Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, minister, ik heb al meerdere malen op dit spreekgestoelte gestaan om mijn bezorgdheid over de verkeersveiligheid bij jonge bestuurders naar voren te brengen. Minister, dat is ook een vraag die bij u nooit in dovemansoren is gevallen. Dat is ook terecht. Verkeersongevallen bij onze jongeren zijn, jammer genoeg, nog altijd de doodsoorzaak nummer één. De Standaard meende deze week te weten dat we het in de ongevallenstatistieken, en dan gaat het over ongevallen met dodelijke afloop per miljoen bestuurders, met betrekking tot jonge bestuurders heel erg slecht doen. Alleen Letland laten we wat dat betreft voorgaan. Ik heb die statistieken ook eens zelf bekeken. Ik meen dat ook Polen en Cyprus het nog slechter doen. Kortom, we doen het niet goed op dat vlak.
In die zin denk ik dat de vernieuwde rijopleiding al een heel goede stap vooruit is. Dat geldt ook voor het vernieuwde rijexamen en de apps die nu verschijnen. Er is de app van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Die bestond al een tijdje. Nu volgt de app van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), namelijk Smart Drivers. Het gaat om apps die vooral rapporteren over het rijgedrag, maar die ook een soort logboek bijhouden inzake de gereden kilometers. Dat was, denk ik, ook een vraag van ons. We waren het er immers allemaal over eens dat de rijopleiding maar goed kan zijn als er veel ervaring in ingebakken zit.
Ik heb al ruim aangetoond dat er inderdaad wel wat inspanningen ter zake zijn gebeurd. Minister, welke initiatieven plant u nog om dat slechte cijfer met betrekking tot jonge bestuurders naar beneden te krijgen?
Minister Weyts heeft het woord.
Mijnheer Ceyssens, uw bekommernis is natuurlijk volledig terecht. Ik ken enkel de cijfers uit het hoofd als het gaat over het aantal jonge verkeerslachtoffers in de leeftijdscategorie van 15 tot 30 jaar. Daar doen we het zeer, zeer slecht in Europees perspectief. We zitten dan bij de laatste 3 of 4 op ongeveer 25. Dat zijn dramatische cijfers.
Welke hervormingen hebben we gepland? Zoals u terecht hebt gezegd, is er enerzijds de hervorming van de rijopleiding en het rijexamen, waarbij we stellen dat als we de dodentol willen verlagen, we de lat hoger moeten leggen. De hervorming van het rijexamen is er vanaf 1 juni, de hervorming van de rijopleiding vanaf 1 oktober. Dan volgt nog een tussenstadium van het terugkommoment, dat later in werking treedt. Maar ook op dat vlak gaan we nog dit jaar een decreetgevend initiatief nemen.
Momenteel zitten we in de fase van de afwerking bij de VSV inzake ‘Rijbewijzer’. ‘Rijbewijzer’ heeft naast een digitale toepassing via een app ook een papieren versie, waarbij we vooral ondersteuning willen bieden ten aanzien van zowel de kandidaat voor het rijexamen als voor de begeleider. Het gaat om concrete tips, een logboek dat kan worden bijgehouden, concrete aanduidingen, oefeningen, een evaluatie, allemaal elementen die vervat zitten in dat nieuw product dat nu wordt afgewerkt.
Daarnaast heb ik de VSV gevraagd om werk te maken van één groot platform, één portaal inzake verkeersveiligheid in al haar aspecten. Daarop komen zowel pakketten inzake verkeerseducatie, die gegeven kunnen worden door leerkrachten of wie dan ook die daarom vraagt, als een concrete update, een stand van zaken rond nieuwe initiatieven ten aanzien van de wegcode. Het is dus één ruim portaal inzake verkeersveiligheid, één platform. Want er zijn nogal wat verschillende initiatieven en er is nogal wat versnippering. Men is daaraan aan het werken. Het zit in nog in een conceptfase.
Maar ik hoop ook daar dat we volgend jaar een concreet initiatief kunnen aankondigen, en dat we met al die initiatieven resoluut doorgaan in de strijd tegen de schande van de vierhonderd verkeersdoden. Vorig jaar hebben we al één grote opsteker mogen noteren, namelijk een daling van het aantal verkeersdoden met 15 procent. Om op dat elan door te gaan, nemen we nog verschillende bijkomende initiatieven.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Het is goed dat er verder wordt ingezet op verkeersveiligheid, op vorming van jonge bestuurders. Ik herinner me nog dat de Oostenrijkse verkeerspsycholoog in de commissie vertelde welke spectaculaire winsten – 33 procent bij jonge bestuurders op één jaar tijd – men in Oostenrijk heeft geboekt met de hervorming van de rijopleiding. We hebben altijd gepleit voor een rijopleiding die betaalbaar moet blijven zodat ze voor iedereen toegankelijk is, maar die ook performanter moet zijn. We gaan die richting uit.
Ik moet wel zeggen dat ik de wenkbrauwen fronste toen ik vaststelde dat er én een app van het BIVV is én een app van de VSV. Ik vraag me af of we niet beter de krachten hadden kunnen bundelen om samen tot één performante app te komen, eerder dan twee apps naast elkaar te ontwikkelen.
De heer Keulen heeft het woord.
Het zou misschien een optie kunnen zijn om via zo’n app tijdens de rijopleiding het rijgedrag over een langere tijd te monitoren en dat op te nemen in de evaluatie tijdens het rijexamen. Op die moment is er niet een momentopname van het examen, maar het rijgedrag over een langere tijd dat als criterium kan worden gebruikt om al dan niet te zeggen of iemand geschikt is om te sturen in het verkeer en dus een rijbewijs verdient. Minister, het is gewoon maar een tip.
De heer Parys heeft het woord.
Minister, het is natuurlijk niet gek dat wij het een goed idee vinden dat u een platform opricht waar al deze zaken worden gebundeld en waar de gebruiker dan ook gemakkelijk zijn weg in kan vinden.
De app vind ik een heel goed en mooi initiatief. Het is een deel van een breder verhaal om jongeren te vormen en te begeleiden tot veilige chauffeurs. Het sluit ook helemaal aan bij de hervorming van de rijopleiding die u hebt voorgesteld en die binnenkort in werking treedt.
Minister, welk statuut kan zo’n toepassing krijgen? Gaan we ze integreren in de rijopleiding? Gaan we ze aanbevelen? Zult u bijvoorbeeld met de verzekeringssector contact nemen om na te gaan of zij er rekening mee kunnen houden en bijvoorbeeld het tarief voor verzekeringen voor jongere chauffeurs daarop laten aansluiten? Ik ben gewoon heel benieuwd naar hoe we die app zullen laten functioneren binnen het hervormingssysteem dat eraan komt.
Ik heb al een paar keer geprobeerd om met de verzekeringssector gesprekken aan te gaan in functie van een soort korting op de verzekeringspremie in relatie tot bijvoorbeeld zulke apps. De app van het BIVV heeft als voordeel tegenover die van de VSV dat er ook een signaal komt wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden, wanneer er te bruusk wordt geremd of te snel wordt opgetrokken. Ik hoop op nog meer congruenties met de sector.
Een ander aspect dat in beide apps vervat zit, is het verstoren van het gsm-signaal zodat er tijdens het rijden geen telefooncommunicatie, sms of internet mogelijk is. Ik hoop dat die toepassingen effectief en gegarandeerd kunnen worden toegepast – geen app die kan worden afgezet. Het is mijn ambitie tot enige congruentie en akkoorden te kunnen komen.
We hebben zelf ook pas twee weken geleden kennis kunnen nemen van de app van het BIVV. Op zich is dat niet erg, omdat alle initiatieven die worden genomen in de strijd tegen de schande van de vierhonderd verkeersdoden in Vlaanderen, mooi zijn meegenomen. Het sterkt me wel in de overtuiging dat we één groot portaal nodig hebben, één platform, via hetwelk je verschillende andere apps of alternatieven kunt bereiken. Er moet wel één grote voordeur zijn inzake verkeersveiligheid, net zoals we het Huis voor de Verkeersveiligheid hebben opgericht om versnippering tegen te gaan. Eén aanspreekpunt, een verzameling van verschillende partners, is nodig als het gaat over verkeerseducatie en over alles wat we te bieden hebben aan de modale burger op het vlak van verkeersveiligheid.
Minister, dank u wel. Ik ben het helemaal met u eens dat elk initiatief dat wordt genomen in functie van de verkeersveiligheid, een goed initiatief is. Alleen had het misschien gekund om bij de apps de handen in elkaar te slaan en samen een meer performante app te maken. In dat opzicht herhaal ik mijn pleidooi dat ik hier nog al eens heb gehouden, dat als het gaat over zaken als verkeersveiligheid en dergelijke meer, niet alleen het BIVV en de VSV misschien af en toe meer zouden moeten overleggen, maar ook dat u dergelijke zaken met uw collega kunt bespreken. Het zou goed zijn mocht dat wat op elkaar worden afgestemd. Voor de rest kunt u voor alle initiatieven die u ter zake neemt, de volle steun van ons genieten.
De actuele vraag is afgehandeld.