Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Willem-Frederik Schiltz bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van decreet van Willem-Frederik Schiltz, Matthias Diependaele, Peter Van Rompuy, Jos Lantmeeters, Jenne De Potter en Paul Cordy houdende wijziging van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat de opcentiemen op de onroerende voorheffing betreft.
Mijnheer Schiltz, ik veronderstel dat u even gaat toelichten waarom u wilt overgaan tot de spoedbehandeling.
De heer Schiltz heeft het woord.
Zeer zeker, voorzitter.
Collega’s, het voorstel van decreet dat voorligt, is een klein voorstel, dat in een vangnet wil voorzien voor gemeenten of provincies wier raad niet tijdig een besluit heeft genomen om de opcentiemen vast te stellen. Dat zou betekenen dat die gemeenten of provincies, en dan vooral de gemeenten, zonder een aanzienlijke inkomstenbron zouden vallen. De gemeentelijke opcentiemen vertegenwoordigen in het algemeen een belangrijk aandeel van de gemeentelijke inkomsten.
Er zijn twee gemeenten die momenteel in die situatie verkeren en waarvoor wordt gepoogd dat te remediëren. In de huidige Codex Fiscaliteit is niet in een regeling voorzien voor wat men moet doen met gemeenten die niet tijdig een dergelijk gemeenteraadsbesluit of -beslissing hebben genomen. Die gemeenten dreigen bijgevolg zonder een belangrijk deel van hun inkomsten te vallen, en om dat te kunnen remediëren, zouden wij nog voor het zomerreces dit voorstel van decreet goedgekeurd moeten kunnen krijgen, om de Vlaamse Belastingdienst toe te staan om de juiste bedragen te kunnen inkohieren.
De heer Diependaele heeft het woord.
Ik wil daar toch een kleine aanvulling op doen. Het is zo dat we de logica die wordt gebruikt bij de opcentiemen op de personenbelasting, ook willen toepassen voor de onroerende voorheffing. Dat is het grote verschil: je gaat diezelfde logica toepassen.
We hebben het er wel over dat men zich even kan aansluiten en zeggen waarom men vindt dat we moeten overgaan tot de spoedbehandeling. We gaan niet inhoudelijk in op het voorstel van decreet. Mijnheer Van Rompuy, ik had aan uw ogen gezien dat u het daarover wou hebben.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen wij bij zitten en opstaan over het voorstel tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel wensen aan te nemen, wordt verzocht op te staan.
De tegenproef.
Het voorstel tot spoedbehandeling is aangenomen. Dan stel ik voor dat het voorstel van decreet van Willem-Frederik Schiltz, Matthias Diependaele, Peter Van Rompuy, Jos Lantmeeters, Jenne De Potter en Paul Cordy houdende wijziging van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat de opcentiemen op de onroerende voorheffing betreft onmiddellijk wordt behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Het incident is gesloten.
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Willem-Frederik Schiltz, Matthias Diependaele, Peter Van Rompuy, Jos Lantmeeters, Jenne De Potter en Paul Cordy houdende wijziging van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat de opcentiemen op de onroerende voorheffing betreft.
De algemene bespreking is geopend.
Ik stel voor dat de hoofdindiener even toelicht waar het over gaat, en dan kan de rest zich daar eventueel bij aansluiten.
De heer Schiltz heeft het woord.
Collega’s, zoals u ongetwijfeld allemaal weet, is in de Codex Fiscaliteit bepaald dat de steden en gemeenten en de provincies voor een bepaalde datum de opcentiemen op de onroerende voorheffing moeten vaststellen. Als die datum echter wordt overschreden of als er geen beslissing wordt genomen of kan worden genomen, dan is er momenteel een juridisch vacuüm. Met andere woorden: de Vlaamse Belastingdienst heeft geen instructies over wat hij dan moet doen. Moeten de opcentiemen al dan niet op nul worden gezet? Moeten de opcentiemen van het vorige jaar in aanmerking worden genomen? Daar was geen duidelijkheid over.
Zoals gezegd, verkeren twee gemeenten thans in die situatie. Ze dreigen dus een belangrijk deel van hun inkomsten mis te lopen. We hebben gekozen om die lacune te remediëren door ervoor te kiezen om de Vlaamse Belastingdienst toe te staan om, indien er geen tijdig besluit is genomen, de opcentiemen van het voorgaande jaar in aanmerking te nemen en aldus in te kohieren. Op die manier vermijden we dat gemeenten door omstandigheden, die talrijk kunnen zijn, zonder een belangrijk deel van hun inkomsten zouden dreigen te vallen, en dus ook de continuïteit van de dienstverlening aan de burger in het gedrang zou kunnen komen.
De heer Diependaele heeft het woord.
Ik was daarjuist inderdaad verkeerd. Mijn excuses daarvoor. We willen eigenlijk een onduidelijkheid in de regelgeving rechtzetten. Er worden verschillende logica’s toegepast bij de opcentiemen op de personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing. Door deze regel nu in te voeren, is er eigenlijk dezelfde logica, die zegt dat, als een gemeente niet beslist of niet vernieuwt, ze terugvalt op de regeling van het jaar daarvoor. Dat is de logica die nu voor de beide regelingen wordt toegepast.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Dit is een principe dat in andere fiscale materies ook wordt toegepast en dat nu wordt doorgetrokken voor een belasting die voor de lokale besturen van vitaal belang is, zodat er geen ongelukken gebeuren indien men in zeer uitzonderlijke omstandigheden een bepaalde deadline niet zou halen.
Op die manier heb ik op een andere manier en voor een derde keer hetzelfde gezegd als de twee anderen.
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, mijn fractie zal het voorstel straks goedkeuren, aangezien het inderdaad een gelijkaardige regeling is. Op dit moment bestaat die niet en die wordt nu wel ingevoerd om dit eigenlijk in overeenstemming te brengen met gelijkaardige bestaande regelgeving.
Dus hebben we er ook geen problemen mee dat het behoorlijk laat wordt geagendeerd, maar we zullen het principe goedkeuren. Ik bedoel dat het behoorlijk laat op de agenda is gezet. We zullen straks het voorstel steunen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2016-17, nr. 1187/1)
– De artikelen 1 tot en met 5 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.