U bent hier
Een campagne voeren, en hoeveel dat mag kosten
Sperperiode
In een periode van 4 maanden voor de verkiezingen (de sperperiode) moeten de kandidaten en de partijen bij het voeren van hun kiescampagne rekening houden met wettelijke beperkingen over:
- hoeveel geld partijen en kandidaten in die periode maximaal mogen besteden aan hun campagne;
- welke campagnemiddelen ze mogen gebruiken.
Maximumfactuur voor de partijen
Verkiezing waaraan de partij deelneemt |
Maximaal campagnebedrag |
Vlaams Parlement |
800.000 euro |
Vlaams Parlement plus Europees Parlement en/of Brussels Hoofdstedelijk Parlement |
1.000.000 euro |
Maximumfactuur voor de kandidaten
Soort kandidaat |
Maximaal campagnebedrag |
|
|
In de 5 Vlaamse provinciale kieskringen: |
In de kieskring Brussel: |
Elke andere effectieve kandidaat en de eerste kandidaat-opvolger |
5.000 euro |
|
Overige kandidaat-opvolgers |
2.500 euro |
Verboden campagnemiddelen
In de sperperiode is het gebruik van de volgende campagnemiddelen verboden:
- commerciële reclameborden of affiches;
- niet-commerciële reclameborden of affiches die groter zijn dan 4 m²;
- het verspreiden van gadgets en geschenken (balpennen, ballonnen, kaartspelen, enz.);
- voeren van commerciële telefooncampagnes, commerciële reclamespots op radio, televisie en in bioscopen.