Commissie voor Onderwijs en Gelijke Kansen
Vergadering van 29/05/2012
Vraag om uitleg van mevrouw Katrien Schryvers tot de heer Pascal Smet, Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, over de pilootprojecten in het deeltijds kunstonderwijs
- 1932 (2011-2012)
De voorzitter : Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Mevrouw Katrien Schryvers : Minister, het verontrust me een beetje dat het zo stil geworden is rond het deeltijds kunstonderwijs (dko). Daarom wil ik met deze vraag om uitleg graag eens peilen naar de stand van zaken.
Een hele tijd geleden, in maart 2011, stelde u een eerste conceptnota over de hernieuwing van het dko voor. Een tweede conceptnota werd toen aangekondigd, eerst voor het najaar 2011, nadien voor het voorjaar van 2012. Dat voorjaar is nu echter ook al voorbij.
In die tweede nota zou onder meer aan bod komen wat de gevolgen voor de leerkrachten zijn en hoe de overgang naar de nieuwe structuur en het vernieuwde opleidingsaanbod kan worden begeleid. Daarnaast zullen vanzelfsprekend want helemaal niet onbelangrijk ook de financiële consequenties van heel de omschakeling bekeken moeten worden.
De bedoeling was en is nog steeds, veronderstel ik, om de geplande vernieuwingen in het dko te implementeren vanaf het schooljaar 2014-2015.
Daartoe kondigde u vorig jaar aan van 1 januari 2012 tot 31 augustus 2014 een aantal pilootprojecten geen proefprojecten in het kader van en ter voorbereiding van het vernieuwde dko te willen subsidiëren. Hiervoor werden ook middelen opgenomen in de begroting. De startdatum van die pilootprojecten werd nadien verschoven van 1 januari 2012 naar 1 september 2012. Ik vind het ook wel logisch dat zon project per schooljaar loopt.
De projecten moeten, zo antwoordde u op een schriftelijke vraag van mij, instrumenten opleveren die academies helpen om de voorstellen van de conceptnota zo goed mogelijk in de praktijk te brengen. De geselecteerde pilootprojecten krijgen de opdracht om hun opgedane ervaringen en expertise te ontsluiten voor andere academies en instrumenten te ontwikkelen die kunnen helpen bij het implementatieproces. Om die reden hebben de pilootprojecten ook de bedoeling om pedagogische en didactische expertise op te bouwen en te verspreiden.
Vandaag is, althans bij mijn weten, nog niet geweten welke pilootprojecten werden geselecteerd, hoewel de datum voor indiening inmiddels verstreken is. De selectie is nochtans op korte termijn noodzakelijk voor de planning van het volgend schooljaar. De academies en filialen zijn momenteel bezig met de voorbereiding en het op punt stellen van de communicatie naar 1 september toe.
Minister, welke pilootprojecten zullen op 1 september 2012 van start kunnen gaan en waar? Hoe gebeurde de selectie?
Indien de selectie nog niet is gebeurd, hoe zal die dan gebeuren? Hoeveel projecten hebt u ontvangen?
Welke middelen worden hieraan verbonden? Hoe worden die verdeeld over de verschillende pilootprojecten? In een eerder antwoord stelde u dat de middelen worden toegekend aan de organisatoren van de proefprojecten, namelijk de pedagogische begeleidingsdiensten en/of de lerarenopleidingen. Is bepaald hoe zij de middelen zullen verdelen?
Hoe ziet u ten slotte de verdere planning aangaande de hervorming van het deeltijds kunstonderwijs? Wanneer mogen we de tweede conceptnota verwachten?
De voorzitter : Mevrouw Celis heeft het woord.
Mevrouw Vera Celis : Minister, ik sluit mij graag aan bij de vragen van mevrouw Schryvers. Ik heb u daar ook een schriftelijke vraag over gesteld. Op 28 maart kreeg ik uw antwoord, waarin u stelde dat de pedagogische begeleidingsdiensten en de lerarenopleiding nog tijd hadden tot 27 april. Ik neem aan dat de datum voor het indienen van projecten inmiddels inderdaad verstreken is.
Anderzijds heeft de Vlaamse Regering 372.000 euro uitgetrokken voor het financieren van die projecten. Dat is een aanzienlijk bedrag. Er moeten dus fatsoenlijke projecten kunnen worden ingediend. Ik sluit me dan ook graag aan bij de vragen van mevrouw Schryvers.
De voorzitter : Minister Smet heeft het woord.
Minister Pascal Smet : De commissie heeft uit de ingediende pilootprojectvoorstellen reeds een gemotiveerde rangschikking opgesteld. Die rangschikking gebeurde op basis van de beoordelingscriteria zoals die opgenomen zijn in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2012.
Mevrouw Schryvers, kent u die criteria of zal ik ze voorlezen?
Mevrouw Katrien Schryvers : U hoeft ze niet voor te lezen indien ik ze kan terugvinden in de omzendbrief.
Minister Pascal Smet : Ja, het staat ook in het besluit.
Het dossier werd overgemaakt aan de inspecteur van Financiën. We wachten momenteel op zijn advies. Zodra we dat advies hebben ontvangen, zullen we de nodige beslissingen nemen in dat dossier.
Het klopt dat het gaat om 372.000 euro per schooljaar. Die middelen worden inderdaad toegekend aan de organisatoren van de proefprojecten, maar dat impliceert niet dat het type van organisatie een selectiecriterium vormt. De middelen worden met andere woorden niet a priori verdeeld over het type organisatie, namelijk pedagogische begeleidingsdienst of hogeschool. Die organisaties bepalen dus niet hoe de middelen verder verdeeld worden. De middelen worden toegekend aan kwaliteitsvolle projecten in functie van het gevraagde budget en uiteraard binnen het beschikbare budget.
In de loop van juni zullen we starten met de eerste besprekingen van de tweede nota in de interkabinettenwerkgroep. Ik heb die een paar weken geleden voor het grootste deel gevalideerd. U zult dat nog wel vernemen. Ook de financiering is daarin opgenomen. Ik hoop dat we de nota eind september kunnen lanceren.
Mevrouw Katrien Schryvers : Minister, ik dank u voor uw antwoord. U zegt dus dat de selectie gebeurd is en dat er een gemotiveerde rankschikking is. Is het mogelijk daar al iets meer over te zeggen? De middelen werden toch uitgetrokken? Wanneer zullen onze academies dan op de hoogte worden gebracht?
Minister Pascal Smet : Dat zal voor de zomer zijn. Zo snel mogelijk.
Mevrouw Katrien Schryvers : Ik vind dat toch wel wat laat om nog voorbereidingen te kunnen treffen voor de organisatie van het volgend schooljaar.
Ik noteer dat de tweede conceptnota eind september beschikbaar zal zijn. Ik hoop dat we die in het najaar zullen kunnen bespreken.
Minister Pascal Smet : De nota zal beschikbaar zijn in september of oktober.
Mevrouw Katrien Schryvers : Kunt u misschien zeggen hoeveel projecten er geselecteerd werden?
Minister Pascal Smet : Neen.
Mevrouw Katrien Schryvers : U laat daar dus niets over los.
Minister Pascal Smet : Ik heb het dossier nog niet gezien. De commissie stelt een advies op over de rangschikking, dat gaat naar de inspecteur van Financiën en nadien komt dat dossier pas bij mij. Ik bemoei mij daar dus niet mee.
De voorzitter : Mevrouw Celis heeft het woord.
Mevrouw Vera Celis : Wij kijken vol verwachting uit naar de geselecteerde projecten. We zullen u die vragen opnieuw stellen.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.