Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 20/01/2004
Vraag om uitleg van de heer Dirk Holemans tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de mobiliteitsimpact van de inplanting van een IKEA-vestiging op de site Flanders Expo te Gent
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Holemans tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de mobiliteitsimpact van de inplanting van een IKEA vestiging op de site Flanders Expo te Gent.
De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, de voorbije dagen is er heel wat gediscussieerd over de inplanting van groothandelszaken. Het gaat dan dikwijls over economische repercussies, maar er moet ook aandacht worden besteed aan de effecten op de mobiliteit. Recent raakte bekend dat de Stad Gent akkoord gaat met de vraag van IKEA om een nieuwe vestiging te openen op de site Flanders Expo. Los van de economische discussie, is er de vraag of deze site op het vlak van mobiliteit wel geschikt is. Flanders Expo ligt nabij het kruispunt van de E40 en de E17. Over Flanders Expo loopt de B402 of Pégoudlaan die in het RSV is aangeduid als primaire weg I, tussen de E40 en de R4 ten zuidwesten van Gent. In het streefbeeld R4 West van AWV staat : 'Het voornaamste probleem is het gebrek aan capaciteit van de Pégoudlaan en de E40. Tijdens drukke dagen in Flanders Expo bereikt de Pégoudlaan haar maximumcapaciteit alleen al door de bezoekers.'. Een groothandelszaak die circa 1 miljoen autoverplaatsingen genereert, zal dit probleem uiteraard nog vergroten.
Het deel van de E40 waar de Pégoudlaan op aantakt, is nu reeds op vele momenten oververzadigd. Dit geldt zowel voor het woon-werkverkeer in het spitsuur, als tijdens weekends met mooi weer. De filemelding 'file op de E40 in Drongen' tijdens een mooie zomerse zaterdag verwijst naar de files die zich op dit punt situeren. Het is duidelijk dat dagtoeristen voor de kust in combinatie met zaterdagse shoppers, de file ellende op de E40 alleen maar zullen doen toenemen. Op termijn zal de Pégoudlaan als verbindend element tussen de E40 en R4 West, ook extra verkeer moeten verwerken gegenereerd door de Westerscheldetunnel.
De vraag is dan ook hoe er zal worden omgegaan met doorgaand en bestemmingsverkeer op de site van Flanders Expo. Hoe verhoudt zich dat tot het streefbeeld? Initieel werd eraan gedacht de verbindende functie van de Pégoudlaan over te hevelen naar de N466. Na heel wat discussie, is dat denkkader echter verlaten. Het Gentse stadsbestuur stelt in het ruimtelijk structuurplan Gent dat het streefbeeld R4 West zou worden herbekeken. Voor de N466 zou er een bijsturing komen en zou er een oplossing worden uitgewerkt voor de lokale bereikbaarheid.
Mijnheer de minister, vindt u de site Flanders Expo een goede keuze voor de vestiging van IKEA, rekening houdend met het extra verkeer dat dit mee zal brengen en met het huidige conflict tussen bestemmings- en doorgaand verkeer? Wat betekent dit voor de aangekondigde aanpassing van het streefbeeld voor de N466? Wat is de stand van zaken in de herwerking van dit streefbeeld? Uw voorganger heeft in deze commissie gezegd dat er snel werk zou worden gemaakt van een herziening.
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt :Mevrouw de voorzitter, dames en heren, de administratie Wegen en Verkeer is recent op de hoogte gebracht van het akkoord van de stad Gent om een IKEA-vestiging te openen op de site Flanders Expo in Gent. Ik deel ten volle de bezorgdheid omtrent de invloed hiervan op de verkeersafwikkeling op de E40, de Pégoudlaan en de R4 ten zuidwesten van Gent. De precieze invloed van de geplande vestiging is echter bij het gewest nog niet bekend. Door de initiatiefnemers is een mobiliteitseffectenrapport in opmaak. Op basis van de resultaten van dit rapport zal de administratie een grondig advies kunnen uitbrengen.
Het Vlaams Gewest gaat uit van de wegencategorisering zoals vastgelegd in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. De Pégoudlaan is een primaire weg I en de N466 een primaire weg II. Geplande ontwikkelingen mogen de functies van die wegen, namelijk het verbinden en ontsluiten op Vlaams niveau, niet in het gedrang brengen. Het spreekt dan ook voor zich dat uit het MobER zal moeten blijken, welke bijkomende maatregelen door de initiatiefnemer gerealiseerd moeten worden opdat deze functies kunnen worden behouden.
Voorlopig werden nog geen stappen ondernomen om een nieuw streefbeeld voor de N466 op te maken. Er werd met de stad Gent afgesproken dat de prioriteit gaat naar de herinrichting van het aansluitingscomplex E40 en N466.
De voorzitter : De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mijnheer de voorzitter, uw antwoord op mijn laatste vraag verbaast me.U zegt dat het streefbeeld voor de N466 nog niet is herzien, maar dat een onderdeel ervan zal worden gerealiseerd, namelijk de aansluiting op de E40. In het streefbeeld is sprake van een grote zwevende rotonde en dat roept heel wat vragen op. Ik raad u dan ook aan om voldoende overleg en inspraak te organiseren. Dit is vlakbij een dorpskern en een schooltje en dat genereert heel wat bezorgdheid.
Minister Gilbert Bossuyt :We kennen de gevoeligheden en zoiets is nooit gemakkelijk.
De voorzitter : Het incident is gesloten.