is, daar zijn we het mee eens. U vraagt mij wat ik zal doen. Ik zal doen wat er in het regeerakkoord staat. Daar staat duidelijk in dat Vlaanderen, en ik in het bijzonder, als bevoegd minister, op alle Europese en internationale fora de oproep zal doen om ambitieuze doelstellingen te bereiken, maar dan op Europees niveau, of het liefst zelfs op internationaal niveau. Ik heb heel binnenkort een gelegenheid om dat te doen, met name in december op de klimaatconferentie in Chili. Ik zal daar de oproep lanceren die we zijn overeengekomen in het regeerakkoord. Ik zal bondgenoten moeten zoeken, want vanuit Vlaanderen alleen zullen we het probleem niet oplossen, wel binnen Europa, en het liefst internationaal. Ik denk dat de eerstvolgende gelegenheid in december is om daar al die oproep te doen.
Minister, dank u wel. Ik denk dat u al vroeger gelegenheden zult krijgen om mee aan tafel te gaan. Zowel intra-Belgisch als op Europees niveau kunt u wegen, kunt u ervoor zorgen dat elke sector een faire bijdrage levert aan de reductiedoelstelling die we ons hebben gesteld. Ik ben heel blij dat u aankondigt dat u ook op het internationale forum vanaf nu de klimaatneutraliteit zult prediken, dat u die doelstelling ambitieus en hoog wilt hebben. Ik denk dat Vlaanderen op dat vlak een koploper moet kunnen zijn, in België, in Europa en in de wereld, en ook de luchtvaart moet daaraan bijdragen. Ik reken er dus op dat u op dat vlak op Europees vlak zo snel mogelijk uw stem laat horen en ervoor zorgt dat ook die sector bijdraagt aan onze doelstelling.
De heer Van Rooy heeft het woord.
Het nieuwe toverwoord is ‘klimaatneutraal’, en dan moeten sectoren daaraan bijdragen, hoor ik hier, met name de vliegsector. Minister, kunt u garanderen dat de tickets van de vliegtuigprijzen geen eurocent duurder worden voor de Vlamingen? Wilt u zich daar op zijn minst voor inzetten?
De heer Tobback heeft het woord.
Minister, ik wil de actuele vraag van de heer Bothuyne graag onderschrijven. Het had ook in het regeerakkoord kunnen staan, maar de tijd was natuurlijk heel kort om dat rond te krijgen. Ik begrijp dus dat niet alles erin is geraakt. Niettemin wil ik de vraag wel ondersteunen.
Minister, uw ambitie om dat op Europees en wereldniveau te doen, dat is allemaal wel leuk, maar het zal natuurlijk meer indruk maken op Europees en op wereldniveau als u zelf ook voor uzelf klare en duidelijke strenge ambities stelt. Het heeft natuurlijk niet veel nut om anderen op te roepen klimaatneutraal te zijn als we dat in Vlaanderen zelf maar schoorvoetend en halvelings doen.
Als u dus wilt dat de rest ervoor gaat, zult u er zelf ook voor moeten gaan, zowel in dit dossier als in alle andere dossiers. Dan wordt het voor iedereen evenveel duurder of goedkoper, en dan maakt het geen verschil of je nu Vlaming, Waal, Brusselaar of Chinees bent. (Applaus bij sp.a)
De heer Gryffroy heeft het woord.
Dit is een zeer terechte vraag en bezorgdheid, want we hebben in Europa inderdaad een strenger systeem om dit te evalueren dan internationaal. We kunnen dan wel veel doen inzake innovatie, en daar is ook hoogstwaarschijnlijk nog heel veel rond te doen. Maar de bezorgdheid is ook dat u, minister, internationaal bepleit dat we geen concurrentievervalsing krijgen van net buiten de EU.
Stel je voor dat internationale vluchten van hier naar bijvoorbeeld Zuidoost-Azië met een tussenstop in een land net naast de EU, die duurdere taksen niet zouden moeten betalen omdat ze niet voldoen aan de norm. Dat zou concurrentievervalsing kunnen zijn.
Minister, ik vraag u dan ook om bij de internationale onderhandelingen die u zult volgen, sterk te pleiten om dit te vrijwaren. We willen niet naar omlaag, we willen naar omhoog met het vliegtuig, en ook inzake normering.
Ik denk dat we dezelfde bezorgdheid hebben. Ik zal mijn verantwoordelijkheid ook opnemen als het gaat om het standpunt van Vlaanderen bekend te maken op internationale fora. We moeten inderdaad Europees en internationaal bekijken hoe we ambitieuze doelstellingen aan de luchtvaartsector kunnen opleggen. Ik wil me echt wel engageren om dat te doen.
Wat de vliegtuigtickets betreft, daar speelt de vrije markt natuurlijk. In de eerste plaats heb ik andere katjes te geselen.
Collega van het Vlaams Belang, ik denk dat u dit niet helemaal goed hebt begrepen. De bedoeling is net dat we de landen van buiten de Europese Unie mee laten bijdragen aan de klimaatuitdaging waar we voor staan, dat niet alleen de Europese burgers als ze het vliegtuig nemen een bijdrage leveren om de klimaatdoelstelling te halen, maar dat ook buiten de Europese Unie tot actie wordt overgegaan.
Daarom is het zo belangrijk om op internationaal niveau de kar te trekken en in Vlaanderen het voorbeeld te geven met bijvoorbeeld – als u het regeerakkoord hebt gelezen, mijnheer Tobback – een versnelde vergroening van ons wagenpark, met tegen 2050 een emissievrij wagenpark als het van ons en onze regering afhangt. Ik hoop dat u ons in deze beleidsambitie van harte zult steunen. (Applaus bij CD&V)
De actuele vraag is afgehandeld.