Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet houdende machtiging tot deelneming in Jobpunt Vlaanderen en wijziging van de opdracht van Jobpunt Vlaanderen.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Kennes, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, minister, geachte leden, ik zou kort verslag willen uitbrengen. Ik had dat daarstraks gemeld aan uw medewerker. We hebben dit ontwerp de afgelopen weken besproken. De minister heeft het toegelicht. Het gaat over het zich terugtrekken, zoals voorzien in het Vlaamse regeerakkoord, van de Vlaamse Regering uit Jobpunt Vlaanderen, omdat een aantal taken voortaan zullen worden overgenomen door het Agentschap voor Overheidspersoneel, met ingang van 1 mei.
De minister heeft ook toegelicht dat er dus een nieuwe selector komt en dat er ook vennootschapsrechtelijke aspecten zijn aan dat dossier, maar dat die in dit ontwerp niet worden geregeld, kwestie van dit goed af te bakenen.
Er is een regeling voor het personeel van Jobpunt. Dat lijkt me belangrijk. Contractuelen kunnen met behoud van verloning worden overgenomen na het slagen in een proef. De statutaire personeelsleden die ter beschikking waren gesteld, gaan over naar het Agentschap voor Overheidspersoneel. Ik had gevraagd over hoeveel mensen het ging. Dat waren er toen zes. Ondertussen zijn het er mogelijk nog meer.
Belangrijk is dat Jobpunt verder kan bestaan, niet meer als een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) maar als een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (cvba), en dat zij verder opdrachten kan uitvoeren voor de lokale besturen, die daar veel gebruik van maken, maar ook voor een aantal Vlaamse agentschappen zoals de VRT en De Lijn. Omwille van de betrokkenheid van die agentschappen zal er toch nog een Vlaamse vertegenwoordiger zijn in de raad van bestuur. Ook Audit Vlaanderen zal nog een aantal zaken mee in het oog houden.
Collega De Meulemeester had een aantal vragen over de niet-uittredende vennoten, want uiteraard willen de lokale besturen ook weten wat er gaat gebeuren met die aandelen, en wat hun rol zal zijn. Een aantal collega’s hebben die bekommernis gedeeld.
Collega De Loor heeft erop gewezen dat Jobpunt in het verleden gezorgd heeft voor een professionalisering van het Vlaamse personeelsbeleid en dat volgens de metingen 90 procent van de klanten tevreden is. Hij heeft ook vragen gesteld bij de logica van die uitstap. Hij vond het belangrijk dat de doorstart die Jobpunt kan krijgen, alle kansen krijgt.
Collega Pira heeft vragen gesteld over de waarnemer in de raad van bestuur en hoe het dan zit met de autonomie van de resterende vennoten.
Collega De Loor vreesde dat er voorafnames zullen gebeuren in het kader van de doorstart van Jobpunt die daar mogelijk een hypotheek op zullen werpen. Hij vroeg eigenlijk om de behandeling uit te stellen, iets waar de regering niet op is ingegaan.
Collega Maertens kon zich helemaal vinden in het ontwerp en heeft er alle vertrouwen in dat het Agentschap Overheidspersoneel garant zal staan voor een kwaliteitsvolle en correcte dienstverlening.
We hebben het ontwerp van decreet met elf stemmen voor en drie stemmen tegen aangenomen.
Namens mijn fractie zou ik daaraan willen toevoegen dat de uittreding van de Vlaamse Regering wat ons betreft geen waardeoordeel inhoudt over de dienstverlening en de kwaliteit van Jobpunt. Ik wil zeker stellen dat Jobpunt sinds zijn ontstaan heeft bijgedragen aan de professionalisering van de selectieprocedures, wat een aantal collega’s hebben beklemtoond in de commissie. Het feit dat ook vandaag nog heel veel lokale besturen van Jobpunt gebruikmaken, en dit tot hun tevredenheid, is daarvan het beste bewijs.
Ik ga ervan uit dat ook in de toekomst heel wat provincies, autonome gemeentebedrijven en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden er nog verder gebruik van kunnen maken. Terwijl de Vlaamse overheid de ruimte heeft om te beslissen om de activiteiten die zij heeft opgedragen aan Jobpunt aan een eigen agentschap toe te vertrouwen, hebben de lokale besturen die mogelijkheid niet. Je hebt daarvoor een grote massa nodig, dus blijven zij daarvan afhankelijk.
Tijdens de commissiebespreking werd herhaaldelijk stilgestaan bij een aantal vennootschapsrechtelijke aspecten van de uittreding. De minister kon daar op dat moment niet meer duidelijkheid over geven, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de vragen die ik toen heb gesteld, aan de orde blijven. Wat zal er uiteindelijk gebeuren met de aandelen? Wat zullen de exacte gevolgen zijn voor de resterende vennoten? Ik hoop dat we dat van de minister te weten zullen komen in de commissie, zodra daarover meer duidelijkheid is. Ik zal daar te gelegener tijd nog even op terugkomen.
De heer De Meulemeester heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, met dit ontwerp van decreet trekt de Vlaamse overheid zich terug uit Jobpunt Vlaanderen. Het ontwerp van decreet regelt ook de onderbouw waarmee personeelsleden van Jobpunt kunnen worden overgedragen naar het Agentschap Overheidspersoneel.
Vanaf 1 mei 2015 voert Jobpunt Vlaanderen geen taken meer uit voor de diensten van de Vlaamse overheid, met uitzondering van de lopende procedures. De Vlaamse overheid zal geen personeel meer ter beschikking stellen. Voor de Open Vld-fractie is het belangrijk dat er in het ontwerp van decreet is ingegaan op drie belangrijke voorwaarden. Eén: er werd een concrete inschatting gemaakt van het exacte aantal personeelsleden dat het Agentschap Overheidspersoneel nodig heeft. Twee: de insourcing van het personeel van Jobpunt en de managementondersteunende diensten worden opgevangen binnen de bestaande kredieten. Drie: de budgetten zullen worden gedecentraliseerd. Dat zal duidelijker en transparanter gebeuren.
Voor ons is het evenzeer belangrijk dat Jobpunt een doorstart kan nemen en dat deze doorstart door de Vlaamse overheid mee wordt gefaciliteerd, zodat Jobpunt zijn verdere taken kan blijven uitoefenen. Dat is ook de reden waarom wij dit ontwerp van decreet zullen goedkeuren.
De heer De Loor heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, ik wil in de eerste plaats de verslaggever bedanken voor zijn excellent verslag.
In de tweede plaats zeg ik bravo aan minister Homans. Bravo, minister, want u bent erin geslaagd de Vlaamse overheid zich te laten terugtrekken uit Jobpunt Vlaanderen zonder een kritisch woord of bedenking van uw coalitiepartners van CD&V en Open Vld. Bravo, minister, omdat u er op die manier in bent geslaagd de deur van de willekeur te openen voor de rekrutering en de selectie bij de Vlaamse overheid, dit opnieuw zonder enig kritisch woord van de coalitiepartners van Open Vld en CD&V. (Rumoer)
Bravo, minister, want u bent erin geslaagd onzekerheid te creëren bij de resterende partners van Jobpunt Vlaanderen. Dat zijn gemeenten, OCMW’s, intercommunales, autonome gemeentebedrijven (AGB’s), ziekenhuizen, universiteiten enzovoort. Door die onzekerheid hebt u ervoor gezorgd dat die objectieve selecties daar op de helling komen te staan – en opnieuw: zonder één kritisch woord of bedenking van CD&V en Open VLD.
Bravo, minister, want u hebt dit alles gerealiseerd zonder ook maar één objectieve reden aan te brengen over het waarom van deze beslissing. Het paste in uw waarom-daaromlogica die we al een beetje gewoon zijn. Op de vraag waarom de Vlaamse overheid terugtreedt uit Jobpunt, kregen we steevast als antwoord: omdat het in het regeerakkoord staat. Wij hebben nog steeds geen objectieve reden gehoord. Uw coalitiepartners CD&V en Open VLD begrijpen het blijkbaar wel want ze hoeven geen reden te krijgen. Opnieuw volgden ze, zonder een kritisch woord of bedenking.
Minister, zowel in de plenaire vergadering als in de commissie blonk u uit in onduidelijkheid over de echte reden van de terugtrekking. Wij zijn nog steeds op zoek naar uw objectieve redenen.
Minister, een laatste keer bravo omdat u erin bent geslaagd met één beslissing de willekeur opnieuw ingang te laten vinden qua rekrutering en selectie, de deur te openen voor politieke benoemingen en allesbehalve goed bestuur neer te zetten. Deze beslissing katapulteert het personeels- en aanwervingsbeleid van de Vlaamse overheid twintig jaar terug in de tijd. De kracht van verandering is er dus eentje van terug in de tijd.
Al jaren geldt Jobpunt Vlaanderen als voorbeeld voor de rest van de sector en rijgt het de goede rapporten en de HR Awards aan elkaar. Bij Jobpunt Vlaanderen zelf vielen ze uit de lucht: niet één keer kregen ze een negatieve evaluatie voorgeschoteld, noch van de minister, noch van het Rekenhof, noch van hun klanten. Integendeel zelfs, zowel vriend als vijand zijn het erover eens dat Jobpunt Vlaanderen het personeelsbeleid bij de overheid de voorbije jaren sterk heeft geprofessionaliseerd. Zelfs HR-verantwoordelijken uit de privésector vragen regelmatig naar de adviezen van Jobpunt. Bovendien sleepte Jobpunt in 2013 en 2015 de HR Excellence Award in de wacht als enige genomineerde overheidsinstantie. De jaarlijkse controles van het Rekenhof ogen positief en de klanten zijn stuk voor stuk tevreden.
We keren, alle rationaliteit voorbij, twintig jaar terug in de tijd.
Minister, de sp.a-fractie maakt zich zorgen om de niet-uittredende vennoten van Jobpunt Vlaanderen. De Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken (VLABEST) en de Inspectie van Financiën hebben daar eveneens hard de nadruk op gelegd. De gevolgen voor de niet-uittredende vennoten moeten op zeer korte termijn worden uitgeklaard. Onder hen bevinden zich veel lokale besturen. Ik heb ze net opgesomd. Als minister van Binnenlands Bestuur bent u nota bene hun belangenbehartiger.
Het is voor Jobpunt Vlaanderen en de vennoten van belang dat op korte termijn een oplossing wordt uitgewerkt die de doorstart van Jobpunt Vlaanderen maximaal waarborgt. Een zo laag mogelijke financiële impact op de organisatie is daarbij van groot belang. Dit houdt onder meer in dat op het vlak van personeelsbeleid en -bestand zo veel mogelijk budgetneutrale keuzes moeten worden gemaakt. Dit kan door de medewerkers vlot naar het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) te laten doorschuiven of door opzegvergoedingen te vermijden door de huidige medewerkers maximaal in dienst te houden. Het behouden van die knowhow bij Jobpunt Vlaanderen zal de kwaliteit van de dienstverlening ook verzekeren. Dat is dan weer in het belang van iedereen, zowel de klanten als de objectieve, kwalitatieve rekrutering en selectie. Ik veronderstel dat hiermee maximaal rekening zal worden gehouden.
Dit ontwerp van decreet zal de werking hypothekeren van een organisatie die haar kwaliteit, efficiëntie en effectiviteit heeft bewezen. Jobpunt Vlaanderen wordt in een avontuur gestort. Er zijn momenteel geen garanties voor de voortzetting van deze organisatie en haar kwalitatieve dienstverlening.
Dit ontwerp van decreet verraadt de ware bedoelingen van de minister en van de N-VA. Zelfs als een hij efficiënt en effectief werkt, wordt een sterke overheidsdienst ten gronde gericht. We weten dat de N-VA de overheid, haar medewerkers en haar dienstverlening geen warm hart toedraagt. Met dit ontwerp van decreet vallen de maskers af. Elke Vlaming en elke onderneming zal de rekening betalen. (Applaus bij sp.a)
Minister Homans heeft het woord.
Voorzitter, ik zal het debat, dat we inmiddels al drie of vier keer in de commissie hebben gevoerd, hier niet opnieuw voeren. Gisteren hebben we tijdens de bespreking van de begrotingscontrole nog een klein debat over Jobpunt Vlaanderen gehad. Het ging dan om de overheveling van de nodige budgetten van Jobpunt Vlaanderen naar AgO en dergelijke.
Het is duidelijk dat het voorliggend ontwerp van decreet enkel de organisatorische aspecten betreft. Alle aspecten met het vennootschapsrecht te maken hebben, worden momenteel nog onderzocht. Daar wordt in alle discretie en op een goede manier over gepraat. Het is niet onze bedoeling er als Vlaamse overheid voor te zorgen dat Jobpunt Vlaanderen voor geen enkel lokaal bestuur nog diensten kan uitvoeren.
Mijnheer De Loor, ik wil met een opmerking afsluiten. Hoe denigrerend u zich ten opzichte van AgO opstelt, vind ik beneden alle peil. U beschuldigt de Vlaamse administratie er in feite van onbekwaam te zijn en politiek te benoemen. Dat is uw verantwoordelijkheid. In tegenstelling tot u, verdedig ik de ambtenaren die daar werken met hart en ziel. (Applaus bij de meerderheid)
Minister, ik heb er in de commissie meermaals op aangedrongen dit ontwerp van decreet uit te stellen tot er meer zicht op de bemiddelingspoging is. Op die manier wilde ik voorafnames voorkomen die de doorstart moeilijker zouden maken. U hebt, samen met de meerderheidspartijen, steeds geweigerd op die vraag in te gaan.
En wat AgO betreft: ik heb daar totaal niet denigrerend over gedaan. Maar ik stel wel vast dat AgO te kennen heeft gegeven dat ze niet voor september kunnen beginnen met een systeem van rekrutering en aanwerving. Maar, minister, daar blijft u blind voor. En als dan voor de Vlaamse overheid die aanstellingen, rekruteringen en aanwervingen worden uitgesteld, dan raakt dat uw koude kleren niet. Dat gaat ten koste van onze dienstverlening. (Applaus bij sp.a)
Mevrouw Pira heeft het woord.
Minister, dat u uw administratie wilt hervormen, is uw recht. Dat begrijpen we. Dat u streeft naar een efficiënt en effectief overheidsapparaat, is uw plicht. Uiteraard begrijpen we dat ook. Maar dat u zich zonder noemenswaardige evaluatie en zonder degelijk overleg terugtrekt uit een goed draaiend, gekend en gerespecteerd expertisecentrum als Jobpunt Vlaanderen, begrijpen we niet.
Dat heeft niets te maken met geloof of ongeloof in AgO. Om duidelijk te zijn: wij hebben er alle vertrouwen in dat het de taken van Jobpunt overneemt. Ons gaat het er gewoon om dat je iets wat goed is, niet weggooit.
Minister, voor ons was het van meet af aan duidelijk dat u van Jobpunt Vlaanderen af wilde. U schuwde de harde woorden aan het adres van Jobpunt niet. Ik herinner me hoe jonge medewerkers die de eerste commissie volgden, geschrokken naar huis gingen. Zij herkenden het beeld van hun organisatie niet dat u had opgehangen. Minister, het heeft velen pijn gedaan.
Ten slotte houden we ons hart vast voor de impact van deze hervorming voor de overgebleven vennoten, waaronder meer dan honderd lokale besturen. Ook de Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken is hierover bezorgd, evenals parlementsleden van uw meerderheid. Minister, het is maar te hopen voor de lokale besturen dat Jobpunt overleeft. Of dat de diensten van Jobpunt niet te duur worden doordat een belangrijk schaalvoordeel wegvalt.
Minister, u kent ons als parlementsleden die u steunen als u gelijk hebt. Maar deze operatie was niet nodig en ook niet de manier waarop. Daarom ondersteunen wij dit terugtreden uit Jobpunt Vlaanderen niet en zullen wij de selectie van overheidspersoneel op de voet en scherp blijven opvolgen. (Applaus bij Groen en sp.a)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2014-15, nr. 311/1)
– De artikelen 1 tot en met 12 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.