Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Diependaele heeft het woord.
Collega’s, terwijl de Federale en de Vlaamse Regering hun uiterste best doen om jobs, jobs en jobs te creëren, is er blijkbaar een Brusselse Regering die actief aan jobvernietiging doet. We hebben deze voormiddag het bericht gekregen dat op de luchthaven van Zaventem twee cargomaatschappijen nu al hebben besloten om naar het buitenland te verhuizen. Blijkbaar zijn er nog drie andere maatschappijen die eenzelfde beweging overwegen. In totaal zouden er volgens de belangenvereniging niet minder dan 3750 jobs in gevaar zijn. Er zouden mogelijk 3750 jobs verloren gaan, en dat allemaal door toedoen van die vermaledijde Brusselse geluidsnormen.
Beste mensen, laat het duidelijk zijn: het gaat hier niet over oude Tupolevs of wat dan ook. Het gaat hier over de Boeing 747-400, waarvan meer dan de helft wordt gebruikt in de westerse wereld. Een vierde van het vrachtvervoer op Zaventem maakt gebruik van de Boeing 747.
Het is overduidelijk dat de Brusselse Regering met deze beslissing stilletjes aan de luchthaven van Zaventem aan het wurgen is. Het jammere daarvan is dat zij natuurlijk ook zichzelf in de knie schiet. Heel wat tewerkstelling vanuit Brussel vindt plaats in Zaventem. Heel wat mensen uit Brussel, dat sowieso al met een zeer hoge werkloosheid kampt, gaan werken in Zaventem.
Minister, ik heb begrepen dat u dat deze morgen zou aankaarten in het Overlegcomité. Wat is daarvan het resultaat?
Minister Weyts heeft het woord.
De Vlaamse Regering heeft beslist om een belangenconflict in te roepen tegen de beslissing van de Brusselse Gewestregering om die geluidsnormen te verstrengen. Die verstrenging zou vanaf 1 januari 2017 ingang vinden. We zullen eind deze maand dat belangenconflict agenderen op het Overlegcomité. Meteen bij aanvang van de uitvoering van die beslissing zal de opschorting daarvan volgen en zullen we zestig dagen de tijd hebben voor overleg met de Brusselse Gewestregering om te kijken of er zich geen alternatieven kunnen aandienen.
Dit is inderdaad zeer belangrijk omdat één vierde van de cargovluchten verricht worden met Boeing 747-toestellen. Het gaat over duizenden jobs die op het spel staan. Wanneer er zo’n dreiging is in dit land, worden daarover normaal gezien in alle parlementen actualiteitsdebatten gehouden. Nu wordt er enkel hier één vraag over gesteld, ofschoon de dreiging reëel is. Het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest schiet zich in dezen wel degelijk in de voet, omdat het zich, met een werkloosheidsgraad van 18 procent echt niet kan permitteren om afscheid te nemen van enkele duizenden jobs, niet alleen van Vlamingen, maar ook van Brusselaars en van heel wat laaggeschoolden tout court.
Dit alles is inderdaad ter sprake gekomen op het Overlegcomité. De enige vraag die ik heb gesteld is, gelet op het feit dat er sowieso een schorsing zal komen van de verstrenging van de geluidsnormen doordat wij een belangenconflict hebben ingeroepen, of de Brusselse Gewestregering niet nu al het signaal kan geven dat die regeling niet definitief is en nog herbekeken kan worden. Er was wat aarzeling, maar ik heb wel begrepen dat men dat signaal wel enigszins heeft gegeven bij het buitenkomen uit de vergadering van het Overlegcomité. Dat is alleszins positief, maar het zal meer moeten zijn. In de komende maanden zullen we de Brusselse Gewestregering ervan moeten trachten te overtuigen dat net door het nemen van die beslissing alles moeilijker wordt. Iedereen wil immers een compromis en vaste vliegroutes met daaraan gekoppeld controle en een kadaster, en dit dreigt bemoeilijkt te worden door die verstrenging van de geluidsnormen. Ik denk dat dit een contraproductieve maatregel is. (Applaus bij de N-VA)
Minister, ik dank u. Het is dan wel met aarzeling, maar we kunnen enkel hopen dat er de komende maanden een opening zal zijn voor overleg. Ik denk dat het ook zeer belangrijk is dat we een signaal geven aan andere luchtvaartmaatschappijen, die op dit moment dezelfde beslissing zouden overwegen, om ze nog te kunnen tegenhouden. Hier was daarjuist veel lawaai en er werd luid aangedrongen op overleg. We moeten daarvoor maar aan de overkant van de straat zijn en Brussel is ook niet zo ver weg. Over dit dossier is veel overleg geweest. Wat is het resultaat? Die jobs zijn weg. Dan verstomt plotseling het applaus. Dan is niemand verontwaardigd, niemand vraagt een groot debat. Maar dit keren we niet meer om: een beslissing nemen om met een bedrijf naar het buitenland te verhuizen, is maar even werk, maar die jobs terugkrijgen, dat is veel moeilijker. Ik kan allen maar hopen dat dit hele Vlaams Parlement de ernst van de situatie inziet en dat we er effectief bij de Brusselse Regering op kunnen aandringen om komaf te maken met die verstrenging van de geluidsnormen. (Applaus bij de N-VA)
De heer Doomst heeft het woord.
Minister, de luchthaven is inderdaad voor Vlaams-Brabant, maar ook voor Brussel, een buitengewone economische troef. Zoals hier al is gezegd, is het een gevaarlijke glijbaan. Wanneer op de luchthaven jobs verdwijnen, zou het ook voor andere sectoren, die luchthavengebonden zijn, zeer snel kunnen gaan.
Het inroepen van een belangenconflict is een goede, duidelijke daad. Minister, de vraag is wel wat u nog zult ondernemen. Er moet nog meer gebeuren. De betrokken sector moet aan tafel worden gebracht. Kunt u dat niet organiseren, eventueel samen met de Brusselse autoriteiten? We moeten op de ernst van de situatie wijzen en de belanghebbenden in de goede richting oriënteren.
Mevrouw Segers heeft het woord.
Ook mijn fractie is erg bezorgd over de toekomst van onze luchthaven, de tweede belangrijkste werkgever van het land. Ook mijn fractie veroordeelt met klem het feit dat de striktere geluidsnormen die Brussel instelt, de lasten eenzijdig naar de Noordrand van Vlaanderen verleggen. Brussels minister Fremault heeft beslist om vanaf 1 januari boetes uit te reiken. Dat betekent dat 7500 extra vliegbewegingen over de Noordrand zullen vliegen, en niet langer over Brussel. De inroeping van een belangenconflict is goed, maar niet voldoende: dat zei u vorige week ook al, minister. De enige oplossing is een harmonisering van de geluidsnormen; desnoods een herfederalisering. (Opmerkingen bij de N-VA)
Mevrouw Van den Brandt heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, dit dossier vraagt als geen ander overleg en dialoog. Het vraagt de samenwerking tussen de gewesten: dat is de enige manier om een oplossing te kunnen bereiken. Het draagvlak voor de luchthaven kan er enkel komen wanneer de leefbaarheid van de omwonenden wordt gerespecteerd. Er is een duurzaam evenwicht tussen de lusten en de lasten nodig, want het gaat over werkgelegenheid én leefbaarheid. De Vlaamse Regering kan op dat vlak een constructieve rol spelen. Het belangenconflict biedt het voordeel dat op federaal niveau een oplossing kan worden gezocht. Alleen wanneer alle gewesten er samen uit geraken, zullen de leefbaarheid en de economische activiteiten in stand worden gehouden.
Mevrouw De Vroe heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, het dossier houdt onze fractie al jaren bezig. Het gaat tenslotte om de op een na grootste economische pool van het land, na Antwerpen. Het is belangrijk dat we initiatieven nemen. Vorige week hadden we een interessante discussie met minister Schauvliege. U hebt overlegd, maar dat verliep niet naar behoren. Ik hamer op dialoog. We hebben een federale Vliegwet nodig. Er moet rechtszekerheid zijn over de vliegroutes – zowel voor de luchtvaartmaatschappijen als voor de bewoners in de omgeving. Allen zo zullen we de luchthaven een mooie toekomst kunnen geven. Alleen zo zullen we het aantal jobs kunnen verdubbelen, van 60.000 naar 120.000, want dat is het plan van Brussels Airport Company (BAC). Het is overigens niet zo dat de geluidshinder zal toenemen wanneer het aantal vluchten toeneemt, want innovaties zullen een positieve impact hebben. (Applaus bij Open Vld)
Misschien nog verduidelijken waarom ik het zo belangrijk vind van de Brusselse Gewestregering om nu het signaal te geven dat ze die verstrenging van de geluidsnormen wil herbekijken: omdat op korte termijn diverse andere cargomaatschappijen erover aan het twijfelen zijn of ze in Zaventem blijven. Die moeten nu dus het signaal krijgen dat die verstrenging geen vaststaand gegeven is, dat daarover nog zal worden overlegd en dat ze dus niet te snel mogen beslissen om te verhuizen. Daarom vind ik dat zo belangrijk.
Met betrekking tot alle commentaren en suggesties die worden gegeven en wars van politieke aanhorigheden, het maakt niet uit welke partij in welke regering zit of waar dan ook in de oppositie zit: we zullen aan één zeel moeten trekken om ervoor te zorgen dat dit compromis wordt bewerkstelligd en dat er een Vliegwet komt. Net om dat te realiseren moet de verstrenging van de Brusselse geluidsnormen on hold worden gezet, want net dat tweede maakt dat eerste zeer moeilijk.
Collega’s, ik moet eerlijk zeggen dat, als ik de veeleer makke interventies van nu vergelijk met die in het debat over de rijbewijzen, ik dan het gevoel heb dat jobverlies blijkbaar minder belangrijk is dan het feit dat we streng zouden zijn ten aanzien van de Brusselse Regering. (Applaus bij de N-VA)
Dat is het signaal dat jullie net hebben gegeven. Dat mogen jullie gaan uitleggen aan die mensen die werken op de luchthaven van Zaventem, want zij zijn degenen die de dupe zullen worden.
Beste mensen, herfederaliseren zal geen oplossing zijn, maar ik ben het er wel helemaal mee eens dat overleg inderdaad nodig zal zijn. We zullen aan tafel moeten gaan zitten om ervoor te zorgen dat die geluidsnormen naar beneden gaan, want dat is de enige manier waarop we een zeer duidelijk signaal kunnen geven om ervoor te zorgen dat dat jobverlies stopt, dat die ondernemingen hier blijven en dat we de toekomst van de luchthaven van Zaventem kunnen veiligstellen. (Applaus bij de N-VA)
De actuele vraag is afgehandeld.