Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Voorzitter, minister, uw collega Pascal Smet uit Brussel wil de tunnelcrisis aangrijpen om de Brusselse mobiliteitsknoop te ontwarren. Zo stond deze morgen te lezen in De Standaard.
Dat is een goede zaak. Ik heb ook al een paar keren gezegd dat we die crisis moeten aangrijpen om te werken aan een gezamenlijke mobiliteitsvisie tussen Brussel en Vlaanderen en meer specifiek de Vlaamse Rand en Vlaams-Brabant. We hebben een aantal dossiers die dringend samen moeten worden besproken en waar u ook mee bezig bent. Ik denk aan het dossier van de ring, het Brabantnet, de randparkings die op elkaar moeten worden afgestemd enzovoort.
Minister Smet heeft een aantal voorzetten gedaan naar het federale niveau, maar deed ook één opmerkelijk voorstel naar Vlaanderen om de metro door te trekken tot in Groot-Bijgaarden. Dat zou interessant zijn voor alle pendelaars die uit het westen van het land komen. Ze kunnen daar dan hun wagen achterlaten op een transitparking en de metro nemen naar Brussel.
Het is niet de eerste keer dat minister Smet metro-uitbreidingen voorstelt. Hij heeft er ook al naar Ukkel lopende. Hij stelt ook voor om enkele honderden meters op te schuiven om het Eurostadion beter te bereiken. Zo is er elke dag wel een idee.
We weten allemaal dat dat veel geld kost en dat op dit moment de tunnels prioritair zijn, daar hebt u gelijk in. U hebt dan ook meteen het idee afgeschoten vanmorgen, dat dacht ik toch. Daardoor moet ik mijn vraag een beetje herformuleren.
Bent u bereid om met uw Brusselse evenknie te werken aan een gezamenlijke mobiliteitsvisie die in een gezamenlijk mobiliteitsplan kan worden gegoten voor al die grensoverschrijdende issues, totdat we eens samen een planning kunnen afspreken van wat we gaan doen op korte termijn – uiteraard de tunnels, die hypergevaarlijk zijn – maar ook op lange termijn, met een perspectief 2040? Daar kan een dergelijke metro perfect in passen, waarom niet, en ook de financiering. Bent u daartoe bereid?
Minister Weyts heeft het woord.
Concreet ben ik al een heel tijdje in gesprek met minister Smet in het kader van een memorandum of understanding, namelijk de samenwerking ten aanzien van verschillende mobiliteitsvraagstukken tussen het Vlaamse en het Brusselse Gewest. We willen dat nu finaliseren in een laatste politiek overleg. Wat die randparkings betreft, ben ik trouwens ook met de NMBS in overleg.
Maar als ik even teruggrijp naar het overleg met minister Smet en met het Brusselse Gewest: daar is het nog nooit ter sprake gekomen om de metro te verlengen van Simonis tot Groot-Bijgaarden. Nog nooit. Het lijkt me ook geen evidentie. Dat stukje is om en bij de 5 kilometer lang. Als je weet dat de aanleg alleen van een metro 160 miljoen euro per kilometer kost, dan nog zonder alle andere werken en onteigeningen die daarmee gepaard gaan, dan weet je dat je in dezen spreekt over een miljardenproject, terwijl andere oplossingen meer voor de hand liggen. Wat heel specifiek Groot-Bijgaarden betreft, vertrekt er aan de afrit in Groot-Bijgaarden een tramlijn, en op 500 meter daarvan is er een treinstation. Ik denk dat daar meer voor de hand liggende oplossingen zijn dan een miljardenidee.
Het was natuurlijk in het kader van een interview rond de tunnelproblematiek. Onze vraag is vooral om in de plaats van de aandacht af te leiden van die problematiek, eerder de aandacht te concentreren op die tunnelproblematiek. (Applaus bij de N-VA)
Ik heb ook gelezen dat u zegt dat er in Groot-Bijgaarden al een tram is met een vorm van een transitparking, die nog niet echt uitgebouwd is. Maar dan moet je die tram nemen tot Simonis en daar nog eens overstappen op de metro. Dat is natuurlijk niet de meest handige manier. Ik heb opgezocht dat de trein daar twee keer per uur komt, en dat één trein zelfs niet tot Brussel-Centraal rijdt. Het is dus niet altijd de ideale oplossing.
Ik heb nog een vraag aan u. U hebt deze ochtend in de pers laten uitschijnen dat u wel bereid bent om mee te investeren in een meer uitgebouwde transitparking in Groot-Bijgaarden. Zijn daar al concrete plannen over? Bent u daar al mee bezig, ook al is het misschien pas op heel lange termijn voor een metro, als daar ooit eens geld voor zou zijn?
De heer Segers heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, uiteraard is het niet leuk je in je ochtendlijke koffie te verslikken bij het lezen van je krant en vast te stellen dat een minister van een ander gewest een metrostation in je gemeente plant. Ik begrijp dat allemaal wel, maar langs de andere kant kun je toch de vraag stellen of het wel opportuun is om met dit soort geldverslindende ideetjes als proefballon naar boven te komen, als er nog wel wat andere mobiliteitskatten te geselen zijn in datzelfde gewest.
Concreet wat de zaak betreft, heb ik uit het antwoord van de minister vooral onthouden dat er gesprekken zijn. Het is belangrijk dat die grensoverschrijdende gesprekken er zijn. Zeer concreet wat het ballonnetje van een metro in Dilbeek betreft, kunnen we daar vanuit Dilbeek alvast neen op antwoorden. Dat is overduidelijk. Daar is eigenlijk geen ruimte en plaats voor. Wel zijn we te vinden voor al die initiatieven die momenteel al lopen en waar de minister naar heeft verwezen, en die in de toekomst zullen worden uitgebreid, namelijk de uitbouw van parkings aan bestaande GEN-netwerken, treinstations, bus- en tramhaltes. Er zijn er wat dat betreft drie in onze gemeente. We zijn momenteel bezig met eentje en we plannen om de rest ook aan te pakken.
Minister, vermoedelijk komen er vanuit de Rand nog dergelijke vragen en voorstellen van andere gemeenten. Hoe gaat u de gemeenten daarbij betrekken?
De heer De Clercq heeft het woord.
Minister, mij doet het er niet toe van welke partij men is of wie er verantwoordelijk is, maar zet u samen met uw Waalse evenknie, uw Brusselse evenknie, uw federale evenknie. Lanceer niet elke week, ieder op zijn manier, een ideetje. Zet u samen, maak een plan, communiceer er samen over en denk in functie van de reiziger, want die is weer de dupe van het zoveelste onafgestemde en onoverlegde ideetje.
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Collega’s, minister, we zijn het natuurlijk eens dat die tunnels moeten worden aangepakt en dat het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest daarvoor verantwoordelijk is. Ik hoor de bevoegde minister daar ook niets anders over zeggen. Ik dacht dat we het ook eens waren dat we ervoor moeten zorgen dat onze steden ook bereikbaar zijn op een andere manier dan alleen maar met de wagen. Minister, daarom hebt u zich enkele weken geleden nog druk gemaakt – zeer terecht – toen mevrouw Galant op de rem ging staan in verband met de uitbouw van het gewestelijk expresnet rond Antwerpen en Gent. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat wanneer uw Brusselse ambtgenoot voorstellen op tafel legt om ook Brussel multimodaal bereikbaar te maken – en ik ben blij dat mevrouw Brouwers wel ingaat op die uitgestoken hand –, u het idee meteen van tafel veegt met cijfers die trouwens volkomen uit de lucht gegrepen zijn.
Minister, waarom veegt u dit idee zo snel van tafel? Ik heb de indruk dat hier niet de minister van Mobiliteit heeft gesproken, maar wel de minister van de Rand, die blijkbaar in de komst van een metro naar de Vlaamse Rand een bedreiging ziet.
Mevrouw Van den Brandt heeft het woord.
We moeten de mobiliteitsknoop in Brussel ontwarren om vlotter verkeer te hebben, maar ook om het leven in Brussel aangenamer te maken.
Brussel moet inderdaad geen ballonnen oplaten of naar andere regio’s kijken, maar moet zelf ook een mobiliteitsbeleid voeren die naam waardig, moet zelf inzetten op goede infrastructuur. Brussel moet zorgen dat er een deftig openbaar vervoer is met trams en bussen in eigen bedding, met fietspaden waar men veilig op kan rijden. Er valt nog iets te doen in Brussel zelf.
Betekent dat dat u niets kunt doen? Neen, uiteraard hebt u ook mogelijkheden. U hebt al gesproken over transitparkings, maar ik zou misschien ook nog een oproep willen doen voor sneltrams vanuit Vlaams-Brabant naar Brussel. Dit kan op korte termijn worden uitgevoerd en is een alternatief voor de files. Ze maken dat het verkeer vlotter zal zijn en dat het leven in Brussel aangenaam en gezellig wordt.
Mijnheer De Clercq en mijnheer Vandenbroucke, wij zitten al maanden samen. Wij zitten al maanden samen in discussie over het memorandum of understanding. Dit idee is er nog nooit, maar ook nog nooit, ter sprake gekomen. En geloof me, er is veel ter sprake gekomen.
Vandaar dat ik toch verbaasd ben met zo’n miljardenproject, mijnheer Vandenbroucke. Het gaat over 5 kilometer. U mag het eens uitrekenen. Ik wil op kortere termijn proberen dingen te realiseren, en net daarom zitten wij samen, ook over die randparkings. Ik doe dat niet alleen met de NMBS. We trachten nu wel samen met de NMBS, in het kader van de Vlaamse ruit, elkaar te vinden. Ik kan vanuit Vlaanderen cofinancieren zodat er vanuit het idee van combimobiliteit overstapparkings komen waar men makkelijk kan overstappen op openbaar vervoer. We trachten ons op elkaar af te stemmen zodat we ook financieel kunnen samenleggen. Hetzelfde geldt voor de randparkings. Ik heb in januari het departement al opdracht gegeven om na te gaan waar de opportuniteiten liggen, met opnieuw de focus op Brabantnet. Er worden drie nieuwe tramlijnen aangelegd en we moeten er dus voor zorgen dat er overstapparkings zijn.
Er wordt ook gefocust op de GEN-stations in het ruime GEN-gebied, gaande van Aalst en Mechelen tot Leuven. Er zijn ook andere opportuniteiten. In Tervuren bijvoorbeeld is ruimte en mogelijkheid voor een ruime overstapparking. Ik zal u de technische details besparen want het is een zeer complex dossier waarbij zowel De Lijn, de NMBS, het Agentschap Wegen en Verkeer, de MIVB en twee gemeenten partner zijn. Het is dus heel complex, maar we trachten dat vlot te trekken. We zijn er dus in concreto mee bezig op het terrein.
Als het dan gaat om een miljardenideetje dat zou moeten worden gerealiseerd binnen onafzienbare tijd: nu we zulke grote problemen hebben, denk ik dat we de mensen niet diets kunnen maken dat we met zulke miljardenideetjes op korte termijn iets zullen oplossen.
Ik wil die miljardenideetjes wel even kaderen. Vorige week nog heeft het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) een eigen masterplan mobiliteit naar voren gebracht waarin ze uitgaan van een economische kost van 8 miljard euro per jaar als gevolg van de files. We moeten natuurlijk alles in perspectief zien.
Minister, ik hoor dat er heel veel gesprekken aan de gang zijn, maar het memorandum of understanding zou eindelijk eens tot understanding moeten leiden en moeten worden gefinaliseerd. Of Groot-Bijgaarden daar dan wel of niet inzit, kan me eigenlijk zelfs niet schelen, of toch wel natuurlijk, ik bedoel eigenlijk dat het werk moet worden afgemaakt. Ik ga akkoord met de heer De Clercq die vraagt om een plan te maken waar die grensoverschrijdende problemen in zitten en die op te lossen. Dat is dan ook het ijkpunt om van te vertrekken. De volgende jaren hoeven er dan geen wilde ideeën meer bij te komen, want het plan ligt dan voor de volgende jaren vast. Zo’n echt concreet plan, waarmee alle ministers van Mobiliteit in dit land aan de slag kunnen, missen we nog een beetje. (Applaus bij CD&V, Open Vld en sp.a)
De actuele vraag is afgehandeld.