Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Jans heeft het woord.
Minister, ik wil nog eens een vraag stellen over het proefproject voor lange zware vrachtwagens. Ik heb dat in de commissie eens een neverending story genoemd. Ik hoop dat het wel een ending story is. Het project heeft al een heel traject doorlopen.
Het begon in 2007 met een voorstel van resolutie. Er zijn heel wat decreten, samenwerkingsovereenkomsten en uitvoeringsbesluiten vastgesteld. Net voor het kerstreces heeft de Vlaamse Regering het laatste uitvoeringsbesluit vastgelegd. Daarmee werd duidelijk welke trajecten mogelijk waren en welke niet.
Ik was verwonderd toen ik vorige een bericht las van de transportfederatie en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). Ze reageerden met gemengde gevoelens. Het project valt kleiner uit dan ze hadden gehoopt. Veel transporteurs menen dat het uitgestippelde netwerk niet of nauwelijks aansluit bij de proeftrajecten waarop ze hadden gehoopt.
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling – u hebt dat ook gezegd in de commissie – dat er veel overleg was met de sector. De transporteurs opperen dat dit proefproject voor hen niet economisch rendabel zal zijn. Dat is een belangrijke bekommernis. Het proefproject is voor ons het moment om te evalueren of er effecten zijn op verkeersveiligheid, mobiliteit en infrastructuur. Daarna komt er een definitieve beslissing.
Minister, ik ben bezorgd. Ik hoop dat er geen nieuw obstakel in het project is geslopen. Graag wat meer uitleg over het proefproject en over de houding van de transportsector.
Minister Crevits heeft het woord.
Mevrouw Jans, uw vraag geeft me de gelegenheid om een en ander uit te klaren.
Er is meermaals overlegd met de sector. Dat kan ook niet anders. Er was overleg met Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de Fédération royale belge des Transporteurs et des Prestataires de services logistiques (FEBETRA) en de Union Professionnelle du Transport en de la Logistique (UPTR). De reden waarom zij slechts gematigd reageren, is dat zij liever een zeer uitgebreid netwerk zouden hebben, maar het gaat hier over een proefproject. We willen de effecten leren kennen. Ze gaan ermee akkoord dat een aantal trajecten nu uitgesloten zijn. Ze willen natuurlijk de deur openhouden. Als na de evaluatie zou blijken dat het ruimer kan, moet dat mogelijk zijn. Ik heb daar geen probleem mee.
Ik wil het proefproject heel graag doen op een beperkt wegennet met strakke toetsen inzake verkeersveiligheid. We zitten in de eindfase. Na het decreet en het besluit van de Vlaamse Regering moet er nu nog een ministerieel besluit komen. Dat wordt heel nauw met de sector overlegd om ervoor te zorgen dat in de lente de vergunningsaanvragen kunnen worden ingediend.
Minister, ik hoop dat u in de lente inderdaad de vergunningen kunt uitschrijven. Het is belangrijk voor mij dat de trajecten van het proefproject representatief zijn. We willen na twee jaar een evaluatie maken. Als de transportsector voorbehoud maakt, vraag ik me af of de trajecten representatief zijn.
Ze mogen bijvoorbeeld niet door de Kennedytunnel. Dat begrijp ik. Dat heeft met veiligheid te maken. De haven van Zeebrugge is niet goed bereikbaar of wordt afgesloten omdat ze niet over de N49 mogen rijden. Ze stellen vragen over de representativiteit. Zullen we dan wel de juiste conclusies kunnen trekken na twee jaar?
Mevrouw Smaers heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Eerst en vooral zijn wij blij dat het project van de lange zware voertuigen of ecocombi’s eindelijk van start kan gaan met proefprojecten. Wij waren daar vragende partij voor. Wij hebben in de commissie altijd gepleit voor trajecten, die ondertussen bekend zijn, waar een aantal criteria werden meegenomen, zoals aandacht voor veiligheid, efficiëntiewinsten en een duidelijke verhoging van het aantal transporten met lange zware voertuigen.
Een van onze bekommernissen was altijd om de lange zware voertuigen zo veel mogelijk in te zetten op langere trajecten. En daarvoor is het grensoverschrijdende verkeer natuurlijk ook van belang, zodat lange zware voertuigen effectief tussen meerdere landen in Europees verband die trajecten kunnen afleggen.
Minister, ik weet dat het een bevoegdheid van Europa is, maar hebt u zicht op de stand van zaken in dat verband? Zit er op Europees vlak al vordering in de mogelijkheid van grensoverschrijdende transporten met lange zware voertuigen?
De heer D’Hulster heeft het woord.
Ik ben net heel blij dat men in de keuze van de trajecten vrij restrictief is geweest, vooral vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid. Als het proefproject de test op dat vlak zou doorstaan, hoop ik dat men dan ook heel restrictief is in het toepassen van de andere routes voor lange zware vrachtwagens. U spreekt over de Kennedytunnel. Dat lijkt mij qua verkeersveiligheid geen evidentie.
Ik ben tevreden dat men in een beperkte, vrij gecontroleerde omgeving die proef gaat uitvoeren.
De heer Rzoska heeft het woord.
Mevrouw Jans, ik begrijp niet goed dat u in dezen de lijn van de transporteurs volgt. U weet dat wij altijd een koele minnaar geweest zijn van wat ik monstertrucks en supertrucks noem – het woord ‘ecocombi’ vind ik zeer misleidend. Ik kan de minister in dezen wel degelijk volgen, in die zin dat ze zeer restrictief optreedt en dat verkeersveiligheid hier absolute prioriteit heeft om de trajecten af te bakenen.
Wat het grensoverschrijdende aspect betreft: Zwitserland heeft op dit moment al een wet aangenomen die dergelijke vrachtwagens op zijn netwerk verbiedt.
De heer Keulen heeft het woord.
Ik vind wel dat we moeten doorgaan met het project van de ecocombi’s. Het haalt een deel van het vrachtverkeer van de weg, omdat je meer ineens kunt vervoeren. Het is trouwens ook een internationale tendens. Je kunt er wel een aantal randvoorwaarden aan koppelen, maar ik vind dat ecocombi’s het voordeel van de twijfel verdienen en een faire kans moeten krijgen.
Collega’s, wat wij nu in een eerste fase willen doen in Vlaanderen, is een proefproject om de effecten op verkeersveiligheid en dergelijke te kunnen meten. Het zal dus sowieso een intra-Vlaams traject zijn, mevrouw Smaers, waar strenge eisen gesteld worden inzake veiligheid, omdat we net de effecten willen meten.
Mijnheer Keulen, het is absoluut de bedoeling om daarmee door te gaan. Het is ook een moeilijk dossier, omdat er federale en Vlaamse zaken nodig waren. Maar we zitten nu aan het ministerieel besluit, en het is mijn absolute wens dat heel binnenkort de eerste vergunningen aangevraagd kunnen worden.
We moeten daar nu een beetje zorgzaam in zijn. Langs de ene kant is er heel wat weerstand, maar langs de andere kant is het ook een opportuniteit, mijnheer Rzoska. Twee lange zware vrachtwagens zijn drie gewone vrachtwagens. Je hebt dus minder rollend materieel nodig. Voor mij is het belangrijk om het een kans te geven en de effecten zeer goed te meten. En dan kunnen we definitief beslissen of we die lange zware vrachtwagens al of niet in ons verkeer zullen toelaten, en zo ja, waar. Ik zal daar nu geen voorafnames op doen, want dat zou slecht zijn voor het proefproject.
Het is zeer belangrijk dat dat proefproject nu op een goede en veilige manier gerealiseerd kan worden. Ik pleit zeker niet voor onveilige trajecten, maar uiteindelijk moeten de transporteurs wel op die trajecten gaan rijden, en om het proefproject goed te kunnen evalueren, heb je ook de transporteurbedrijven nodig die die trajecten zullen afleggen. Daar moet dus zeker naar een goed evenwicht gezocht worden.
Als u stelt dat de transportsector u heeft meegedeeld dat hij zeker verder mee in de proefprojecten zal stappen, dan is mijn bekommernis eigenlijk onterecht. Ik hoop dat we over twee jaar een goede evaluatie kunnen maken van de proefprojecten.
De actuele vraag is afgehandeld.