Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vergadering van 24/06/2010
Vraag om uitleg van mevrouw Griet Smaers tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de eindevaluatie van experimenten met de hybride brandstofcelbus op waterstof van De Lijn
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : Ik kan heel kort verwijzen naar een vorige commissie, waar dit thema ook aan bod is geweest. Ik heb het dan over de vergadering van 4 maart 2010. Toen heb ik geïnformeerd naar de slotconclusies over dit project en het experiment met de hybride brandstofcelbus op waterstof bij De Lijn. In navolging van mijn vraag werd aangekondigd dat tegen april 2010 een eindevaluatie bij De Lijn zou worden gemaakt. Intussen is het bijna eind juni.
Minister, is het slotrapport over het experiment met de waterstofbus bij De Lijn al gemaakt? Wat zijn de conclusies daarvan? Welke richting geeft men daarin aan? Zullen er nog nieuwe bussen worden besteld die zullen rijden op een hybride waterstofexperiment?
Is er al gewerkt aan een concrete toekomstvisie bij De Lijn over groener vervoer en transport? Bij die tweede vraag kan ik zelf al verwijzen naar de beheersovereenkomst die we hier straks zullen bespreken. Daarin hebben de meerderheidsfracties een aanbeveling opgenomen over groener vervoer.
Heeft men al kunnen bekijken of De Lijn kan deelnemen aan het Interreg-project Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland?
De voorzitter : De heer de Kort heeft het woord.
De heer Dirk de Kort : Kan voor de toekomst de vergroening van de transportassen niet verder worden onderzocht? De Lijn speelt daar een belangrijke rol in. We moeten misschien eens kijken naar het wettelijk kader dat in Nederland wordt gehanteerd voor de vergroening van de transportassen. In 2005 heeft de Nederlandse overheid in een besluit over de luchtkwaliteit de nationale emissienorm vastgelegd. Naast dat besluit bestaat er ook een regeling van saldering van luchtkwaliteit. Die regeling maakt het mogelijk om de emissienorm plaatselijk te overschrijden als er tegelijkertijd een project loopt waarin verduurzaming vooropstaat. Zo mogen bij de industrie emissienormen overschreden worden als er bijvoorbeeld in het kader van het openbaar vervoer extra inspanningen worden gedaan om de transportassen te vergroenen. Dit kan misschien inspirerend zijn voor de toekenning van extra financiële middelen aan De Lijn voor de realisatie van een vergroening van De Lijn.
Ik heb de wetgeving hierover samengevat in een nota. Ik kan u die bezorgen.
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits : Ik heb een vrij omstandig antwoord bij me, maar het eindrapport heb ik niet. Ik weet dat het beloofd was voor eind april. Ik kan het echter niet zelf schrijven. Ik moet de maatschappij dat laten doen. Er is echter een verzachtende omstandigheid. De Lijn is momenteel bezig met de opmaak van een masterplan groen vervoer. In dat plan staat hoe De Lijn in de toekomst zal omgaan met haar wagenpark en met het verduurzamen van het bedrijf.
Dat groene masterplan is voor de eerste keer besproken tijdens de raad van bestuur van 14 dagen geleden. Ik heb gevraagd dat de eindevaluatie zou worden opgenomen in het masterplan groen vervoer. Dat zal hoogstwaarschijnlijk worden goedgekeurd tijdens een van de volgende bijeenkomsten van de raad van bestuur. Het kan hier dan ook eventueel worden besproken.
Ik heb in mijn vorige antwoord een aantal kritische toetsstenen opgesomd waarom de evaluatie hoogstwaarschijnlijk negatief zou zijn. In dat masterplan zet De Lijn de bakens uit voor de toekomst. Dat project zal geëvalueerd worden. Verder wordt ook nagegaan of in de toekomst op die stroom verder kan worden gegaan. Ik ga hier geen half afgewerkt masterplan in de groep gooien. Dat zou niet verstandig zijn. Zodra het is goedgekeurd door de raad van bestuur, wil ik het wel aan de commissie laten bezorgen zodat daar vragen over gesteld kunnen worden.
De Vlaamse Regering participeert in het project Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland voor 3,6 miljoen euro.
De Lijn heeft ook deelgenomen aan een congres in Eindhoven op 10 februari 2010. Op 30 juni is er een nieuwe infosessie in Antwerpen waaraan ook De Lijn zal deelnemen. Het bedrijf volgt de realisaties inzake duurzame waterstof heel nauwlettend op.
Momenteel is de Europese Commissie bezig met de voorbereiding van een nieuw Europees witboek Transport. Men verwacht dat dit witboek klaar zal zijn tegen oktober 2010. In het kader daarvan heeft de Europese Commissie een expertengroep samengesteld die advies moet geven over de politieke strategie en de concrete maatregelen die moeten worden genomen over toekomstige brandstoffen voor de transportsector. Die expertengroep zal zich onder andere buigen over de duurzaamheidswaarde van de verschillende alternatieven. Een van die alternatieven is waterstof.
De Lijn is vertegenwoordigd in die expertengroep. Tot op vandaag heeft er een vergadering plaatsgevonden op 26 april. Tegen uiterlijk september moet er een eindadvies worden geformuleerd.
Enerzijds zijn er de Europese ontwikkelingen, anderzijds is er het masterplan groen vervoer. De eindevaluatie van het waterstofbusproject kan ik vandaag echter niet bezorgen.
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : Ik ben al blij dat het project wordt geïntegreerd in een masterplan. Zodra het ontwerp volledig is, kan het inderdaad nuttig zijn om het aan de commissie voor te leggen.
Het is inderdaad correct dat Vlaanderen participeert in het Interreg-project en daar een bijdrage aan levert. Ik denk echter dat het nuttig is dat De Lijn daar als Vlaams vervoersbedrijf een voorbeeldrol in speelt. Ze moet tonen aan de buitenwereld dat ze dat project steunt en opvolgt en dat ze actief meewerkt aan projecten in het kader van het waterstofproject.
Minister Hilde Crevits : Wat de opmerking van de heer de Kort betreft, ik zal daar rekening mee houden.
Mevrouw Smaers, de directeur-generaal van De Lijn is hier aanwezig. Het siert hem dat hij hier komt luisteren naar de evaluatie van de beheersovereenkomst. Ik denk dat uw suggestie gehoord is. Er moet worden nagegaan of er concrete stappen kunnen worden gezet en hoe De Lijn daarin een voorbeeldrol kan opnemen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.