Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 6 februari 2004 betreffende een waarborgregeling voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen en tot wijziging van het decreet van 19 mei 2006 betreffende de Winwinlening.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Fournier, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, minister-president, collegas, het ontwerp van decreet regelt twee zaken: enerzijds het aanpassen van de Winwinlening aan de Europese klachten, anderzijds de uitbreiding van de Gigarantwaarborg naar ondernemingsfondsen, infrastructuurfondsen en kwalitatieve kredietportefeuilles.
Tijdens de bespreking in de commissie lichtte de minister-president de vier nieuwe instrumenten toe die door dit ontwerp van decreet worden ingevoegd in de Gigarantwaarborgregeling: de kmo-fondsen, de investeringsfondsen voor semipublieke infrastructuurinvesteringen, kwalitatieve kredietportefeuilles en een Gigarant-verzekeringsproduct tegen een sterke stijging van de herfinancieringskost bij herfinancieringen. Voor de eerste drie instrumenten worden de decretale bepalingen opgenomen in dit ontwerp van decreet.
De minister-president voegde eraan toe dat door dit nieuwe ontwerp van decreet enkele bepalingen in de regelgeving worden geoptimaliseerd en dat tevens de Winwinlening wordt bijgestuurd. Daarnaast wordt ingevolge een opmerking van de Europese Commissie het woord voornaamste geschrapt bij de bepaling voornaamste exploitatiezetel.
De heer Diependaele wees op de opmerkingen van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) dat een aantal punten uit het Bankenplan nog verdere uitvoering behoeven. Daarnaast vroeg hij welke instantie het eerste verlies dient te dragen, de overheid of de bankensector. Met betrekking tot dat laatste punt werd hij bijgetreden door mevrouw Turan, die ook vragen stelde omtrent het tijdstip van de opstart, en wou weten in hoeverre een semipublieke organisatie en de definiëring ervan nu concreet decretaal worden geregeld door het voorliggende ontwerp.
Ook de heer Rzoska had vragen over de opvang van het eerste verlies, maar sprak voor het overige van een voorbeeld van goed beleid.
De heer Bothuyne benadrukte de kamerbrede steun voor het gehele ontwerp van decreet. Hij stelde wel expliciet de vraag naar een concrete fasering en timing.
De heer Deckmyn onderstreepte ook de meerwaarde, maar uitte zijn bezorgdheid, net als de heer Bothuyne voor hem, over een mogelijke negatieve invloed op de schuldgraad van Vlaanderen.
Mevrouw Ceysens was kritisch en benadrukte de noodzaak om alle punten van het Bankenplan uit te voeren. Zij stelde ook dat Europa het concept van de Winwinlening onderuit wil halen en vroeg naar de impact van het schrappen van het woord voornaamste.
De minister-president repliceerde dat wat het Bankenplan betreft, alles wordt aangepakt en loopt. Hij trad de leden bij die wezen op de noodzaak van transparantie en monitoring, zodra de fondsen worden toegekend.
De heer Thomas Fiers, algemeen directeur van Gigarant-PMV, gaf vervolgens een technisch exposé omtrent de eerste en tweede verliesbuffer, waarbij hij benadrukte dat het niet de overheid is die als eerste verlies dient te dekken. Daarnaast stelde hij dat het de uiteindelijke bedoeling is van Gigarant dus de tweede buffer om deze kmo-fondsen klaar te maken om op de institutionele markt te worden geplaatst. De kmo-fondsen, vervolgde hij, zullen wellicht vanaf het vierde kwartaal van 2013 operationeel zijn.
Voor de infrastructuurfondsen willen de banken die eerder case per case bekijken. Gigarant voorziet ten andere in een eerder geleidelijke opbouw van de waarborgportefeuille. Het waarborgparcours wordt sowieso trimestrieel gerapporteerd aan de Vlaamse Regering met kennis van de dossiers. De heer Fiers benadrukte dat het schrappen van het woord voornaamste bedrijfseconomisch geen verschil uitmaakt.
In zijn repliek vroeg de heer Diependaele, in navolging van een opmerking van collega Bothuyne, of Vlaanderen geen voorwaarden kan koppelen aan de fondsen, zodat bedrijven ze veeleer aanwenden voor leningen voor investeringen dan wel voor exploitatie. De heer Fiers legde vervolgens uit dat alles uiteraard in gang moet worden getrokken en dat het de bedoeling is dat de grootbanken een voorbeeld opzetten, om zo anderen naar de markt te lokken. De twee, drie jaar die ze met de kmo-fondsen hebben, moet volstaan.
Ten slotte werd vanuit de meerderheidsfracties een technisch amendement inzake de maximale geldigheidsduur van de waarborgen voor kwalitatieve ondernemingsportefeuilles voorgesteld, dat de Vlaamse Regering meer vrijheid zou verschaffen bij de vaststelling van de duur van de waarborgen. Dit amendement werd eenparig aangenomen met elf stemmen, net zoals alle andere artikelen. Het ontwerp werd eenparig aangenomen met elf stemmen.
Minister-president Peeters heeft het woord.
Ik dank de verslaggeefster en alle leden van de commissie, want in de commissie was iedereen voor dit ontwerp van decreet.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2012-13, nr. 2068/3)
De artikelen 1 tot en met 9 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.