U bent hier
De bossen van Vlaanderen
Oktober 2015 - Juli 2016

De toestemming van de regering tot uitbreiding van het transportbedrijf Essers gaf aanleiding tot een bitse en aanhoudende discussie. Er was onbegrip voor het feit dat de uitbreiding plaats zou vinden op een plek waar het bedrijf naar aanleiding van een eerdere uitbreiding natuurverbeterende maatregelen had moeten nemen, over de vraag of het hier niet een gebied in het Natura 2000-netwerk betrof dat strikte bescherming behoeft en de vraag waarom het bedrijf niet op bestaande bedrijventerreinen kan worden gehuisvest, zoals de vrijgekomen Ford-site langs het Albertkanaal.
Daarnaast stelde het Rekenhof ook een doorlichting voor van de Vlaamse ontbossingsregeling en de compensatieplicht die op de nodige aandacht kon rekenen, temeer daar er reeds eerder vragen waren gerezen naar het gebruik van de middelen van het Bossencompensatiefonds die niet zouden kunnen aangewend worden.
Ten slotte werd in het afgelopen zittingsjaar voor de meest waardevolle zonevreemde bossen ook een beschermingsregime ingesteld.
Lees en herbekijk
Doorlichting door het Rekenhof van de ontbossingsmaatregelen en het boscompensatiefonds
- Lees het Verslag van het Rekenhof over de ontbossing in Vlaanderen
- Herbekijk de gedachtewisseling over het rapport
- Vraag en Interpellatie over het boscompensatiefonds
- Vraag om uitleg over uitzondering op de boscompensatieplicht
- Actuele vraag over het boscompensatiefonds
Uitbreiding transportbedrijf Essers
- Actuele vraag in de plenaire vergadering
- Vraag om uitleg over het FSC-label van de bossen
- Vraag om uitleg over de vergunningsvoorwaarden
Meten en beschermen van bosareaal
- Vraag om uitleg over de bosbarometer
- Vraag om uitleg over de habitatkaarten van het INBO
- Vraag om uitleg over de beschermingsstatus van bossen
Ga terug naar het overzicht: Chronologisch - Thematisch