Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer DHulster heeft het woord.
Minister, nergens anders in West-Europa maakt men zoveel kans om om te komen bij een verkeersongeval als in Vlaanderen. Dat blijkt uit vergelijkende statistieken van de Europese Commissie. Diezelfde commissie heeft bijna 1 jaar geleden, op 20 juli 2010, een actieprogramma gelanceerd om het aantal verkeersslachtoffers in alle lidstaten van Europa terug te dringen. Op welke manier spelen de Vlaamse overheid en het Vlaams verkeersveiligheidsbeleid daarop in? Op welke manier is ons eigen verkeersveiligheidsbeleid geënt op het Europees actieprogramma 2011-2020?
Minister Crevits heeft het woord.
Ik heb het Europese actieprogramma nog eens laten screenen. De zeven hoofddoelstellingen die daarin staan, lopen naadloos samen met de zes actiepunten uit ons eigen verkeersveiligheidsplan Vlaanderen. Europa bepaalt dat het aantal verkeersslachtoffers in 2010 tegen 2020 gehalveerd moet zijn.
De voorlopige cijfers voor Vlaanderen tonen aan dat wij met ViA/Pact 2020 tot maximaal 200 verkeersslachtoffers per jaar komen. Dat is nog scherper dan de norm die door Europa wordt gesteld.
Mijnheer DHulster, we hebben een paar weken geleden in de commissie gediscussieerd over het witboek. De doelstellingen zijn heel mooi, maar je moet ook operationele maatregelen uitwerken om die doelstellingen te bereiken. Europa stelt wel de doelstellingen en de zeven sporen op, maar blijft een beetje in het ongewisse over hoe je dat operationeel kunt doen. Je moet blijven investeren in harde infrastructuur, investeren in strikte handhaving, en heel veel investeren in zowel de opleiding als de sensibilisering van al wie zich in het verkeer beweegt.
Minister, wij zijn het er allemaal over eens dat verkeersveiligheid een heel complex probleem is en dat de oplossingen ervoor nog complexer zijn. Er zijn heel wat beleidsniveaus zowel met het probleem als met de oplossingen bezig. Het is belangrijk om allemaal samen tegen 2020 dezelfde doelstelling te hebben. Maar het is even belangrijk om naar die doelstelling hetzelfde traject te volgen. In Vlaanderen hebben we het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen. In Nederland heeft men een strategisch plan naar 2020. Dat plan bestaat uit een tweejaarlijks actieprogramma, waardoor men een soort van dynamische opvolging krijgt van dat verkeersveiligheidsplan. In Vlaanderen bestaat er een voortgangsrapportage aan de regering. Kunnen wij in Vlaanderen ook een dynamischere opvolging van het verkeersveiligheidsplan bewerkstelligen?
Mevrouw Smaers heeft het woord.
Het is niet zozeer de vraag of Vlaanderen zijn beleid afstemt op Europa. Dat is wel degelijk het geval, zoals ook blijkt uit het antwoord van minister Crevits. Het is integendeel zo dat we meer vragen moeten stellen over de snelle uitvoering van de plannen, ook met het oog op de doelstellingen van ViA. ViA heeft zeer ambitieuze doelstellingen opgenomen inzake verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal slachtoffers. De voorbije dagen hebben nogmaals aangetoond dat het cruciaal is dat er in de komende maanden en jaren nog meer wordt ingezet op de veiligheid van onze verkeersinfrastructuur. Het gaat daarbij niet alleen om zwarte punten en knelpunten, maar ook om dynamische verkeerssignalisatie en intelligente verkeerssystemen. Daarop moet snel worden ingezet, zodat al onze wegen volkomen veilig kunnen worden uitgerust.
De heer Keulen heeft het woord.
Voorzitter, minister, er is een mooie Joodse spreuk: Wie een mensenleven redt, redt de wereld. Met die wijsheid kun je een heel leven voort, en zeker op het domein van de verkeersveiligheid is zij absoluut van toepassing. Ons land en zeker Vlaanderen hebben daarin de jongste jaren gevoelige vooruitgang geboekt. Maar we zijn nog altijd een van de zwakkere leerlingen in Noordwest-Europa. Minister, dit onderdeel van het beleid kan op het grootste maatschappelijke draagvlak rekenen. Daarom vraagt de heer DHulster naar registratie op het vlak van voertuigveiligheid, infrastructuur, enzovoort. We moeten komen tot een meer secure en nauwgezette registratie en ook tot publicatie daarvan, precies om iedereen bij de les te houden en ervoor te zorgen dat we het politieke draagvlak om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal slachtoffers terug te dringen, scherp houden.
Collegas, ik heb in de aanvullende opmerkingen geen dissonante tonen gehoord, integendeel. Ik deel ieders zorg om voor een goede registratie te zorgen. We krijgen de cijfers over welke ongevallen er zijn gebeurd en over hoeveel mensen hoe zwaar gekwetst zijn in het verkeer met te veel vertraging. Het is absoluut onze bedoeling om daar onze eigen goede analyses op los te laten. Dat staat in het regeerakkoord. Wij maken daar werk van.
Minister, collegas, dank u. De Tour de France is volop aan de gang. Ik weet niet of ze vandaag al zijn aangekomen. (Opmerkingen van de heer Carl Decaluwe)
Op het vlak van verkeersveiligheid hebben we vooral een tour de force nodig. Wij moeten vanuit het achterste gedeelte van het West-Europese peloton in het voorste stuk geraken.
Een van de belangrijkste voorwaarden om dat bereiken, is dat we erin slagen om een systematisch verkeersveiligheidsbeleid op poten te zetten, over de diverse bevoegdheidsdomeinen heen. (Applaus bij sp.a)
Het incident is gesloten.