Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 16/03/2004
Vraag om uitleg van de heer Carl Decaluwe tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de nieuwe structuur van de luchthaven van Oostende
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Decaluwe tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de nieuwe structuur van de luchthaven van Oostende.
De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, het is niet de eerste keer dat we in deze commissie debatteren over regionale luchthavens, laat staan over structuren en contracten. De nieuwe directeur van de Oostendse luchthaven, de heer Vanspauwen, is blijkbaar bijzonder goed in het communiceren, ik volg dit in de lokale pers. We hebben hem al vaak in de media gehoord, maar veel beleidsdaden heb ik van hem nog niet gezien.
Op 12 februari heeft hij op Kanaal Z duidelijke uitspraken gedaan. Hij zei dat de luchthaven van Oostende 30 percent meer vliegtuigen moet behandelen en dat hij daarvoor een nieuwe structuur in de maak heeft. Ik citeer hem : 'Dat is de zogenaamde EVA-structuur, een extern verzelfstandigd agentschap wordt op poten gezet. Het juridische werk is daarvoor rond. Eigenlijk wordt dat een naamloze vennootschap, met 100 percent van de aandelen bij de start in de handen van de Vlaamse overheid. Ik hoop dat dit in april 2004 realiteit zal worden. Het wetgevend en het voorbereidend werk is daarvoor af.'
De communicatieverantwoordelijke van Beter Bestuurlijk Beleid noemt de uitspraken van de heer Vanspauwen voorbarig. Er is nog geen enkele beslissing van de Vlaamse regering bekend. De veranderingsmanager van het beleidsdomein Mobiliteit zegt een week later letterlijk : 'In het raam van de bestuurlijke reorganisatie van het Vlaams overheidsapparaat worden verschillende pistes met betrekking tot het toekomstige bestuurlijke statuut van de luchthaven bekeken. Tot op heden is hieromtrent nog geen enkele beslissing genomen.' Er is dus op zijn zachtst gezegd een tegenstrijdige berichtgeving, enerzijds van de nieuwe directeur en anderzijds van de mensen van de administratie Mobiliteit en de veranderingsmanager.
Deze tegenstrijdige berichtgeving werd naar buiten gebracht door de u bekende werkgroep Wiloo. Mijnheer de minister, het zou misschien goed zijn indien u duidelijkheid probeert te creëren in deze kwestie door te antwoorden op de volgende concrete vragen.
Wie spreekt er nu eigenlijk de waarheid? Bestaat er een compleet afgewerkt voorstel om van de DAB een EVA te maken?
In eerste instantie werkte de Vlaamse overheid aan een voorstel tot het oprichten van een EVA. Enkele dagen later wordt echter gesteld dat er verschillende denksporen worden gevolgd. Welke denksporen worden er onderzocht? Gebeurt dat in af-spraak met de luchthavenmanager? Indien dat zo is, waarom spreekt hij dan enkel over het voorstel om een EVA op te richten?
De timing die de betrokken manager vooropstelt, is op zijn zachtst gezegd optimistisch te noemen, hoewel men zoiets natuurlijk nooit weet. Tegen wanneer zal er effectief een nieuwe structuur worden uitgewerkt voor de luchthaven van Oostende?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mijnheer Decaluwe, ik vind uw terminologie nogal scherp. U vraagt me wie de waarheid spreekt. Ik kan enkel zeggen dat ik bij de ene wat meer enthousiasme bespeur dan bij de andere. Het feit dat iemand gelooft dat iets vlugger kan worden verwezenlijkt dan de feiten misschien zullen aantonen, hoeft toch niet te betekenen dat het gaat om een onwaarheid. Laat ons die zware terminologie dus niet gebruiken.
Ik moet u zeggen dat de nieuwe directeur van de luchthaven van Oostende gedurende de korte periode dat hij er reeds actief is alleszins toch al een en ander heeft verwezenlijkt. Ik vind het een beetje spijtig dat de buitenwacht dat niet opmerkt. Wie de zaken wat grondiger bekijkt, zal evenwel merken dat er in die paar maanden al heel wat is verwezenlijkt.
Ik moet bevestigen dat het tot de opdracht van de nieuwe algemeen directeur behoort om de aanpassing van de beheersvorm mee te verwezenlijken. Om dat te realiseren werd er in het kader van Beter Bestuurlijk Beleid al een voorontwerp opgesteld van een decreet tot omvorming van de beheersvorm van de luchthaven Oostende-Brugge. Dat voorontwerp voorziet eigenlijk in de oprichting van een EVA. De nieuwe algemeen directeur bedoelt het dus zeker niet slecht en gaat af op wat er in het voorontwerp staat. Dit voorontwerp moet nu echter nog alle noodzakelijke procedures, die u welbekend zijn, doorlopen.
Dit voorontwerp werd ondertussen overgemaakt aan de bijzondere commissarissen, die een eerste screening hebben doorgevoerd. Een van de conclusies van de bijzondere commissarissen is dat er valabele argumenten zijn om over te gaan tot de oprichting van een EVA. U weet dat dit niet automatisch gebeurt maar dat er moet worden voldaan aan een aantal criteria. Momenteel worden de opmerkingen uit deze eerste screening van de bijzondere commissarissen verwerkt.
Conform de afspraken in de stuurgroep BBB is deze screening een algemene kwaliteitstoets, waarbij wordt gefocust op de vraag of het voorontwerp volledig in overeenstemming is met de basisprincipes die ten grondslag liggen aan Beter Bestuurlijk Beleid en die werden neergeschreven in het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid. Er wordt ook nagegaan of het voorontwerp in overeenstemming is met de eerder genomen beslissingen over de sectorale invulling van de beleidsdomeinen. Ook de juridische kwaliteit en wettelijkheid van het voorontwerp werden getoetst.
Deze screening werd uiteraard gemaakt op basis van de huidige stand van zaken. Er werd uitgegaan van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003 en van het ontwerp van het comptabiliteitsdecreet dat door de Vlaamse regering werd goedgekeurd op 6 februari 2004. Verder moet nog voorbehoud worden gemaakt inzake de aangelegenheden waarvoor de politieke besluitvormingsprocedure nog niet is afgerond en die een effect kunnen hebben op het voorliggende voorontwerp. Het betreft - uiteraard voor zover relevant voor het voorliggende voorontwerp - de uitklaring van sommige resterende discussiepunten met betrekking tot de sectorale invulling en de centrale dienstverlening.
De screening is niet gericht op de beoordeling op inhoudelijk vlak van het voorliggende voorontwerp. Dit blijft de volledige verantwoordelijkheid van ieder beleidsdomein en van iedere veranderingsmanager. Evenzo werd enkel op hoofdlijnen nagegaan of de taakstelling van het betrokken agentschap de juiste vertaling vormt van de principiële beslissing van de Vlaamse regering inzake de sectorale invulling. Ingevolge de vraag van de stuurgroep BBB worden eventuele bijkomende inhoudelijke regelingen die losstaan van BBB gesignaleerd met het oog op de verdere politieke besluitvorming.
Vervolgens zal de normale procedure worden gevolgd voor de agendering op de Vlaamse regering. De veranderingsmanagers bereiden ter zake het dossier voor en de functioneel bevoegde minister agendeert overeenkomstig de vigerende richtlijnen. Hierbij moet rekening worden gehouden met de procedure inzake begrotingscontrole, dus met het advies van de Inspectie van Financiën en eventueel ook met het begrotingsakkoord, met het eventuele akkoord van de minister bevoegd voor ambtenarenzaken en met het wetgevingstechnisch en taalkundig advies van de afdeling Kanselarij.
Met betrekking tot uw laatste vraag kan ik zeggen dat dit decreet uiteraard niet meer kan worden afgewerkt in de huidige legislatuur, rekening houdend met de diverse adviesstadia die een voorontwerp van decreet moet doorlopen. Niettemin zullen alle nodige procedure- en adviesstappen worden voortgezet, met name in de SERV, de MINA en de Raad van State, waarna de volgende regering een definitieve beslissing zal moeten nemen omtrent de uiteindelijke beheersvorm van de luchthaven Oostende-Brugge. De timing zal uiteraard ook afhangen van de snelheid waarmee de nodige adviezen worden afgeleverd.
Ik ga ervan uit dat de algemeen directeur van de luchthaven van Oostende-Brugge correct is geweest. Hij spreekt over de juridische vorm die ook is meegenomen in het voorontwerp van decreet. Hij is misschien wat optimistisch wat de termijn betreft waarop dit zou kunnen worden verwezenlijkt, maar dat komt misschien doordat hij nog geen volledig inzicht heeft in de toch tamelijk grondige procedure die ter zake moet worden gevolgd.
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mijnheer de minister, uw antwoord is een beetje teleurstellend. U zegt dat sommige procedures moeten worden gevolgd, maar u zegt tevens dat het niet meer tijdens deze legislatuur zal lukken. De vraag is wat er in de volgende legislatuur mee zal gebeuren. Ik vrees dat het met de regionale luchthavens even ver staat als in het begin van deze legislatuur. Onze fractie heeft herhaaldelijk, misschien tot vervelens toe, gevraagd om visies en beleidsnota's over de regionale luchthavens. Ik ben niet optimistisch omtrent te nemen beleidsdaden die de nieuwe structuren in Deurne of Oostende ten goede moeten komen. Wellicht zal dat opnieuw ter discussie worden gesteld in het najaar.
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Het Vlaams Parlement heeft decreten goedgekeurd. De procedure loopt nu voort. We hopen dat dit na de verkiezingen aanleiding zal geven tot daden. Gelukkig staat of valt niet alles met die procedure. Op de luchthaven van Oostende wordt veel werk verzet. Er werd ook intern orde op zaken gesteld. Er is wat tegenslag, maar dat doet niets af aan de inspanningen die de directie en de privé bedrijven, die er gevestigd zijn, gezamenlijk doen. Met wat economische meeval, zit de luchthaven van Oostende op het goede spoor.
Inzake de luchthaven van Deurne verwachten we een besluit over de 50 percent privé-inbreng. Als het zover is, wordt de toekomst van die luchthaven onderzocht.
Ik heb ook contact gehad met mensen van de luchthaven van Wevelgem. Ze hebben een document voorgelegd maar het voldoet niet volledig aan de verwachtingen die we hebben gesteld. Er is ook een concrete vraag van de luchthaven, die op dit ogenblik wordt bestudeerd. Ik hoop hierover binnenkort positief nieuws te kunnen brengen.
In dit soort dossiers moeten we niet kijken naar verkiezingsdata. Iedereen moet er zijn of haar schouders onder zetten opdat alles voort zou blijven draaien.
De voorzitter : Het incident is gesloten.