Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Matthias Diependaele bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van decreet van Paul Van Miert, Dirk de Kort, Marino Keulen, Joris Vandenbroucke en Björn Rzoska houdende wijziging van bijlage 2 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat de kilometerheffing betreft.
De heer Van Miert heeft het woord.
Voorzitter, we hebben vorige week in de commissie de resultaten gekregen van de metingen en tellingen van de vijfhonderd meetpunten in Vlaanderen. Daarbij werd vastgesteld dat, naast de aanpassingen die op 1 januari al zijn gebeurd, er nog drie trajecten zijn waar duidelijk sprake is van ontwijkingsgedrag wegens de kilometerheffing. Als leden van de commissie Mobiliteit vonden we het tijd de mensen niet te laten wachten en vandaag reeds die drie trajecten uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) toe te voegen aan het betolde wegennetwerk.
Is het parlement het eens met dat voorstel tot spoedbehandeling? (Instemming)
Dan stel ik voor dat het voorstel van decreet van Paul Van Miert, Dirk de Kort, Marino Keulen, Joris Vandenbroucke en Björn Rzoska houdende wijziging van bijlage 2 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat de kilometerheffing betreft, onmiddellijk wordt behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Het incident is gesloten.
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Paul Van Miert, Dirk de Kort, Marino Keulen, Joris Vandenbroucke en Björn Rzoska houdende wijziging van bijlage 2 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat de kilometerheffing betreft.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Van Miert heeft het woord.
Het gaat om een kleine aanpassing aan de Codex Fiscaliteit wat betreft de kilometerheffing. Algemeen, zoals we hebben gezien in het advies van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA), kunnen we stellen dat er geen grote algehele verschuiving van het hoofdnet naar het lokale wegennet is door de invoering van de kilometerheffing. Maar zoals daarnet al werd gesteld, tonen metingen toch aan dat op bepaalde trajecten wel nood is aan ingrepen en ze op te nemen in het betolde wegennet.
In dit geval gaat het om de A11 Brugge-Knokke, de N36 Roeselare en de N772 Hasselt-Sint-Truiden, zoals u kunt zien in de documenten die vanmiddag op de banken werden rondgedeeld.
Tot slot wil ik eraan toevoegen dat bijkomend nog 67 trajecten worden gemonitord om te zien of er nog aanpassingen nodig zijn.
Ik dank de collega’s van alle fracties – CD&V, OpenVld, Groen en sp.a – die het voorstel mee hebben ondertekend
De heer Keulen heeft het woord.
Zoals mijn collega zei, zijn er nog 67 trajecten die verder bewaakt worden. We krijgen met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van steden en gemeenten de opmerking dat zelfs op heel landelijke wegen plots zwaar verkeer verschijnt door ontwijkingsgedrag om zo te ontsnappen aan die kilometerheffing. Het zal nu zaak zijn ervoor te zorgen dat het verplaatsingsgedrag niet zorgt voor verkeersonveiligheid en verkeersonleefbaarheid, maar eventueel ook dat deze maatregel wordt uitgebreid.
We hebben nu drie gewestwegen toegevoegd. Voor ons is het een dossier waarover het laatste woord niet is gezegd, waarover we waakzaam moeten zijn.
Want het kan niet zijn dat het zwaar verkeer zich verplaatst van de autostrades die ervoor gecreëerd zijn, naar steden en gemeenten en vooral landelijke kernen. Daar is niemand mee geholpen.
De heer Sintobin heeft het woord.
Voorzitter, ik mag dan wel ‘de Trump van de Aldi’ zijn – mijnheer Tobback, ik vind het trouwens een eretitel – maar we zullen dit niet goedkeuren, omdat we ons steeds hebben verzet tegen de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. We hebben in de commissie trouwens altijd voorspeld dat dit zou leiden tot sluipverkeer.
Ik hoor van de indieners dat er nog 67 trajecten op het programma staan om eventueel een uitbreiding te doen van het tolnetwerk. Dat leidt dan tot een verhoging van de prijzen en tot meer kosten voor de transportbedrijven. Dat wordt dan uiteindelijk doorgerekend aan de consument.
Verder was een van de bedoelingen om een kilometerheffing in te voeren, het aantal vrachtwagens van onze autosnelwegen te halen. Dat is absoluut niet het geval, integendeel. Vandaar zullen wij ‘neen’ stemmen.
De heer Tobback heeft het woord.
Voorzitter, ik wens voor de goede orde en om misverstanden te vermijden in het verslag laten opnemen dat ik met die titel voor de heer Sintobin op geen enkele manier iets negatiefs wilde zeggen, 't is te zeggen over de Aldi. (Gelach. Applaus)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2017-18, nr. 1649/1)
– De artikelen 1 tot en met 4 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.