Commissie voor Leefmilieu en Natuur, Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid en Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed Vergadering van 26/05/2005
Vraag om uitleg van de heer Johan Deckmyn tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over tijdelijke stortplaatsen voor afbraakmaterialen van wegen- en veegwerken
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Deckmyn tot de heer Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over tijdelijke stortplaatsen voor afbraakmaterialen van wegen- en veegwerken.
De heer Deckmyn heeft het woord.
De heer Johan Deckmyn: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, in het kader van wegen- en infrastructuurwerkzaamheden gebruikt men soms tijdelijke stortplaatsen om een snelle afvoer van afbraakmaterialen te kunnen garanderen. Dergelijke tijdelijke stortplaatsen veranderen soms in een permanente stortplaats en vaak ook in een ideale plaats om sluikafval te storten. Waakzaamheid is dus geboden bij het inrichten van dergelijke tijdelijke stortplaatsen.
Een voorbeeld bij uitstek van hoe een dergelijk dossier uit de hand kan lopen, is een tijdelijke stortplaats die men had ingericht op een terrein in Merelbeke, in de bocht van de R4 aan de afrit van de E40. De site behoort toe aan de afdeling Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Gedurende meer dan 15 jaar belandde naast werfafval heel wat sluikafval op dit stort. De toenmalige intercommunale E3 stortte daar volgens insiders met enthousiasme nogal wat afval, omdat niemand zich eraan stoorde. Als gevolg hiervan stelde men vorig jaar bij het ruimen van dit tijdelijk stort vast dat de aangetroffen hoeveelheid afval 30 tot 40 keer het voorziene bestek overschreed. Er is een interne dienstkringnota van halverwege vorig jaar over het opruimen van het depot te Merelbeke.
Mijnheer de minister, bent u op de hoogte van deze problemen? Wat zijn de algemene richtlijnen die u hanteert bij het inrichten van dergelijke tijdelijke stortplaatsen? Is het normaal dat tijdelijke stortplaatsen meer dan 15 jaar openblijven? Welke zijn de maatregelen die met betrekking tot het depot in Merelbeke werden getroffen? Zijn er contacten geweest met het gemeentebestuur van Merelbeke, al was het maar om politiecontroles te doen?
De heer Patrick Lachaert: De bewuste plek ligt in een binnenarm van een belangrijke afrit en was altijd een stortplaats van beperkte omvang. Het is steeds groter geworden. De sanering is nu bijna afgelopen. De plaats is niet toegankelijk, tenzij via de R4 zelf.
De milieudienst van Merelbeke heeft zich daarover geïnformeerd. Het behoort niet tot de bevoegdheid van de gemeente om de hogere overheid bevelen te geven, maar ze heeft er toch op gewezen dat er werd gestort. Politioneel werd er niet opgetreden.
De voorzitter: Minister Peeters heeft woord.
Minister Kris Peeters: Het probleem van de tijdelijke stortplaats is sinds geruime tijd bekend bij de administratie Wegen en Verkeer. Voor het inrichten van dergelijke stortplaatsen worden de richtlijnen van Vlarem gehanteerd. Als de tijdelijke opslagplaats conform de richtlijn van Vlarem is ingericht, is het milieutechnisch geen probleem dat ze gedurende langere tijd bestaat. Daarnaast overweegt de administratie Wegen en Verkeer om dergelijke tijdelijke opslagplaatsen in te richten op twee andere locaties. Er is natuurlijk een verschil tussen een opslagplaats en een tijdelijke opslagplaats.
Het in stand houden van de tijdelijke stortplaats in de lus van de verkeerswisselaar van de R4 is om verkeerstechnische redenen niet wenselijk. Daarom werd beslist om ze definitief op te ruimen en te sluiten. Via een openbare aanbesteding in het derde kwartaal van 2005 zal de tijdelijke opslagplaats worden opgeruimd. Zo wordt het probleem definitief opgelost.
De voorzitter: De heer Deckmyn heeft het woord.
De heer Johan Deckmyn: De interne dienstkringnota bij het begin van de opruimingswerken maakte duidelijk dat het geplande bestek 30 tot 40 maal werd overschreden. Het terrein is nog niet volledig opgeruimd. Er is nog een volledige omwalling. Bovendien is het niveau van het terrein vrij hoog. Ik vraag me af wat daaronder zit. Blijkbaar is dat ook niet bekend. Als men ervan uitgaat dat het ruimen van het stort zal worden beperkt tot het wegnemen van de overblijvende afvalstapels, dan vraag ik me toch af wat er moet gebeuren met wat zich daaronder bevindt.
De heer Patrick Lachaert: Het geld voor de sanering is op en er is een nieuwe aanbesteding voor de rest van de werken. Er ligt zoveel afval omdat de openbare besturen op een bepaald moment wisten dat er een andere regeling zou komen voor afbraakmaterialen van wegen. Daarom heeft de gemeente Merelbeke stortplaatsen gehuurd in de Gentse haven. Dergelijk afval kan gemakkelijker worden gedeponeerd na de goedkeuring van de aanpassing van Vlarebo. Met toevoeging van cement kan het als grondstof voor de aanleg van wegen opnieuw worden gebruikt. Toen was dat nog niet mogelijk. Het kon alleen naar een verbrandingsinstallatie worden gevoerd, wat heel kostelijk was. Het Vlaamse Gewest heeft een aantal tijdelijke opslagplaatsen ingericht, maar misschien zijn er ook andere dingen gestort.
Het incident is gesloten.