Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 20/01/2004
Vraag om uitleg van de heer Johan Malcorps tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de versnelde realisatie van de tramlijn naar Wijnegem
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Malcorps tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de versnelde realisatie van de tramlijn naar Wijnegem.
De heer Malcorps heeft het woord.
De heer Johan Malcorps : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, dames en heren, laat er geen misverstand over bestaan : het is goed dat De Lijn beslist om versneld te investeren in de doortrekking van tramlijnen, bijvoorbeeld de doortrekking van lijn 12 naar Wijnegem. In het kader van het minder-hinderplan en het Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit, wordt terecht sterk de nadruk gelegd op snelle tramverbindingen tussen stad en rand en omgekeerd.
Toch rijzen er wat vragen bij deze nieuwe prioriteitsstelling. Vooral als zou blijken dat de nieuwe eindhalte van de tram met keerlus zou komen ter hoogte van het Wijnegem Shopping Center. De Antwerpse middenstand vreest dat daardoor een nieuwe stroom van klanten uit de stad naar het Shopping Center zal trekken. Dit is voor een aantal winkelstraten in het Antwerpse, die op dit moment vechten voor een herwaardering, een slecht signaal. U weet dat de zenuwachtigheid bij de middenstand groot is. Dat zal er niet op verbeteren nu de federale regering dit weekend de kaart van de groothandelsvestigingen trok.
Andere elementen pleiten voor de versnelde aanpak van zowel lijn 10 als lijn 12 in Deurne. Er is nood aan een hernieuwing van de sporen, de ontsluiting van een nieuwe wijk en de verbinding van het centrum van Deurne met het Shopping Center. Dit laatste zou het autoverkeer doen afnemen. Ten slotte is er de vraag van De Lijn naar een nieuwe stelplaats in het kader van de bestelling van nieuwe tramstellen, waar wij uiteraard volledig achter staan.
Is deze nieuwe prioriteitsstelling een feit? Wat betekent dit voor de timing van de verschillende geplande projecten inzake doortrekking van tramlijnen? Wanneer zou de doortrekking naar Wijnegem worden aangevat? Wanneer zou die volgens de eventuele nieuwe planning gerealiseerd zijn?
Volgens geruchten zou het Shopping Center mee druk uitoefenen voor deze verbinding of zelfs aan de realisatie ervan willen participeren. Kunt u deze geruchten weerleggen? Ik neem aan dat dit indianenverhalen zijn.
Wat zijn de mogelijke scenario's van een verlenging naar Wijnegem? Geniet een voorlopige eindhalte en terugkeerlus tegenover de Makro op dit moment de voorkeur van De Lijn? Worden ook andere mogelijkheden nog onderzocht, zoals het doortrekken van de tramlijn over de Houtlaan richting Schilde, het doortrekken van de tram richting centrum Wijnegem, bijvoorbeeld tot aan CC het Oud Gasthuis of zelfs tot in het centrum zelf?
De gemeente Wijnegem zelf is daarvoor blijkbaar geen vragende partij.
Is door De Lijn of door de BAM onderzocht of de verlenging van andere tramlijnen niet veeleer de voorkeur verdienen? In de Antwerpse gemeenteraad werd gediscussieerd over de verbinding met het Eilandje en Ekeren, in het verlengde van de tweede fase van de Leienvernieuwing. Is dat niet belangrijker?
Blijkbaar is De Lijn sterk vragende partij voor een nieuwe stelplaats voor de nieuwe tramstellen tegenover de Makro. Is dit de enige mogelijkheid? Zijn andere locaties onderzocht? Om welke redenen is die plek noodzakelijk voor een nieuwe stelplaats? Moet voor deze stelplaats groen sneuvelen? Ik heb begrepen dat de gebouwen van de AWV zouden worden gebruikt. Klopt dat? Dat zou heel wat groene en/of open ruimte sparen.
De voorzitter : De heer Caluwé heeft het woord.
De heer Ludwig Caluwé : Mijnheer de minister, ik heb eveneens veel vragen bij dit project. De heer Malcorps heeft de meeste ervan al geformuleerd.
Is deze doortrekking prioritair op datgene wat de stad Antwerpen vraagt, namelijk de doortrekking richting Ekeren? Werd er rekening gehouden met de nadelige gevolgen voor een aantal winkelstraten in de stad?
Wat zijn de verdere plannen inzake doortrekking? Bestaan er plannen? Staat er een timing op? Zo ja, komt er een lijn door Wijnegem of errond? Hoe wil De Lijn het obstakel van het Albertkanaal oplossen?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mijnheer Malcorps, ik zal uw vragen beantwoorden. Daarbij zullen ook uw vragen aan bod komen, mijnheer Caluwé.
De tramverlenging tot voorbij Wijnegem past volledig in het kader van de geplande uitbreidingen van het Masterplan en Pegasus-plan voor Antwerpen. In deze plannen zijn zowel de tramverlenging tot voorbij Wijnegem als de bouw van de nieuwe stelplaats ingeschreven.
Het maatschappelijk debat hierover is opgestart. De huidige planning voorziet in de afronding van het aanbestedingsdossier voor eind 2004 en de realisatie van de stelplaats en tramverlenging voor begin 2006.
U vroeg naar de druk uitgeoefend door het Shopping Center. Dit zijn geruchten. Ik ben hiervan niet op de hoogte.
De Lijn prefereert om tot voorbij het centrum van Wijnegem te rijden. Het traject van de Houtlaan past in het sneltramproject tot Malle. Dit project maakt deel uit van het Pegasus-plan voor Antwerpen.
De verlengingen van andere tramlijnen volgen de logische planning, rekening houdend met andere werkzaamheden die vandaag in planning en uitvoering zijn.
Aan de keuze voor de stelplaats aan de Makro is een uitvoerige analyse voorafgegaan. Daarbij is rekening gehouden met de locatie van de huidige tramstelplaatsen ten noorden en zuiden van de stad Antwerpen en met de toekomstige uitbreidingsprojecten van De Lijn. Het terrein aan de Makro is daarbij zowel om stedenbouwkundige als om exploitatieredenen naar voren gekomen als de meest aangewezen locatie om een nieuwe stelplaats te bouwen. Voor de bouw van deze stelplaats zal bovendien geen groen hoeven te sneuvelen.
Over het obstakel van het Albertkanaal kan ik u nog geen antwoord geven. Dat zullen de studies moeten uitwijzen.
De voorzitter : De heer Malcorps heeft het woord.
De heer Johan Malcorps : Enerzijds wilt u een lijn door het centrum van Wijnegem, maar anderzijds ook rond Wijnegem, richting Schilde en Malle. De voorlopige eindhalte ligt in elk geval aan de Makro en het Shopping Center, weg van het centrum van Wijnegem. Dat is een ongunstig neveneffect voor de middenstand. Hoe lang blijft dit zo?
Oorspronkelijk zou dit geen voorrang krijgen. Wat betekent dit voor andere projecten? Worden die afgeremd? Het Masterplan berust op een heel schema. Als daar één element aan verandert, verschuift de hele planning.
Is er nagegaan waarom dit nu precies voorrang krijgt? Wellicht is dat omwille van die stelplaats, maar wat betekent dat voor de andere projecten? Bijvoorbeeld ook in Ekeren vragen ze vlug werk te maken van een verbinding. Waarschijnlijk zullen ze daar moeten wachten tot de tweede fase van de werken op de Leien, maar er zijn ook goede argumenten om snel over de Noorderlaan een verbinding met Ekeren te maken.
Minister Gilbert Bossuyt : Het gaat inderdaad om heel wat realisaties, en soms zijn er technische redenen waarom een onderdeel wordt verschoven ten voordele van een ander. Daar wordt ook rekening mee gehouden. Er wordt een bepaalde logica gevolgd, gebaseerd op de uitvoerbaarheid van de werken.
De planning wordt gevolgd door een planningsgroep en er wordt van in het begin rekening mee gehouden. Er zijn tabellen van wat er allemaal moet worden gerealiseerd. Het is op zich geen probleem dat er iets verschuift. Wel moeten de mensen die ermee bezig zijn, rekening houden met de meest diverse dingen. De bedoeling is daarbij altijd vooruit te gaan.
De heer Johan Malcorps :U ziet geen graten in het feit dat de eindhalte van die lijn nu voor enige tijd aan het Shopping Center ligt?
Minister Gilbert Bossuyt :Het zal voor een aantal jaren zo zijn.
De voorzitter : Het incident is gesloten.