Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Sintobin heeft het woord.
Voorzitter, de herstructurering bij Bombardier leeft natuurlijk nog altijd. Er staan ongeveer 250 banen op de tocht en ook de toekomst van het bedrijf zelf in Brugge wordt in vraag gesteld. Een cruciaal element in het dossier is tijdens plenaire vergaderingen al tweemaal ter sprake gekomen, eenmaal in november 2016 en eenmaal veertien dagen geleden, naar aanleiding van een actuele vraag van de heer Landuyt. Het gaat dan om de order van trams bij Bombardier door De Lijn.
Minister, in eerste instantie is die bestelling toegewezen aan Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), een Spaans bedrijf. De Raad van State heeft die order echter geschorst. Ondertussen heeft minister Peeters Bombardier bezocht en heeft hij met de directie een aantal afspraken kunnen maken. Indien ik goed ben ingelicht, hebt u zelf, nadat u uw fiets had teruggevonden, samen met de minister-president overleg kunnen plegen met de directie en de vakbonden van Bombardier. Misschien hebt u vandaag nog apart met de vakbonden overlegd. Uit de berichtgeving heb ik enkel kunnen opmaken dat de minister-president heeft aangekondigd dat in de nabije toekomst overleg zal worden gepleegd met het Europees hoofd van Bombardier. Over de order van De Lijn is niets gezegd. Die order is waarschijnlijk nochtans cruciaal voor het voortbestaan van de vestiging te Brugge.
Minister, mijn vraag is heel duidelijk. Kunt u uitleg geven over het bezoek dat u gisteren aan Bombardier hebt gebracht? Welke initiatieven hebt u al genomen met betrekking tot het dossier van De Lijn en de 146 trams?
Minister Weyts heeft het woord.
Voorzitter, gisteren heeft een zeer ruime delegatie van de Vlaamse Regering op het kabinet van de minister-president een delegatie van Bombardier ontvangen. Minister Crevits, minister Tommelein en minister Muyters waren ook aanwezig. We hebben natuurlijk kamerbreed een gezamenlijke doelstelling. Indien we dit willen benaarstigen, zoals minister Crevits soms zegt, moeten we volgens mij enigszins behoedzaam optreden op het publiek forum.
De Lijn kijkt natuurlijk naar de verantwoording en de rekeningen die CAF naar voren heeft geschoven met betrekking tot het preventief onderhoud. Er is een extern expert aangesteld die de cijfers moet valideren.
Er is een gesprek aangevraagd met de heer Allmer, het hoofd van Bombardier in Europa, en volgens mij ook in Afrika en het Midden-Oosten. De tewerkstelling in Brugge zal natuurlijk het hoofdonderwerp vormen. Daaraan koppelen we de contracten, en niet het minst de levering aan de NMBS.
Op kortere termijn zitten we ook met de gunning van de hermelijntrams en de koppeling van die trams. Die hermelijntrams zijn door Bombardier zelf ontwikkeld, en enkel dit bedrijf beheerst de techniek om de trams aan elkaar te koppelen. Dat is een contract dat we onderhands kunnen gunnen. Het contract betreft de koppeling van vijftig hermelijntrams en heeft een waarde van 17 miljoen euro. We zullen dit zo snel mogelijk trachten te gunnen. Er moeten nog een paar technische details in orde worden gebracht, maar tegen juni of juli van dit jaar zou dat moeten lukken.
Conclusie: we staan zij aan zij voor het behoud van de tewerkstelling. Ik ben mijn fiets dan wel kwijt, maar kwestie is dat we niet al te veel jobs kwijt zijn in Brugge, in West-Vlaanderen. We moeten daar behoedzaam en voorzichtig mee omspringen.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik begrijp dat er bij het overleg een zekere behoedzaamheid en vertrouwelijkheid moet zijn. Een aantal van uw antwoorden komen telkens terug. Het antwoord dat u nu geeft, heb ik gekregen in november. Twee weken geleden kreeg ik ook grotendeels hetzelfde antwoord. Vandaag blijft u wat op de achtergrond en geeft u niet veel informatie vrij. Ik wil echter nog eens herhalen dat de Europese Ondernemingsraad van 27 februari heel cruciaal zal zijn voor het voortbestaan van Bombardier in Brugge en voor de tewerkstelling. Het gaat dan niet specifiek over West-Vlaanderen, maar over jobs in Vlaanderen. We moeten daar een extra inspanning voor doen. Ik wil u dan ook bijkomend vragen wat u hebt toegezegd aan de vakbonden en aan de directie van Bombardier.
De heer Ronse heeft het woord.
Dit dossier ligt ook mij na aan het hart, Bombardier ligt in de stad waar ik ben geboren en opgegroeid. Het gaat over bijzonder veel werknemers, mensen met veel talenten. Ik denk dat de minister hier niet meer kan zeggen over de contracten dan hij vandaag heeft gedaan, en dat is ook raadzaam.
Mijn eerste actuele vraag ooit in dit halfrond ging ook over Bombardier. Dat was op het moment dat Bombardier moest wachten op een order om de gap in te vullen. Ze hadden gevraagd om het delen of cosourcen van werknemers mogelijk te maken met een aantal andere spelers zodat ze in afwachting van mogelijke beslissingen hun personeel toch nog aan de slag konden houden. Het Vlaams netwerk van ondernemingen, Voka, had toen een bemiddelingsrol voorgesteld, maar dat is toen niet gelukt omdat er op federaal vlak geen kader was. Ik heb dat aangebracht bij minister Muyters en we hebben dat tijdens de laatste commissievergadering nog besproken. Dat lijkt me iets wat in de slipstream van het vakbondsoverleg opnieuw wat leven kan worden ingeblazen, het kan een kortetermijnoplossing betekenen.
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Ik vond het eigenlijk mooi dat net gisteren, op Valentijnsdag, een grote delegatie van de Vlaamse Regering een hart onder de riem stak van de vakbonden van Bombardier. Ik denk dat iedereen in dit halfrond zeer bezorgd is over de toekomstige tewerkstelling van dit bedrijf. Het verbaasde me anderzijds dat deze vraag na veertien dagen al opnieuw wordt gesteld, voorzitter. Er is ook niet heel veel nieuws gezegd. Vorige keer, minister, hebt u zeer duidelijk gezegd dat u niet veel kunt doen voordat de Raad van State ten gronde heeft geoordeeld. We gaan de procedure nu niet zomaar opnieuw beginnen, want dan begint het andere bedrijf misschien te procederen. Minister, wanneer denkt u dat de Raad van State zijn ei zal leggen?
Ik zou het niet weten. De Raad van State is niet gebonden aan mijn opinies. Het is wel zo dat de Raad van State naar aanleiding van de schorsing heeft gezegd dat er een onvoldoende verantwoording is op het vlak van de gunning. Er werden meer bepaald vragen gesteld bij het realistisch gehalte van de cijfers die naar voren werden geschoven door CAF in het kader van het preventieve onderhoud. Vervolgens heb ik aan De Lijn gevraagd om een externe onafhankelijke aan te duiden om die cijfers te valideren. Dat proces zal lopen. Dat is een goede zaak, op basis waarvan we kunnen bekijken of er enige grond is om te zeggen dat het contract zoals aangediend niet realistisch is.
Daarnaast, zoals de heer Ronse zegt, werken vandaag veel Vlamingen vanuit Brugge in Noord-Frankrijk, in Crespin geloof ik. In het verleden hebben al veel Vlamingen de beslissing genomen om mee te verhuizen met de productie. Ze zijn naar Noord-Frankrijk gaan werken.
Wat heb ik toegezegd? Als je goed hebt geluisterd, heb ik hier wel degelijk enkele nieuwe zaken verteld. Maar daarnaast is het niet raadzaam om in functie van onze gemeenschappelijke doelstellingen, namelijk het maximale behoud van zo veel mogelijk jobs in Brugge, in te gaan op details van de gesprekken die we hebben gehad. Ik weet dat dat voor een parlementslid niet leuk is, maar het dient een hogere doelstelling.
Minister, het is inderdaad mijn taak als parlementslid om die vraag te stellen, zeker als het gaat over tewerkstelling. Mevrouw Brouwers, waarom stel ik die vraag hier vandaag en waarom is ze actueel? Een: als je goed hebt geluisterd, er was gisteren overleg met een grote delegatie van de Vlaamse Regering. Twee: op 27 februari is er een Europese ondernemingsraad bij Bombardier waar waarschijnlijk zal worden beslist over het voortbestaan van de vestiging in Brugge. Drie: in de afgelopen maanden heeft minister Weyts toch een aantal aankondigingen gedaan dat hij in overleg zou treden met De Lijn om initiatieven te nemen, waarvan hij er vandaag een heeft aangekondigd.
Wanneer op 27 februari zal blijken dat honderden jobs verdwijnen uit West-Vlaanderen en dat de vestiging van Bombardier sluit, dan sta ik hier opnieuw.
De actuele vraag is afgehandeld.