Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Reekmans heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, ik dacht dat we, bijna aan het eind van de legislatuur, op het vlak van de intercommunales iets bereikt hadden.
Minister, u hebt een goede aanzet gedaan als het goed is, mag het ook worden gezegd met betrekking tot de regioscreening, om tot de kerntaken van de intercommunales te komen, en een beetje te snoeien in het intercommunalebos. Maar dan komen ons berichten ter ore dat de Federale Regering bij de begrotingscontrole 2013 en de nieuwe begroting 2014 ineens een nieuwe belasting heeft gevonden: de belasting op de intercommunales met commerciële activiteiten.
Minister, ik weet niet of u het weet, wat zijn die commerciële activiteiten? Afval? Distributiekosten? Ten tweede, wat heeft het gebaat dat hier fors is ingegrepen op al die energieconcepten en die buitensporige uitgaven? Dat men de tering naar de nering heeft moeten zetten? Dat de Vlaamse Regering daar ondertussen jaren positief aan meegewerkt heeft? Uiteindelijk zullen die nieuwe belastingen aan het einde van de maand terechtkomen op de factuur van de klanten die diensten krijgen van de intercommunales.
Minister, hoe gaat u erop toezien dat deze nieuwe federale maatregel niet opnieuw bij de consument terechtkomt?
Minister Bourgeois heeft het woord.
Mijnheer Reekmans, uw vraag is vrij voorbarig. Ik heb maar één zaak vernomen sedert de presentatie door de Federale Regering. Volgens het kabinet van federaal minister van Financiën Geens is er nog geen ander document. Dat is de bijdrage van de intercommunales via de rechtspersonenbelasting, opbrengst 2014 voor een bedrag van 30 miljoen euro.
Ik heb navraag gedaan bij het kabinet van minister Geens. Daar zijn nog geen modaliteiten voor bepaald. Dat is het enige dat is overeengekomen. Daar is verder nog niets over bekend. Ik kan dus niet antwoorden op uw vraag wat de weerslag daarvan is. Niemand kan dat op dit ogenblik doen.
U kent het systeem van de rechtspersonenbelasting. Dat is een belasting die niet op het netto resultaat wordt geheven, zoals de vennootschapsbelasting, die alleen op bepaalde categorieën van inkomsten wordt geheven. Daarnaast is er ook een dividend dat wordt belast aan 15 procent. Dat gaat dan niet over de dividenden voor de overheden, maar alleen over de vennootschappen die aandeelhouder zijn.
Wat de verandering precies zal inhouden, weet ik dus niet. Ik kan daar ook niet op antwoorden, laat staan dat ik een antwoord zou kunnen geven op uw vraag wat ik zal doen om een en ander te vermijden. Ik heb geen regeringscommissarissen in de intercommunales, zoals u weet.
Ook kijk ik alleen toe op de toepassing van het recht. Als er federaal een nieuwe fiscale maatregel komt die weegt op die intercommunales, dan ga ik ervan uit dat die maatregel op een wet gebaseerd zal zijn, dat die een rechtsbasis zal hebben. In normale omstandigheden ik denk niet dat men een belasting zal heffen zonder een wettelijke basis zal daar door de Vlaamse overheid ook geen enkel toezicht op worden uitgeoefend.
Minister, ik begrijp uw antwoord. Begrijp me niet verkeerd: de initiatieven die de Vlaamse Regering uiteindelijk heeft genomen, waren positief. Die regioscreening was absoluut noodzakelijk. Wat minister Van den Bossche van sp.a heeft gedaan in dit dossier, vond ik steeds positief. Het waren voorstellen van LDD die de Vlaamse Regering uiteindelijk heeft overgenomen, om eindelijk iets te doen aan die verspilling.
Ik kan alleen maar vaststellen dat de Waalse partijen in de Federale Regering, en dan vooral de PS, weten dat er nog veel te halen valt bij die intercommunales. Dat is logisch, als we zien dat de PSer Mathot van een intercommunale voor 25.000 euro met vakantie kan gaan, dat een topman van een Waalse intercommunale 600.000 euro per jaar aan onkosten mag factureren. Dan valt daar nog iets te rapen. Dat is dan aan de overzijde.
Er zijn hier echter partijen, zoals sp.a, CD&V en Open Vld, die ik helemaal niet begrijp wat dat betreft. Hier zeggen ze dat ze inspanningen zullen doen om de rekening voor de Vlaamse belastingbetaler maandelijks lichter te maken, maar aan de overzijde keuren ze gewoon dergelijke belastingen mee goed. Zwijgt dan alstublieft in dit halfrond en probeer echt iets te doen aan de maandelijkse factuur van de consument. Die drie traditionele partijen vertellen in dit halfrond het ene en aan de overzijde het andere. De vraag is hoelang mensen, hoelang kiezers daar nog in lopen. (Applaus van mevrouw Marijke Dillen)
De heer Meremans heeft het woord.
Mijnheer Reekmans, ik begrijp uw bezorgdheid, maar zoals de minister zegt, is er op dit ogenblik niet veel bekend. We kunnen dit in de commissie natuurlijk met argusogen volgen, wat we ook zullen doen. We kunnen de reikwijdte daarvan dus ook niet op voorhand bepalen. Dit wordt dus vervolgd. Misschien kunnen collegas die federaal verantwoordelijkheden hebben, ons bepaalde boodschappen brengen in de toekomstige commissie Binnenlands Bestuur.
De heer Sanctorum heeft het woord.
Minister, ik sta ook versteld van dat antwoord. Dit is eigenlijk niet uw rechtstreekse verantwoordelijkheid. Toen ik hoorde van die belasting op intercommunales, vroeg ik me ook af hoe men dat exact zal organiseren. U hebt informatie opgevraagd. Als ik het goed begrijp, is er een bedrag vastgesteld in het kader van de begrotingscontrole, maar is het eigenlijk nog niet duidelijk hoe men dat zal realiseren. Misschien kunnen uw coalitiepartners in dit parlement inderdaad wat meer uitleg geven, want die partijen zijn ook vertegenwoordigd in de Federale Regering. Ik vind dat toch een zeer eigenaardige manier van werken.
De heer Verfaillie heeft het woord.
Mijnheer Reekmans, u vertelt telkens het verhaal dat u wenst te vertellen. U hebt hier opnieuw de gelegenheid te baat genomen om een rondje PS-bashen te doen. Ik heb begrepen uit de commentaar in de media en van alle partijen dat het vooral de PS was die tegen deze belasting op de intercommunales was, omdat net in Wallonië die intercommunales zeer sterk zijn uitgebouwd en inderdaad een aantal activiteiten ontplooien die in concurrentie treden met de privésector. In Vlaanderen is dat veel minder het geval.
We stellen vast dat de Federale Regering 30 miljoen euro in de begroting zal inschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van die centen uit Wallonië en slechts een zeer beperkte gedeelte uit Vlaanderen zal komen. Dit is een goede zaak voor Vlaanderen. We stellen in de praktijk immers vast dat de Waalse intercommunales veel meer met de privésector concurreren dan hier in Vlaanderen het geval is. (Opmerkingen van de heer Peter Reekmans)
De heer De Meulemeester heeft het woord.
Voorzitter, ik heb begrip voor de bezorgdheid van de heer Reekmans. Indien die belasting zou worden geheven, zou die volgens hem aan de burger kunnen worden doorgerekend. Blijkbaar is dit nog voorbarig. Ik zou de minister echter een bijkomende vraag willen stellen.
We moeten de commerciële activiteiten van de intercommunales goed omschrijven. Indien die intercommunales commerciële activiteiten ontplooien, zie ik niet in waarom ze niet als andere instanties zouden worden behandeld. Waarom zouden zij geen en andere instanties wel belastingen moeten betalen? Mijn vraag is de commerciële activiteiten zo goed mogelijk te omschrijven.
Bovendien moeten de intercommunales zich bij voorkeur houden aan de kerntaken waarvoor ze in feite zijn opgericht.
De heer Martens heeft het woord.
Voorzitter, eerlijk gezegd, snap ik de heer Reekmans niet meer. Vroeger hebben de liberale partijen waar ik LDD voor alle duidelijkheid nog steeds bijreken moord en brand geschreeuwd over het feit dat de intercommunales geen btw moesten betalen, zich op het terrein van andere commerciële bedrijven begaven, geen vennootschapsbelasting moesten betalen, enzovoorts. Uit het antwoord van de minister blijkt dat met die rechtspersonenbelasting nu voor het eerst iets in die zin wordt geïntroduceerd.
Ik kan de heer Reekmans geruststellen. De energie-intercommunales moeten geen rechtspersonenbelasting betalen. Ze keren immers geen dividenden uit. Ze keren een billijke vergoeding op het ingebracht kapitaal uit. Dat is iets heel anders dan de belasting van 15 procent die op uitgekeerde dividenden verschuldigd is.
Ik stel voor dat we de teksten afwachten en ondertussen geen verkeerde ideologische spelletjes spelen. De heer Reekmans verwijt de meerderheidspartijen dat ze meegaan in een verhaal dat de liberale partijen en hijzelf altijd hebben bepleit. (Opmerkingen)
Ik heb eigenlijk niets aanvullends te zeggen. De heer De Meulemeester heeft me een aanvullende vraag gesteld. Ik heb daarnet al gezegd wat ik weet. Ik heb contact met het kabinet van minister Geens opgenomen. Er is me verteld dat alle modaliteiten nog moeten worden vastgelegd. Ik weet niet of iemand anders hier meer weet.
Voor 2014 staat met betrekking tot de rechtspersonenbelasting 30 miljoen euro genoteerd. Dit geldt enkel voor de commerciële aandeelhouders. De vennootschappen en andere rechtspersonen zullen een roerende voorheffing van 15 procent op uitgekeerde dividenden betalen. Er is geen voorheffing op de inkomsten van overheden. Er is natuurlijk nog wel de rechtspersonenbelasting zelf.
Wat zal er veranderen? Welke implicatie zal dat op de resultaten en eventueel op de tarieven hebben? Ik weet het niet en ik wil er geen uitspraken over doen. Wat het toezicht betreft, zie ik niet in op welke wijze de Vlaamse overheid zou optreden. Ik ken de implicaties en de weerslag niet. Ik wil er op voorhand ook niet over speculeren.
Mijnheer Martens, volgens mij hebben we met betrekking tot de intercommunales steeds voor 90 procent op dezelfde lijn gezeten. Ik raad u echter aan al mijn teksten en mijn voorstellen van resolutie over de intercommunales, belastingen en btw eens te lezen die ik en de heer Sanctorum hebben ingediend. Daar staat wat anders in dan wat ik hier volgens u zou hebben verteld.
Mijnheer Verfaillie, volgens u zullen er meer inkomsten uit Wallonië dan uit Vlaanderen komen. Volgens mij kent u er echt niets van. Ik kijk naar de omzetcijfers. De omzet van de intercommunales in Vlaanderen ligt 37 procent hoger dan de omzet van de intercommunales in Wallonië. Hoe groter de omzet is, hoe meer belastingen moeten worden betaald. Dat is de basis van de economie. In Vlaanderen valt meer te rapen dan in Wallonië. Dat is ook logisch. In Wallonië mogen bestuurders 600.000 euro aan onkosten inbrengen. Op die manier zakt natuurlijk de omzet en de winst. Dat is evident. (Rumoer)
De leden van de traditionele partijen voelen zich terecht aangesproken. Het is nochtans heel eenvoudig. Ofwel zakken de gemeentelijke dividenden en stijgen de gemeentebelastingen ten gevolge van deze bijkomende belasting, ofwel zal de energie- en afvalfactuur van de modale Vlaming stijgen. Iemand zal voor deze bijkomende belasting moeten betalen. Ik hoop dat niemand gelooft dat een federale belasting is gecreëerd die niemand zal betalen.
De actuele vraag is afgehandeld.