Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van resolutie van de heren Dirk de Kort, Steve DHulster en Jan Peumans, mevrouw Karin Brouwers, de heer Bart Martens en de dames Goedele Vermeiren en Griet Smaers betreffende de voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen 2020.
De bespreking is geopend.
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, het is zo dat het voor sommigen nogal vreemd zal zijn dat dit voorstel van resolutie vandaag geagendeerd wordt. Het voorstel van resolutie is het resultaat van de besprekingen van de vorige voortgangsrapportages, en die dateren al van 10 en 24 november 2011. We zijn al enkele maanden verder.
Op dit moment loopt ook voor de tweede spoortoegang en de heraanleg van de E313 tussen Antwerpen-Oost en het knooppunt in Ranst een publieksconsultatie dat is een reizende infomarkt. De tijd staat niet stil, want binnenkort, op 19 april is er alweer de volgende voortgangsrapportage.
Het politieke belang om dit voorstel van resolutie vandaag toch goed te keuren, is dat het een bevestiging is van de randvoorwaarden zoals ze eerder al door de Vlaamse Regering werden vastgelegd voor de uitwerking van de nieuwe Scheldeoeververbinding. Het gaat om vier randvoorwaarden, ik breng ze nog even in herinnering. Ten eerste is er de financierbaarheid buiten de reguliere begroting, ten tweede een vrachtwagenverbod en een tolvrije doorgang voor personenwagens in de Kennedytunnel, ten derde de ontsluiting van de stad in het noorden en de zuidelijke haven via een Oosterweelknooppunt en ten vierde de aanleg van een nieuwe Scheldeoeververbinding met een capaciteit van tweemaal drie rijstroken.
Dit voorstel van resolutie moet ook in samenhang worden gezien met de resolutie over de binnenvaart en de resolutie over de Vlaamse spoorstrategie. Samen met dit voorstel van resolutie zeggen ze: Vlaamse Regering, werk verder, want dat is absoluut noodzakelijk voor onze mobiliteit in Vlaanderen.
Mevrouw Vermeiren heeft het woord.
Voorzitter, ik dank de heer de Kort voor de korte toelichting. Hij gaf een toelichting bij de timing voor de indiening van dit voorstel van resolutie dat naar aanleiding van de voortgangsrapportage van het masterplan werd opgesteld. Er wordt gevraagd aan de Vlaamse Regering om verder te werken. De heer de Kort lichtte ook de randvoorwaarden nog even toe. Ik zou nog even willen blijven stilstaan bij het eerste gedeelte van het voorstel van resolutie.
De heer de Kort verwees er al naar dat er momenteel inspraakmomenten bezig zijn naar aanleiding van de tweede spoorontsluiting, maar ook van de R11 en R11bis. Ik vestig even de aandacht op wat er in het eerste deel van het voorstel van resolutie staat. Het is uiteraard belangrijk dat de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen worden aangepakt, dat is dringend. Uiteraard moeten daarvoor alle procedures worden doorlopen. Het zou kunnen dat sommigen het voorstel van resolutie verkeerd begrijpen en ervan uitgaan dat er nu een beslissing wordt gevraagd, maar dat is absoluut niet de bedoeling. De inspraakprocedures zijn lopende.
Dat is heel belangrijk. Er moet op zoek worden gegaan naar een draagvlak, en dat moet grondig gebeuren, met een ruime betrokkenheid van de actiegroepen en de bevolking. Dat is heel belangrijk en dat wordt ook aangegeven in dit voorstel van resolutie. Er wordt verwezen naar de tweede component van het masterplan: de verbetering van de leefbaarheid en het leefmilieu. Ik wil even accentueren dat de leefbaarheid in de besluitvorming altijd moet worden meegenomen. Hier wordt concreet gezegd dat er in de zuidoostrand en de noordoostrand altijd rekening moet worden gehouden met een aantal componenten die de leefbaarheid verbeteren. Het moet een verbetering zijn, want het gaat over het dichtstbevolkte gebied in Vlaanderen. Mobiliteit en leefbaarheid moeten in evenwicht zijn. Dat vraagt een grondige studie. Collega de Kort heeft al aangehaald dat die studies lopen.
De heer Martens heeft het woord.
Voorzitter, in aanvulling tot wat de heer de Kort en mevrouw Vermeiren hebben gezegd, is het belang van dit voorstel van resolutie te onderstrepen dat het volledige masterplan moet worden uitgevoerd, dus niet enkel de derde Scheldekruisende verbinding op het vlak van wegvervoer maar ook de investeringen die nodig zijn voor de verbetering van onze binnenvaart, de verhoging van de bruggen van het Albertkanaal en de sneltramverbindingen naar de rand van de Antwerpse agglomeratie. Wij willen uiteraard dat al deze investeringen worden gerealiseerd, inclusief de twee tangenten, de A102 tussen Merksem en Wommelgem en de R11bis tussen Wommelgem en de E19 naar het zuiden. Wij willen niet dat de Vlaamse Regering nu aan pick and choose gaat doen, er eentje uitlichten en alleen daarop inzetten. De totaliteit van het pakket van multimodale infrastructuurwerken moet worden uitgevoerd.
Het klopt natuurlijk wat mevrouw Vermeiren zegt, namelijk dat de verschillende procedures moeten worden gevolgd Er is nog een planmilieueffectrapportage waar verschillende alternatieven worden onderzocht. Er zijn inspraakprocedures. Gouverneur Berx is bezig met de consultatieopdracht en moet nog met haar streefbeeldstudie op de proppen komen voor de R11bis en hoe de R11bis niet alleen een oplossing moet bieden voor het doorgaand verkeer dat omheen de Antwerpse agglomeratie moet kunnen worden omgeleid, maar ook voor het sluipverkeer in de zuidoostrand rond Antwerpen. Uiteraard willen wij niet dat die processen gebruuskeerd worden. De processen en gouverneur Berx moeten alle kansen krijgen om tot een gedragen streefbeeld voor de R11bis te komen.
Je kunt zeggen: much ado about nothing, dit is een bevestiging van een consensus die al binnen de Vlaamse Regering aanwezig was. Waarom is het nodig om daar nog eens een voorstel van resolutie over in te dienen? Het belang van dit voorstel van resolutie is om aan te geven dat de totaliteit van de werken moet worden aangepakt en dat de regering niet met de voeten mag gaan slepen. De procedures moeten voortgaan. Er moet een oplossing worden geboden voor de verkeersproblematiek, niet alleen in Antwerpen maar ook in de bredere rand.
De heer Van Mechelen heeft het woord.
Voorzitter, collegas, het voorstel van resolutie heeft de verdienste dat het opnieuw een aantal dingen bevestigd. Vanzelfsprekend sluiten we ons erbij aan wanneer de harde randvoorwaarden voor de bouw van de Oosterweelverbinding en de nieuwe Scheldeoeververbinding opnieuw worden hernomen met onder meer het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel en het feit dat deze tunnel tolvrij blijft. Er is ook de aanleg van de Oosterweelknoop. Dat zijn stuk voor stuk punten waar onze fractie zich in kan vinden.
Wat ontbreekt in dit voorstel van resolutie is een oproep aan de regering tot meer daadkracht en vooral tot meer slagkracht. We kunnen alleen maar vaststellen dat we in de praktijk een standstill hebben. Ik deel de mening van de heer Martens dat we het volledige Masterplan Antwerpen 2020 moeten uitvoeren en dat er een evenwicht moet zijn tussen de verschillende vervoermodi die moeten worden verbeterd. Collega, over de gelijktijdige en gelijkwaardige uitvoering van deze modi kan heel wat worden gezegd. We zijn inderdaad aan het werken aan sluizen, denk maar aan de heraanleg van de Kattendijkdoksluis, we bouwen nieuwe bruggen over het Albertkanaal en we investeren massaal in tramverbindingen. Dat is goed, maar de harde infrastructuur blijft meer dan achterwege omdat er een latente besluiteloosheid is in de aanpak van de regering.
Daarom heeft onze fractie eind vorig jaar een lans gebroken om te onderzoeken of we het prioriteren van de werken niet moeten herbekijken. We hebben voorgesteld te onderzoeken of er geen sprake kan zijn van first things first, enigszins naar analogie met wat we in het verleden hebben gedaan met de spoorweginfrastructuur in en rond Antwerpen. We hebben ervoor gekozen eerst de Gentboog te bouwen, die het linkerdeel van de haven met Gent verbindt. Ook hebben we een omwisseling gedaan, waarbij de bouw van de Liefkenshoekspoortunnel eerst gebeurde, en pas dan de tweede goederenspoorontsluiting.
Voorzitter, ik heb gelezen dat u de Liefkenshoekspoortunnel bent gaan bezoeken. Binnenkort zullen we die tunnel ook kunnen openen. Die tunnel ligt er. Open Vld wil dat er snel werk wordt gemaakt van een aantal deelprojecten die zeer welomschreven zijn, heel realistisch zijn en op korte termijn soelaas kunnen brengen voor die verkeerscongestie, waarvan de indieners zelf stellen dat ze als een dagelijkse marteling wordt ervaren voor mij is dat laatste dan een understatement.
Wat belet ons om snel werk te maken van de verbinding van de E17 met de Liefkenshoektunnel? Wat belet ons om een betere oplossing te vinden voor de capaciteit en de doorstroming van de Tijsmanstunnel? Wat belet ons om het aantal rijstroken op de A12 naar Ekeren van twee maal twee naar twee maal drie te brengen? Wat belet ons om samen met Infrabel proactief en dynamisch te werken aan de realisatie van de A102 Ekeren-Wommelgem? Laten we maar verder werken aan en studeren over, met de inbreng en steun van gouverneur Berx, de realisatie van de R11 en de R11bis. In dat alles wordt de Oosterweelverbinding, in plaats van het begin van de aanpak van het masterplan, mogelijk het sluitstuk. Tegen die tijd geraken we hopelijk wel aan een maatschappelijke consensus, maar ondertussen hebben we heel wat gedaan op het terrein, en vandaag gebeurt er niets.
Ik mis in dit voorstel van resolutie enigszins de discussie over de prioriteiten, de discussie over de financierbaarheid en de discussie over de haalbaarheid, maar het heeft tenminste de verdienste toch al heel wat aspecten mee te nemen. Vanaf 19 april zal ik graag deelnemen aan de werkzaamheden van de commissie, om dit masterplan verder op te volgen.
De heer Peeters heeft het woord.
Voorzitter, ik behoor tot diegenen die het gek vinden dat dit voorstel van resolutie nu voorligt. In de commissiebespreking op 26 januari heb ik mijn verontwaardiging hierover al geuit, en ondertussen is die alleen maar groter geworden. Dit voorstel van resolutie getuigt van een arrogantie bij de meerderheid. Men wil de actiegroepen en inspraak buitenspel zetten.
Ik verklaar me nader. Het voorstel verwijst naar het plan-MER Oosterweelverbinding en de diverse scenarios. Tegelijk bevestigt het de randvoorwaarden zoals die vroeger werden bepaald door de Vlaamse Regering, wat de alternatieven onmogelijk maakt. Met andere woorden, hiermee zegt de meerderheid geen rekening te willen houden met de alternatieven die worden gewogen in het plan-MER. Men wil gewoon de beslissing van de cel MER niet afwachten.
Het voorstel van resolutie vraagt ook de gelijktijdige realisatie van de A102 en het tweede spoor. Het dossier van de A102 is verre van klaar. Er zijn zelfs nog geen stappen gezet. Voor de spoorontsluiting wordt binnenkort op 12 april meen ik, dus volgende week begonnen met de kennisgevingsprocedure voor het plan-MER. Een gelijktijdige realisatie wil met zoveel woorden zeggen dat de traagste het tempo bepaalt. Ik vind het heel gevaarlijk dat in deze context te zeggen. Dat betekent dat men het tweede spoor, dat vrij ver staat en dat voor ons een zinvol dossier is, ook nog eens on hold wil zetten, als we ons beperken tot de tekst van het voorstel van resolutie.
Het voorstel vraagt ook de voortzetting van de besluitvorming met betrekking tot de R11 en de R11bis, terwijl in dit complexe dossier de gouverneur bezig is een draagvlak te creëren met betrekking tot de streefbeeldstudie en diverse gemeentebesturen op hun achterste poten staan. De gouverneur vraagt zélf om uitstel, omwille van de complexiteit en de link met de A102.
Het wordt helemaal gek als in het voorstel ook wordt gevraagd dat de Vlaamse Regering samen met de gemeentebesturen een eenduidige communicatie zou voeren. Tja, dan moeten we eens bekijken wat er de jongste weken is gebeurd. Alle partijen hebben in een of andere vorm de overkapping van de ring in Antwerpen gevraagd, wat helemaal niet past in het masterplan. De meeste gemeentebesturen in de zuidoostrand van Antwerpen nemen diverse, tegenovergestelde standpunten in over de R11bis.
Zelfs ondertekenaars van deze tekst, onder meer de heer Steve DHulster, doen in de pers andere voorstellen over de R11 bis, zoals die door de gouverneur thans worden voorgesteld. En dan hebben we het in de tekst over eenduidige communicatie. Dit maar om aan te tonen dat de communicatie die wij en onze partijgenoten op het lokale vlak voeren alles behalve eenduidig is. Nog niet zo lang geleden is de ombudsman in de commissie komen aandringen op heldere taal in verband met dit dossier. We maken er zelf een zootje van.
Sommige collegas zeggen, hard of stil, dat het maar een resolutie is. Maar het is geen vodje papier want we ronden er een besluitvormingsproces mee af dat we van in de voortgangsrapportage kennen. Voor ons is dat geen fait divers, zeker niet in een dossier dat begonnen is met 2,3 miljard euro, en dat ondertussen 4 miljard euro bedraagt voor alleen de Oosterweelverbinding. Het Rekenhof schat het al op 7 miljard euro met de tangenten erbij. Dan zeggen dat we gewoon voortdoen zoals we bezig zijn, kan voor ons absoluut niet.
De heer Penris heeft het woord.
Voorzitter, ik was op de commissiezitting van 26 januari 2011 niet aanwezig wegens andere verplichtingen. Daarom durf ik mij pas op het einde en met schroom aan te sluiten. Maar ik volg het dossier al heel lang op. Voorzitter, u weet dat. U was samen met mij een van de initiële verslaggevers van de voortgangsrapportages in verband met dit dossier of we het nu het Masterplan 2020 of de Lange Wapper noemen. Wij kennen dit dossier een beetje.
Het is de eerste keer dat er, naar aanleiding van een voortgangsrapportage, een parlementair initiatief wordt genomen. Mag dat? Zeker en vast. Ik vind dat zelfs een goed idee. Maar ik ben al heel mijn leven in de oppositie actief en dus weet ik dat dit soort dingen niet zomaar gebeuren, dames en heren. En zeker niet in dit dossier. Er wordt hier niet zomaar een voorstel van resolutie ingediend dat op het eerste gezicht onschuldig kan lijken. Hier zit een verborgen agenda achter. Collegas, zal ik u zeggen welke verborgen agenda? Men moet een aantal mensen opnieuw bij de les nemen. Men moet een aantal mensen opnieuw overtuigen, opnieuw in de pas laten lopen. Mensen op het districtsniveau, mensen op het gemeenteraadsniveau in het Antwerpse, mensen op het provincieraadsniveau, in het algemeen mensen in de partijen die in Antwerpen verkozen moeten worden. Want er is een vernietigende uitspraak geweest van de Antwerpenaar. De Antwerpenaar staat ervoor bekend dat hij of zij soms dingen durft te beslissen die de politiek in Brussel niet graag hoort of niet graag heeft.
Er was het referendum over Oosterweel. Dat heeft gezegd: Jongens, niet op deze manier. En wat doet de politiek nu? Opnieuw hetzelfde wat zij altijd heeft gedaan: via achterkamerbesluitjes de dingen proberen te arrangeren, om het op zijn Antwerps te zeggen. Dames en heren, we gaan het eens arrangeren. We gaan ervoor zorgen dat er een vrachtwagenverbod en een tolvrije doorgang voor personenwagens in de Kennedytunnel komen. Zo hebben we geen problemen meer met het alternatief van Meccano en van de havenbazen die Meccano steunen. We gaan ervoor zorgen dat de ontsluiting van de stad in het noorden en de zuidelijke haven via een Oosterweelknooppunt moet gebeuren. Stel u voor, dat stond in de initiële projecten, die door de Antwerpenaar werden afgeschoten. En we gaan ervoor zorgen dat de aanleg van een nieuwe Schelde-oeververbinding met een capaciteit van twee maal drie rijstroken behouden blijft.
Men is hier op een slinkse manier iets aan het doen tegen de wil van de Antwerpenaar en tegen de uitslag van het referendum in. Dat de mensen van Meccano daar een probleem mee hebben, daar kan ik mee leven. Dat de mensen van het havenbedrijf en de havenwereld, die Meccano steunen, daar een probleem mee hebben, daar kan ik mee leven. Maar dat u dit probeert aan ons te verkopen, daar heb ik het moeilijker mee. U hebt hier een verborgen politieke agenda, die niet de mijne is en die zeer ondemocratisch is. Daarom zullen wij dit voorstel van resolutie nooit goedkeuren. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, het is een goede zaak dat ik op dit moment nog even op de woorden van de heren Van Mechelen, Peeters en Penris kan reageren.
De verduidelijking die de heer Van Mechelen vandaag heeft verstrekt, is niet zonder enige betekenis. Ik vind dat hij een sterk betoog heeft gehouden om dit dossier in de toekomst verder vooruit te helpen. Het is een goede zaak dat de Open Vld zich mee achter dit voorstel van resolutie schaart en het goed vindt dat de randvoorwaarden worden bevestigd.
We zullen op 19 april 2012 een gedachtewisseling over de prioritering van de werken houden. Verschillende leden van mijn fractie, waaronder de heer Van de Vijver, de burgemeester van Beveren, hebben al meermaals bepleit dat het mogelijk moet zijn op basis van het Wase consensusmodel een snelle verbinding tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel tot stand te brengen. Ook de suggestie in verband met de Frans Tijsmanstunnel vind ik zeer goed.
Tot dat moment vond ik de toespraken nog redelijk. Toen ik de heer Peeters hoorde, viel ik echt in verbazing. Ik vroeg me af wie er nu gek was. De reden waarom we vanuit de meerderheid een voorstel van resolutie hebben ingediend, is net dat op een bepaald ogenblik de indruk is gewekt dat alles in vraag kan worden gesteld. Ik denk hierbij aan de procedure bij de Vlaamse Ombudsdienst en aan de initiatieven van diverse actiegroepen.
Sommige actiegroepen zijn van mening dat we de luchthaven van Deurne beter naar Malle zouden verplaatsen. Er zou dan ook een lightrailverbinding komen. Ik vind dat ze dat maar moeten doen. Ik vraag me af wie er gek is geworden. Dit toont aan dat deze mensen zeker niet wonen in de regio die momenteel effectief met een ernstig mobiliteitsprobleem wordt geconfronteerd.
We zullen Antwerpen en de regio zeker niet vooruithelpen door alles verder voor ons uit te schuiven. Dat is de indruk die de heer Peeters wekt. We moeten alles maar laten dichtslibben. De motor van onze economie slibt dicht.
We hebben geen verborgen agenda. We willen vooruit. We willen, zoals de heer Martens al heeft verklaard, een totaalaanpak voor de diverse modi. Er mag op dat vlak wel wat worden bijgestuurd.
De heer Martens heeft het woord.
Voorzitter, ik wil nog even repliceren op een aantal opmerkingen van de heer Peeters. Dit voorstel van resolutie zou alternatieven onmogelijk maken. Het zou de timing voor de koppeling van de A203 aan de tweede goederenspoorontsluiting naar achteren schuiven. Het zou de overkapping van de ring onmogelijk maken. Het zou een toonbeeld van onduidelijke en slechte communicatie zijn.
Ik zou wel eens willen weten wat de Groen-fractie zelf wil. Groen Mortsel heeft verklaard mordicus tegen elke variant van de R11bis te zijn. De afdeling is tegen de tangenten die niet enkel het onderwerp van het Masterplan Antwerpen 2020 uitmaken, maar ook in het Meccano-scenario en in het Meccano-Plus-scenario zijn opgenomen.
Ik vraag me af wie hier de alternatieven onmogelijk maakt en onduidelijk communiceert. In Antwerpen is Groen voor het Meccano-Plus-scenario. In Mortsel, waar ze niet van tangenten willen weten, zijn ze misschien nog voor het Meccano-scenario, maar zeker niet voor het Meccano-Plus-scenario.
In het voorstel van resolutie verwijzen we duidelijk naar de lopende plan-MER. De Vlaamse administratie laat verschillende alternatieven naast elkaar bestaan. Het Meccano-Plus-scenario maakt hier deel van uit. Daarnaast zijn er nog zes andere alternatieven.
In al die alternatieven wordt de stem van de Antwerpenaar gerespecteerd. Het thema van het referendum bestond eruit de brug onder de grond te stemmen. In alle voorliggende alternatieven bevindt de brug zich onder de grond. Er is geen sprake van verborgen agendas. Er is sprake van een verborgen brug. We hebben die brug bedolven. Dat zal met dit voorstel van resolutie ook zo blijven.
Wat de koppeling van de A102 aan de tweede goederenspoorverbinding betreft, denk ik dat dit de zaak net vooruit kan helpen. Als de AWV voor de A102 kan meeliften met het plan-MER dat Infrabel aan het opstarten is, zullen de zaken veel sneller vooruitgaan. Als men destijds bij de bouw van de Liefkenshoektunnel meteen ook de spoorkoker had gebouwd, dan was de tweede goederenspoorverbinding er veel sneller geweest dan de dag van vandaag. Nu moet ze nog altijd worden opgeleverd omdat men die twee dossiers van elkaar heeft losgekoppeld. Een koppeling van de A102 en de tweede goederenspoorverbinding, die in de resolutie wordt gevraagd, kan de zaak alleen maar sneller doen gaan.
Wat de overkapping van de ring betreft, snap ik het helemaal niet. Delen van de overkapping staan zelfs in het structuurplan van Antwerpen. Ik zie niet in hoe dit onmogelijk wordt gemaakt door de aanleg van een R11bis of een A102 of door het masterplan. Het klopt dat de overkapping niet in het masterplan staat, maar wat hier wordt gevraagd aan de Vlaamse Regering maakt overkappingen in de toekomst niet onmogelijk.
Ik denk dat er dus geen reden is om in deze resolutie te zoeken wat er niet in te zoeken is. Het is een oproep aan de Vlaamse Regering om niet met de voeten te gaan slepen, om verder te gaan met de infrastructuurplanning in en rond Antwerpen en om werk te maken van het ontwarren van de verkeersknoop rond Antwerpen.
Het referendum ging niet over een brug; dat weet u heel goed. Er was zelfs geen brug gepland. Er was alleen een viaduct gepland en het ging zelfs niet over dat viaduct, mijnheer Martens.
Het referendum ging over een mobiliteitsvisie om en rond Antwerpen. De vraag die de Antwerpenaar impliciet gesteld had en waarop hij of zij expliciet geantwoord had, was: Willen wij het doorgaand verkeer in het hart van onze stad laten voortgaan? De Antwerpenaar heeft neen geantwoord en gezegd dat dat verkeer zo ver mogelijk van het stadshart moet worden afgeleid. Dat is het alternatief dat Meccano aanreikt. Dat is het alternatief dat een aantal belangrijke mensen van het Havenbedrijf aanreiken. Dat is het alternatief dat u, mijnheer Martens, onmogelijk wilt maken en zeker onmogelijk maakt met het voorstel van resolutie dat vandaag voorligt. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Voorzitter, collega de Kort, ik heb het niet gehad over Malle. Ik heb dat woord niet laten vallen. Ik ben zelfs begonnen met te zeggen dat ik mij beperkte tot de tekst van de resolutie. Het ontgaat me wat de zin zou zijn om Malle bij de discussie te betrekken, want het is totaal zonder voorwerp.
Ik deel de mening van de heer Penris: het referendum ging over een tracé. Het ging gewoon over de vraag of het Antwerpse schepencollege een gunstig advies kon geven over een wegtracé, een wegtracé dat weggestemd is maar nu toch opnieuw wordt bovengehaald in de realisatie van de voorgestelde Oosterweelverbinding.
Collegas, men kan moeilijk een plan-MER onderzoeken waarin alternatieven zijn opgenomen en tegelijk zeggen dat in dit voorstel van resolutie de randvoorwaarden die de Vlaamse Regering tien jaar geleden gesteld heeft, moeten worden gerespecteerd. Het ene is niet compatibel met het andere. Ik denk dat veel mensen in de zaal de draagwijdte van die zin niet begrijpen.
Collega Martens, Groen heeft op provinciaal niveau een crisisplan uitgewerkt om, in afwachting van investeringen van 7 miljard euro, bij wijze van tussenstap, iets te doen aan de Antwerpse mobiliteitsknoop. Het gaat over het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel, goede busverbindingen, betere fietsverbindingen, transport over het water enzovoort. Vooraleer we 7 miljard euro investeren, kunnen we met resultaat tussenstappen zetten die nu niet gezet worden.
De overkapping over de brede ring zoals voorgesteld in het masterplan, zal oneindig veel duurder zijn en mogelijk onbetaalbaar zijn in vergelijking met de ring met drie rijvakken zoals het nu is. Dat is een belangrijke nuancering die niet in het masterplan is opgenomen.
De heer DHulster heeft het woord.
Voorzitter, als ik van tegenspraak wordt beschuldigd, dan wil ik dat even tegenspreken.
Mijnheer Peeters, ik denk dat je al mijn communicatie en mijn betogen in allerhande verslagen van dit parlement of van Mortsel naast elkaar kunt leggen zonder dat je enige tegenspraak zult vinden.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een plan, of dat nu het Masterplan 2020 is of Meccano-plus of welke strategie ook, en de manier waarop het wordt uitgevoerd. Het Masterplan 2020 stelt heel duidelijk dat de hoofddoelstellingen van de aanpak van de R11 en de R11bis onder andere zijn: de leefbaarheid in de zuidoostrand van Antwerpen verhogen, de mobiliteit verbeteren en het sluipverkeer daar bestrijden. Dat is voor mij de toetssteen waaraan ik de uitvoering zal aftoetsten. Ik geef grif toe dat ik bij de uitvoering waarmee de Vlaamse administratie nu onder de auspiciën van gouverneur Berx bezig is, grote vragen heb. Ik weet niet of de uitvoering zoals die nu voorligt, en waarop nog geen enkele politiek stempel plakt, te verzoenen is met de grote leefbaarheidsvragen bij ons in de regio. Verder sluit ik me graag aan bij wat de heer Martens heeft gezegd.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.