Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie
Vergadering van 14/01/2010
Vraag om uitleg van de heer Koen Van den Heuvel tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de aflevering van arbeidskaarten door het Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie (VSAWSE)
De voorzitter : De heer Van den Heuvel heeft het woord.
De heer Koen Van den Heuvel : Mevrouw de voorzitter, ik heb een korte vraag over het afleveren van arbeidskaarten in Vlaanderen. Als een werknemer van vreemde nationaliteit aan de slag wil gaan in Vlaanderen, moet er worden gezorgd voor arbeidskaarten en arbeidsvergunningen. Sinds 1 mei 2009 is de procedure daarvoor een beetje veranderd. Voordien was de VDAB daarvoor verantwoordelijk, maar sinds 1 mei 2009 moeten de aanvragen voor arbeidskaarten en arbeidsvergunningen gedaan worden bij de Dienst Migratie en Arbeidsbemiddelingsbureaus van het Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie (VSAWSE).
Op zich is daar niets mis mee, maar wij horen vanuit het veld dat het geen vooruitgang is. De VDAB heeft een veel fijnmaziger netwerk dan die gedeconcentreerde provinciale diensten van het Vlaams Subsidieagentschap. De procedure zou niet alleen minder toegankelijk zijn, de proceduretijd zou ook langer zijn dan voorheen.
Mijnheer de minister, hebt u kunnen onderzoeken of de procedure nu inderdaad langer duurt door die overgang van de VDAB naar de Dienst Migratie en Arbeidsbemiddelingsbureaus? Als dat zo is, wat zijn daarvoor de redenen? Hebt u ideeën om dit opnieuw wat sneller te laten verlopen?
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Mevrouw de voorzitter, sinds 1 mei 2009 moeten de aanvragen binnen zijn bij de Dienst Migratie en Arbeidsbemiddeling van het Vlaams Subsidieagentschap voor Werk en Sociale Economie (VSAWSE). Tot 30 april 2009 kon dat bij de VDAB, maar die had enkel een postbus- en informatieve functie. De hele afhandeling gebeurde door de migratiedienst en niet door de VDAB. De indiening van de aanvragen bij de dienst migratie moest leiden tot een integrale behandeling bij één enkele dienst. Dat zou tevens de doorlooptijd van de dossiers aanzienlijk inkorten.
Alleen bij een beroep is er kans op langere termijnen omdat daar externe adviezen van de inspectie, de VDAB, de Dienst Vreemdelingenzaken van de FOD Binnenlandse Zaken, de RSZ, de belastingdienst enzovoort nodig zijn. Dat neemt enige tijd in beslag.
Ik denk dat de dossiers nu sneller worden afgerond. We hebben doelstellingen opgelegd. In 2006 is er een nulmeting gebeurd. Vanuit de nulmeting is er een pad uitgetekend naar de behandeling van de dossiers. Voor de aanvraagdossiers was de doelstelling om in 2007 85 percent van de volledige aanvraagdossiers af te handelen binnen de vijftien werkdagen. Het VSAWSE handelde 87 percent van de dossiers af binnen de vijftien werkdagen. In 2008 was de doelstelling 90 percent, het resultaat was 89 percent.
De beroepsdossiers die betrekking hebben op arbeidsvergunningen en/of arbeidskaarten A, B en C dienen binnen een periode van 45 dagen afgehandeld te worden. De doelstelling voor 2007 was 85 percent, en dat werd behaald. Voor 2008 was de doelstelling 90 percent, er werd 93 percent gehaald.
Voor de aanvragen en de beroepsdossiers is de doelstelling van 2009 op 95 percent geplaatst. Ik heb nog geen cijfers over de resultaten voor 2009.
Er zijn minder plaatsen om een dossier in te dienen dan er kantoren zijn van de VDAB. Maar in het verleden waren er slechts drie locaties, er zijn er twee bij gekomen: één in Antwerpen en één in Brugge. Er is nu in elke provincie een locatie waar migratiedossiers behandeld kunnen worden.
Een loketfunctie wordt dagelijks vervuld in de voormiddag. De telefonische bereikbaarheid werd uitgebreid. De klant die telefonisch of via het loket de dienst contacteert, wordt bovendien en dat vind ik een enorme meerwaarde rechtstreeks verbonden met de persoon die het dossier behandelt. Er is dus direct contact met de dossierbehandelaar in plaats van met een tussenpersoon.
Uw bewering of gevoel dat de aflevering van arbeidskaarten minder of niet vlot verloopt, verbaast me. Alle aanvragen worden vanaf de overdracht van deze postbus- en informatiefunctie naar het VSAWSE veel sneller afgehandeld dan voorheen. Als u in het bezit zou zijn van gegevens, mag u mij die gerust overmaken. U kunt ook rechtstreeks het agentschap contacteren, ze zullen u daar graag helpen. Het is mogelijk dat een of ander individueel dossier vertraging heeft opgelopen. Met die resultaten van zelfs meer dan 90 percent denk ik dat het sneller gaat dan in het verleden.
De voorzitter : De heer Van den Heuvel heeft het woord.
De heer Koen Van den Heuvel : Ik dank u voor uw antwoord, mijnheer de minister. U hebt me overtuigd. De aanleiding voor mijn vraag waren opmerkingen vanuit het veld, maar de resultaten van meer dan 90 percent binnen de vijftien dagen zijn prima.
De voorzitter : Het incident is gesloten.