Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Vanbesien heeft het woord.
Minister, ik zou graag een vraag stellen over een dading die afgesloten is tussen de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), een nv van publiek recht helemaal in handen van het Vlaamse Gewest, en de nv Imobe. Het gaat over een aankoop van een stuk grond aan de Antwerpse ring dat nodig is voor de aanleg van de Oosterweelverbinding. Het gaat ook om de compensatie van een parking op dat stuk grond. Die parking had geen vergunning. Die lag daar wel, maar was eigenlijk een bouwovertreding. Er is in totaal een bedrag mee gemoeid van 2,85 miljoen euro.
Die deal tussen BAM en Imobe deed menige wenkbrauwen fronsen, alvast die van mij. Als je vergelijkt met een qua grootte gelijkaardig stuk grond, een bufferzone aan de overkant van de ring, waar een schattingsverslag van is, staat er in dat schattingsverslag dat dat stuk grond 20.000 euro waard is. De grond aan de ene kant van de ring is blijkbaar ongeveer 150 keer meer waard dan de grond aan de andere kant.
Ik kan dat alleen maar lezen als dat er veel te veel belastinggeld in deze dading wordt gestoken en aan dat bedrijf wordt toegestopt, en dat een bouwovertreding beloond wordt in plaats van bestraft. Dus is mijn vraag aan u: hoe staat u tegenover deze dading en hoe is dit kunnen gebeuren?
Minister Weyts heeft het woord.
Collega’s, wat is de procedure? De waarde van een dergelijk stuk grond wordt bepaald door een commissaris van de dienst Vastgoedtransacties. Niet door BAM, niet door mezelf. Ik ken daar allemaal niets van. Het is gebeurd door een onafhankelijk expert. U bent blijkbaar ook een expert, want u zegt dat het van de pot is gerukt, dat het veel te veel is. Immo Vanbesien zegt: dat is allemaal veel te veel, dat is van de pot gerukt. (Applaus bij de N-VA)
U zegt eigenlijk, maar u durft dat niet uit te spreken: die expert is ofwel onbekwaam ofwel corrupt. U suggereert een beetje het laatste. U creëert een sfeertje. (Opmerkingen van Wouter Vanbesien. Opmerkingen van Annick De Ridder)
Ik ga ervan uit dat dat een expert is, en een onafhankelijk expert. U bent dan misschien ook wel immo-expert, maar u bent niet onafhankelijk. Ik vrees natuurlijk dat u ook in dezen probeert stokken in de wielen te steken en de boel te vertragen. U bent ongetwijfeld de enige groene partij in Europa die ik ken die wil dat we met zijn allen langer in de file staan, dat de boel vertraagd wordt, dat we het milieu nog meer gaan vervuilen. (Applaus bij de N-VA)
Als u inzage wilt in dit dossier, dan kunt u dat krijgen. Ik zal vragen dat BAM alles aan het Rekenhof bezorgt, dan zal dat wel allemaal blijken.
Ik weet niet of die waardebepaling exact juist is. Ik ga ervan uit van wel omdat een onafhankelijk expert van de afdeling Vastgoedtransacties dit heeft gedaan.
Wat ik wel weet, is dat ik, sinds ik minister ben, alles heb gedaan om die Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren, recent nog in samenspraak met de actiegroepen, en om ervoor te zorgen dat we de hele discussie kunnen depolitiseren, kunnen deblokkeren en dat we vooruit kunnen gaan. Ik stel vast dat u op die drie fronten net het tegenovergestelde doet. Ik hoop dat u eens meestapt in die ambitie om de discussie te depolitiseren, te deblokkeren en vooruit te gaan. (Applaus bij de N-VA)
Minister, u zegt zelf: ‘Wie ben ik om dat te beoordelen?’ Ik neem aan dat u een zeker verantwoordelijkheidsgevoel hebt voor het belastinggeld dat wordt uitgegeven in dadingen door BAM. U herinnert zich een vorige dading van BAM – die met Noriant – waarvan het Rekenhof heeft gezegd dat er minstens 35 miljoen euro te veel is betaald. Het Rekenhof heeft dat gezegd aan BAM. U blijft dan als minister zeggen dat u geen enkel probleem met die dading hebt en dat het u niet interesseert hoeveel geld daar naartoe gaat.
Het zijn de woordvoerders van BAM die vandaag hebben gezegd dat men die twee stukken grond niet met elkaar kan vergelijken. De ene is bufferzone en de andere is groenzone. Dat is een geweldig groot verschil. Ik ben zelf geen specialist, maar ik heb specialisten geraadpleegd – dat moet u ook eens doen, minister, het zou geen kwaad kunnen. Die specialisten zeggen dat, als er al een verschil is tussen bufferzone en groenzone, het de bufferzone is die het duurst is in stedelijk gebied, met name de grond van het OCMW aan de overkant. Er wordt dus uit de nek gekletst, ook door BAM.
Minister, ik heb een bijkomende vraag. U zegt dat het onafhankelijke experts zijn die hebben geschat. Wat is dan het bedrag dat door die onafhankelijke experts is genoemd als schatting van hoeveel de aangekochte grond waard is? Welk bedrag staat er in het schattingsverslag? (Applaus bij Groen)
Mevrouw Kherbache heeft het woord.
Minister, is het niet het uitgelezen moment om samen met de intendant na te gaan of de aankoop van die grond wel nodig is? Inderdaad, men gaat nu samenzitten met de actiegroepen en het is dus het uitgelezen moment om de intendant te vragen of het wel nodig is om die grond aan te kopen.
U zegt dat u de files wilt oplossen. Dat willen wij ook en veel sneller dan u dat wilt doen. Het is nu dan toch het moment om na te gaan of het nodig is om die grond aan te kopen. Die Hollandse Knoop is het grote discussiepunt. Zelfs BAM begint aarzelend te zeggen dat het een constructie is die beter kan. Wel kijk, laat dan nu de experts aan het woord en laat onderzoeken of het wel nodig is om die grond aan te kopen. De middelen die dan vrijkomen, kunt u besteden aan snellere maatregelen om de files aan te pakken, want wij willen niet wachten tot 2024. (Applaus bij sp.a en Groen)
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Collega Vanbesien, hoe plat en laag bij de grond. U hebt een vraag gesteld. U hebt artikeltjes gepubliceerd met een insinuatie van gesjoemel, corruptie, weet ik veel wat u bedoelt. U vergelijkt de prijs van een stuk bufferbosgrond met de prijs voor het gedeeltelijk onteigenen van een operationeel bedrijf. (Opmerkingen van Wouter Vanbesien)
De prijs is vastgelegd door een onafhankelijke dienst die onafhankelijk van BAM opereert. Ik denk altijd dat we bij u wat niveau betreft, het dieptepunt hebben bereikt, maar er blijkt altijd nog marge te zijn. Als u echt zou inzitten met de Antwerpenaar, weet u wat u dan zou doen? Dan zou u plannen die de leefbaarheid en de mobiliteit voor de regio vooruit helpen, toejuichen en omarmen. Weet u wat ik mij afvraag? Ik vraag mij af hoeveel miljoenen en miljarden euro uw jarenlang blokkeringsgedrag van dit dossier uiteindelijk al heeft gekost. (Applaus bij de N-VA)
Ik zal u alle documenten van het Rekenhof laten bezorgen en dan kunt u ze zelf inzien. Ik heb er verder niets over te zeggen. Ik stel enkel vast dat men opnieuw stokken in de wielen probeert te steken, ook vanuit de sp.a.
We zijn erin geslaagd om de intendant samen te laten werken, samen aan tafel te laten zitten met de actiegroepen. We trachten te zoeken naar datgene wat hen bindt in plaats van wat hen verdeelt zodat ze naar elkaar zouden toegroeien.
Ik stel vast dat u nog altijd met dat laatste bezig bent: uit elkaar spelen, vertragen, blokkeren. Alstublieft, als we vooruit willen in Antwerpen zal een andere houding nodig zijn. (Applaus bij de N-VA)
Minister, u hebt een paar stappen gemist. U doet alsof de actiegroepen het met u eens zijn en enthousiast zijn over de stappen van de Vlaamse Regering. Dat is niet het geval. Er is een overeenkomst, en dat is goed, dat heb ik altijd toegejuicht, om de zuidelijke ring te overkappen. Over het tracé is echter geen overeenstemming.
U betaalt zoveel voor die grond om de procedures die Imobe had aangespannen tegen Oosterweel af te kopen. Dat doet u omdat u zo veel mogelijk voldongen feiten wilt creëren omdat u schrik hebt voor een volksraadpleging die er eventueel zit aan te komen die de Oosterweelverbinding zou wegstemmen. (Rumoer)
U doet dat omdat u schrik hebt voor een uitspraak van de Raad van State over het feit dat u juridische fouten hebt gemaakt in het verleden in dit dossier. Als u echt begaan bent met de Antwerpenaar, met de leefbaarheid en met de mobiliteit zult u moeten doen wat u allang had moeten doen, en dat is het geweer van schouder veranderen, het enthousiasme dat er in Antwerpen is, omarmen, het tracé verleggen en voor Ringland gaan. Dàt moet u doen. (Applaus bij Groen en sp.a. Opmerkingen bij de N-VA)
De actuele vraag is afgehandeld.