Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Minister-president, u bent op een succesvolle missie geweest in India. Een van de resultaten is dat de Patil-groep een internationale school zou vestigen in het zuiden van Antwerpen. De Patil-groep heeft ook al elders geïnvesteerd in privaat onderwijs. Op zich zou dat goed nieuws zijn. De aanwezigheid van een internationale school is immers van belang voor de expats en vaak ook een zeer belangrijke factor voor de beslissing van een multinational om zich al dan niet te vestigen.
We willen het niet hebben over de strategie van Vlaanderen ten aanzien van internationale scholen. Toen ik het bericht las, had ik de indruk dat die groep zou worden erkend door Vlaanderen, en dat er ook Vlaamse financiële middelen ter beschikking zouden worden gesteld.
Mijnheer de Kort, ik ben natuurlijk in de voetsporen getreden van de commissie, want die heeft een tijd geleden ook een bezoek gebracht aan India. Het is juist dat de bedrijven deze economische missie als heel positief hebben geduid, wat ikzelf en hopelijk ook dit parlement kunnen waarderen.
Wanneer men investeringen aantrekt vanuit de wereld, in dit geval vanuit India, zijn de expats die daarop volgen, natuurlijk bezorgd over de school waar hun kinderen naartoe kunnen gaan. De problematiek van internationale scholen is heel belangrijk. We moeten daar de nodige zorg aan besteden.
De Patil-groep zal voor dit project een investering van 4 miljoen euro doen, en heeft de Antwerp British School overgenomen. Het gaat dus niet over een nieuwe school. De groep vindt dat de school een te beperkte infrastructuur heeft en wil daarom een nieuwe infrastructuur uitbouwen in Aartselaar. Dat heeft de burgemeester van Aartselaar ginder ondertekend met de Patil-groep.
U vraagt of daar een financiële tegemoetkoming is gedaan. F.I.T. heeft geprobeerd om dat allemaal in goede banen te leiden. Daarnaast kan ik u zeggen dat het hier niet over een nieuwe school gaat, maar wel over een nieuwe locatie met uitbreidingsmogelijkheden. Er zijn ook geen fondsen of subsidies toegekend, die zijn ook niet gevraagd trouwens, om deze internationale school, de Antwerp British School, in Aartselaar mogelijk te maken.
Minister-president, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om mijn bekommernis te uiten dat er gedurende vijftig jaar een zeer actieve werking is van de vzw Antwerp International School. Daar zitten 36 nationaliteiten, en de Indische gemeenschap vormt daar een grote groep in, met 25 procent. In het artikel werd de indruk gewekt dat er in Antwerpen geen school was voor de Indische gemeenschap. Als er 25 leerlingen minder naar die school zouden gaan, zou dat voor hen een aantasting zijn van de levensvatbaarheid van de Antwerp International School.
De heer van Rouveroij heeft het woord.
Ik sluit me aan bij de bekommernis van de heer de Kort. Ik ben blij, minister-president, dat u de ernst van de situatie en de vraag onderkent.
In het Gentse verneem ik van Vlaamse en internationale bedrijven dat ze een herlokalisatie overwegen omdat hun expats in de omgeving geen of geen betaalbare internationale school vinden. Dat kan niet de bedoeling zijn.
We hebben in Gent niet gewacht op een Vlaams initiatief. Dat is u bekend. We hebben een internationale afdeling opgericht binnen een bestaande school. Dat lijkt me minder duur. De infrastructuur is al ter beschikking, de overheadkosten kunnen gedeeld worden. In Nederland doet men dat al langer, het is daar heel succesvol gebleken. Minister-president, ik vraag u om het Gentse experiment in het oog te houden. Ondersteun het in de mate van het mogelijke. Als het succesvol is, stel ik voor om het uit te rollen over de belangrijkste Vlaamse steden. De problemen worden toch wel vrij acuut.
De heer Van Dijck heeft het woord.
Als het over de internationale scholen gaat, heb ik altijd een dubbel gevoel. Ik begrijp wel degelijk de grote uitdaging. Mensen die tijdelijk naar hier komen dat zijn de expats in de juiste betekenis van het woord , hebben natuurlijk opvang nodig. In het verleden hebben we daar met minister Vandenbroucke ook meermaals van gedachten over gewisseld. We moeten die mensen inderdaad die kansen aanbieden, maar de basisopdracht van de Vlaamse Gemeenschap blijft toch het inrichten van het onderwijs voor Vlamingen en niet-Vlamingen naar onze eigen normen en waarden, eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Wij erkennen wel dat er voor die expats die hier hun toekomst niet uitbouwen, maatregelen moeten worden genomen. Nogmaals, ze moeten daar zelf de financiële verantwoordelijkheid voor dragen.
Mevrouw Vogels heeft het woord.
De Antwerp British School die wordt overgenomen, was verbonden aan een bestaande school. We gaan dus weg van dat model in Antwerpen in plaats van ernaartoe te gaan.
Ik heb het vooral moeilijk met de dubbelzinnige politiek van uw regering, minister-president. U zegt voortdurend dat er een groot tekort is aan bedrijventerreinen in Vlaanderen en als er dan bedrijventerreinen zijn, verkoopt u die aan alles behalve aan bedrijven. Deze nieuwe school komt terecht op een oude vodkasite, dat is een bedrijventerrein waar nu een school gevestigd is. Uplace, het zo mooie Vlaams project, is een winkelcentrum op een bedrijventerrein. Waar zit de consequentie in uw beleid ter zake?
Voorzitter, mevrouw Vogels, u ontgaat mogelijk de consequentie van het beleid, maar die is er zeker. Uplace is een brownfieldproject met winkels, maar ook kantoren en dergelijke. We moeten daar op een ander moment eens op terugkomen. Er zit zeker coherentie en consequentie in het beleid. Maak u daar maar geen zorgen over. De voorbeelden die u aanhaalde, tonen dat aan.
Mijnheer de Kort, een win-winsituatie moet zeker mogelijk zijn tussen de bestaande internationale school waarnaar u verwijst en dit nieuwe project voor het overnemen van de Antwerp British School en het uitbreiden ervan.
Mijnheer van Rouveroij, wij houden Gent altijd in de gaten. In Antwerpen wil een investeerder 4 miljoen euro op tafel leggen om de Antwerp British School verder vorm te geven. Dan is het niet verstandig om te zeggen dat dat niet gaat. We hebben dat positief geduid. We volgen het experiment in Gent. Misschien is het ook op andere plaatsen mogelijk.
Mijnheer Van Dijck, we moeten inderdaad opvolgen hoe de internationale school zich verder ontwikkelt, niet enkel in Gent. Het uitgangspunt is: als we onze economie willen versterken met buitenlandse investeringen en expats willen aantrekken, moeten we ook zorgen voor onderwijs voor de kinderen van die expats dat hen aantrekt. Dat is geen nieuwe uitdaging, maar wel een waarop we volop inzetten.
Minister-president, het is goed dat de problematiek vandaag ter sprake is gekomen, gelet ook op de opmerkingen van de collegas. Ik ben ervan overtuigd dat, als u er verder aandacht aan geeft, het effectief een win-winsituatie kan zijn voor internationaal onderwijs.
Het incident is gesloten.