Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vergadering van 03/02/2009
Vraag om uitleg van de heer Carl Decaluwe tot de heer Bert Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, over de aanleg van een motorcrossterrein in West-Vlaanderen
De voorzitter: De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe: Mijnheer de minister, verschillende collega´s en ik hebben al vragen gesteld over de stand van zaken voor de definitieve en de voorlopig erkende motorcrossterreinen. Mijn bezorgdheid ging toen en gaat nog altijd uit naar de toewijzing van een geschikte locatie in West-Vlaanderen.
U hebt toen - onder meer op mijn suggestie - gezegd dat er een tijdelijk motorcrossterrein kon worden overwogen in het uitbreidingsgebied van de Zeebrugse haven op anderhalve kilometer van de woonkern. Intussen heb ik vastgesteld dat de provincie West-Vlaanderen via een wijziging in het ruimtelijk uitvoeringsplan die mogelijkheid heeft geopend. Nu ligt de bal in het kamp van de Vlaamse Regering. Als daar groen licht wordt gegeven, wil het schepencollege van Brugge de bouwvergunning van tijdelijke aard geven om het motorcrossterrein operationeel te maken.
Wat is de stand van zaken van de zoektocht naar een geschikte definitieve locatie voor de beoefening van de motorcrosssport in West-Vlaanderen? Werd de locatie in het uitbreidingsgebied van de Zeebrugse haven effectief overwogen, en welke stappen moeten nu nog genomen worden om dit operationeel te maken? Indien dit nog niet gebeurd is, wat is de reden daarvoor? Indien wel, hoe lang kan dit terrein gebruikt worden voor de motorcrosssport?
De voorzitter: De heer Schoofs heeft het woord.
De heer Hans Schoofs: Ik sluit me aan bij de vraag van de heer Decaluwe. Ik ben een van de collega´s die over de motorcross een vraag heeft gesteld. Ik heb toen melding gemaakt van het probleem in de provincie Antwerpen. Een collega heeft toen ook het probleem in West-Vlaanderen aangekaart.
Mijnheer de minister, ik dacht dat uw conclusie toen was dat u streeft naar één legaal polyvalent motorsportterrein per provincie. Toen hebt u aangekondigd dat u zou overleggen met uw collega van Ruimtelijke Ordening. U zou ook contacten leggen op het niveau van de provinciebesturen om mee wetgevende initiatieven te nemen in de richting van RUP of andere. Wat is de stand van zaken? Het einde van de legislatuur nadert. Ik zou hier graag enig resultaat zien.
De voorzitter: Minister Anciaux heeft het woord.
Minister Bert Anciaux: De externe deskundige en de interne werkgroep leggen momenteel de laatste hand aan een nota die ik aan de Vlaamse Regering zal voorleggen.
Er zijn in de provincie West-Vlaanderen drie sites die mogelijk in aanmerking kunnen komen als definitieve locatie. Iedere site heeft echter voor- en nadelen. Gezien de gevoeligheid van dergelijke dossiers kan ik daar op dit moment niet concreter op ingaan. Bovendien wil ik één en ander aftoetsen in de schoot van de Vlaamse Regering. Ik hoop echter van harte dat er na afweging minstens één definitieve locatie aangeduid kan worden.
Op 5 september 2008 werd het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of GRUP Zeehavengebied Zeebrugge voorlopig vastgesteld door de Vlaamse Regering. In dit GRUP is de mogelijkheid tot inplanting van een tijdelijke omloop met trainingsfaciliteiten voor gemotoriseerde sporten opgenomen. De tijdelijke omloop is gelegen in een uithoek van de achterhaven van Zeebrugge tussen de spoorweg, de AX en twee kanalen.
Tijdens het verdere planningsproces zal de inplanting van een omloop ook moeten worden onderzocht in een plan-MER. Pas als het GRUP definitief is vastgesteld, kunnen de nodige vergunningen aangevraagd worden, zowel de stedenbouwkundige als de milieuvergunning. Ik verwacht een definitieve vaststelling door de Vlaamse Regering in de periode mei-juni 2009. Voor deze definitieve vaststelling wordt immers gewacht op het advies van VLACORO. Dat komt er tegen 4 maart 2009, maar ze hebben de mogelijkheid een verlenging van de termijn te vragen met dertig dagen.
In haar advies dient VLACORO de uitgebrachte adviezen alsook de ingediende bezwaren naar aanleiding van het openbaar onderzoek te bespreken. Dit openbaar onderzoek vond plaats van 6 oktober tot 4 december 2008. Pas na dit advies van VLACORO kan het GRUP definitief worden vastgesteld door de Vlaamse Regering.
Gelet op deze feiten kan er op dit moment dan ook nog niet gestart worden met het operationeel maken van het terrein. Eerst moet het dossier administratief worden afgerond. Daarna moet, zoals daarnet al aangehaald, nog een MER opgemaakt worden en dienen de nodige vergunningen aangevraagd te worden. Dat zijn verantwoordelijkheden van collega´s.
Het betreft dus inderdaad een tijdelijke locatie zolang de terreinen niet noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van de haven of voor de inplanting van de AX. Een termijn van twintig jaar zou echter wel haalbaar zijn, hoewel dit laatste altijd een beetje koffiedik kijken is. Ik ga er dus van uit dat dit een oplossing voor een periode van twintig jaar zou kunnen zijn.
De heer Carl Decaluwe: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Als ik het goed begrijp, werkt men met twee pistes. De tijdelijke piste moet zijn procedurele weg gaan. Tijdelijk is uiteraard relatief als het gaat over vijftien tot twintig jaar. Ondertussen werkt men aan een definitieve oplossing. Of is dat niet voor West-Vlaanderen? Zijn er drie sites in de running?
Minister Bert Anciaux: Ik heb inderdaad gezegd dat er in een eerste fase voor West-Vlaanderen drie sites zijn. Binnenkort kan ik een globaal voorstel aan de regering voorleggen.
De interne werkgroep heeft een nota klaargemaakt. Het is aan de Vlaamse Regering om te beslissen of één of meerdere van die sites haalbaar zijn. In elk geval kunnen we terugvallen op die tijdelijke site, die toch al over een min of meer lange periode gaat. Twintig jaar is niet niks.
De heer Carl Decaluwe: Het kan dus, mijnheer de minister, dat er ondertussen ook een definitieve plaats wordt gekozen? Uiteindelijk zouden we kunnen eindigen met drie motorcrossterreinen in West-Vlaanderen. Is een van die drie sites ook Zeebrugge?
Minister Bert Anciaux: U begrijpt het bijzonder goed. U hebt gelijk. Het kan zijn dat een van die drie sites Zeebrugge is.
De heer Hans Schoofs: Mijnheer de minister, begrijp ik goed dat in dat globaal plan dat u aan de regering voorlegt, minstens één site per provincie wordt voorgesteld voor motorsport, zoals u eerder als engagement bent aangegaan? Of zijn er meer? Dat zou enkel een bonus zijn voor de motorsport. Ik kan er toch van uitgaan dat één terrein per provincie nog steeds uw minimumdoelstelling is?
Daarop aansluitend heb ik destijds in mijn vraag gealludeerd op de specifieke situatie van rallycross. Dat vergt een aparte infrastructuur. Het kan op dit moment maar op één locatie in Vlaanderen worden beoefend. Hebt u daar nog enig nieuws over?
Minister Bert Anciaux: Mijnheer Schoofs, over dat laatste heb ik nu geen nieuws. Wat de rest betreft, is het altijd mijn bedoeling geweest om met een voorstel naar de regering te gaan waarin ten minste één site per provincie wordt voorgesteld. Of dit haalbaar is, zal heel binnenkort moeten blijken.
De heer Hans Schoofs: Ik ga ervan uit dat we heel binnenkort nieuws zullen krijgen en zullen weten over welke sites het per provincie gaat.
Minister Bert Anciaux: Ik wil toch even iets verduidelijken. De Vlaamse Regering zal over het voorstel oordelen. Indien de Vlaamse Regering ervoor kiest met dit voorstel naar buiten te treden, zullen de leden van het Vlaams Parlement dat uiteraard als eersten horen. Indien de Vlaamse Regering van mening is dat geen enkele site kan worden aangeduid, zal ik ook niet met de afgewezen mogelijkheden naar buiten komen.
De voorzitter: Het incident is gesloten.