Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van resolutie van de dames Sabine Poleyn, Irina De Knop en Kathleen Deckx, de heren Karim Van Overmeire en Ludwig Caluwé, mevrouw Fatma Pehlivan en de heer Marc Hendrickx betreffende het versterken van het aanbod aan Nederlandse taal en Vlaamse cultuur voor leerplichtige kinderen van Vlaamse expats.
De bespreking is geopend.
Mevrouw Poleyn heeft het woord.
Voorzitter, collegas, waarover gaat deze resolutie? Er zijn veel bedrijven in ons land. We zijn een exportland. Vlamingen moeten het dus zien zitten om naar het buitenland te vertrekken.
Vaak is een voorwaarde om weg te gaan als je een gezin met kinderen hebt, dat je er vrij zeker van wilt zijn dat de re-integratie van die kinderen nadien in het gewone, Vlaamse onderwijs gemakkelijk verloopt. We hebben vastgesteld dat er een aantal knelpunten zijn. In deze resolutie doen we voorstellen voor de informatie die vooraf, vóór het vertrek, wordt gegeven, het verblijf in het buitenland en de ideale terugkeer in het Vlaamse onderwijs. We zien vooral de stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) als bevoorrechte partner. We zien ook een aantal opdrachten voor Vlamingen in de Wereld (VIW), een vzw die we vanuit ons buitenlands beleid nu al subsidiëren en opdrachten geven.
Dat is de kern van de resolutie.
Mevrouw De Knop heeft het woord.
Voorzitter, het is inderdaad een resolutie die een versterkte aandacht vraagt voor het Nederlandstalige onderwijs in het buitenland. Het schoolse onderricht is de hefboom voor de versterking van onze culturele identiteit in het buitenland.
Zoals mevrouw Poleyn zei, heeft Vlaanderen heel sterke troeven en scoort ons onderwijs internationaal erg goed. Maar op het vlak van onze culturele identiteit naar buiten toe hebben we nog een en ander te doen. Daar is inhoudelijk nog wat werk aan de winkel, door te wegen op het leerprogramma en het overbrengen daarvan door de leerkrachten. Het uitgangspunt om het aanbod aan Nederlandse taal en Vlaamse cultuur voor leerplichtige leerlingen in het buitenland te versterken, zal dan ook in erg grote mate afhangen van de mate waarin de Vlaamse Regering op die punten het verschil kan maken.
Dit voorstel van resolutie vraagt aandacht voor die cultural diplomacy, maar vraagt vooral ook dat er een structurele samenwerking zou worden opgezet met Nederland.
Wij hebben vanuit Open Vld zelf het initiatief tot dit voorstel van resolutie genomen. We hebben ook een aantal hoorzittingen rond dit thema gevraagd. Maar zoals het in dit huis vaak gaat, hebben we niet het voorrecht mogen hebben om dit voorstel van resolutie op eigen initiatief goed te keuren. Maar ik ben toch erg tevreden met het kamerbreed gedragen voorstel, waar ik mij als initiatiefnemer graag bij wil aansluiten.
Ik wil nog aandacht vragen voor een aantal punten. Het voorstel stelt een aantal onderzoeken voorop. Ik hoop dat die heel snel kunnen worden opgestart, met snelle resultaten, waaruit kan blijken hoe de samenwerking met Nederland kan verbeteren en hoe die samenwerking erg structureel kan worden gemaakt. Dat was ook een erg duidelijke oproep vanwege VIW tijdens de hoorzitting. Dit is absoluut essentieel. Een vrijblijvende samenwerking zal absoluut onvoldoende zijn om armslag te geven aan de leerkrachten.
Uiteraard moet dit alles grondig gebeuren. De middelen zijn beperkt, maar toch kost koken geld. Ik hoop dan ook dat het voorstel een aanleiding kan geven om te zoeken naar een mogelijke verschuiving van middelen, waardoor toch voldoende aandacht naar dit thema kan gaan.
Uiteraard zal ik als mede-indiener de Vlaamse Regering geregeld blijven vragen naar een stand van zaken in dit dossier.
De heer Van Dijck heeft het woord.
Voorzitter, collegas, zoals in de commissie gezegd, steunen wij dit voorstel van resolutie volmondig, vooral waar het een betere samenwerking betreft tussen Vlaanderen en Nederland. Nederland beschikt over een uitgebreid netwerk van scholen, die ondersteund worden via de Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland. Op die scholen volgen ook veel Vlaamse leerlingen les. In een aantal ervan zijn ook Vlaamse leerkrachten en administratief personeel aan het werk.
Die samenwerking is min of meer spontaan ontstaan en berust op een soort gentlemens agreement, zoals een directrice van zon school in de VS het uitdrukte in Knack. Er is begin de jaren 80 een convenant afgesloten, maar het zou beter zijn dat die samenwerking verder wordt uitgediept, vanuit een gezamenlijke bekommernis voor onze Nederlandse taal en cultuur.
Ik dring nogmaals aan op een snelle uitvoering van punten 4 en 5 van het voorstel van resolutie, die een meer structurele samenwerking beogen, naast het wegwerken van bestaande hindernissen en het uitwerken van een Vlaams cultureel aanbod voor de Vlaamse leerlingen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.