Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is de algemene bespreking van het ontwerp van decreet.
Mevrouw Poleyn, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, ik wil graag kort verslag uitbrengen over de inhoud van dit ontwerp van decreet. De commissie Onderwijs heeft het voorliggend ontwerp van decreet op 31 maart 2011 en 7 april 2011 besproken.
Het ontwerp van decreet heeft betrekking op de regionale technologische centra (RTCs). Dit zijn interessante centra die enkele jaren geleden zijn opgericht. Het uit 2007 daterende decreet dat hun werking regelt, stelt onder meer dat de RTCs moeten worden geëvalueerd. Die evaluatie heeft in 2010 plaatsgevonden. Algemeen genomen, is de beoordeling positief. Er zijn wel een aantal verbeterpunten. Dit ontwerp van decreet heeft betrekking op de verbeterpunten die decretaal moeten worden geregeld.
We hebben de reflectietermijn weggestemd. Er zijn een aantal bedenkingen over de retroactiviteit. Eigenlijk hebben we dit ontwerp van decreet nodig om de nieuwe beheersovereenkomsten te kunnen afsluiten. Dit betekent dat er in alle vijf provincies op wordt gewacht.
Ik zal even de knelpunten overlopen die worden aangepakt. Ten eerste, door de contracten met de bruggenbouwers in iedere provincie van drie jaar tot vijf jaar te verlengen, bieden we meer werkzekerheid en bouwen we meer expertise op. Ten tweede, door de werkwijze van de beoordelingscommissie te veranderen, zullen de controles veeleer procescontroles worden en niet langer op de huidige manier verlopen. Ten derde, de uitbetalingsmodaliteiten worden licht gewijzigd. Ten vierde, de RTCs krijgen de mogelijkheid scholen een bijdrage te vragen. Dit geldt vooral voor scholen die hebben gereserveerd en niet komen opdagen. In dat geval zal in de toekomst toch een vergoeding kunnen worden gevraagd.
In de commissie werden er een aantal bedenkingen geformuleerd. Ik overloop ze kort. Onder meer mevrouw Vanderpoorten, de heer De Meyer en ikzelf hadden vragen over het belang van de RTCs voor de investeringen in nijverheidstechnische scholen. Los daarvan moet sowieso worden geïnvesteerd in dergelijke scholen. Ook hadden mevrouw Celis en mevrouw Deckx een aantal fundamentele bedenkingen over de verruiming van de doelgroep tot de leerlingen van het beroepssecundair onderwijs (bso), het deeltijds beroepssecundair onderwijs (dbso) en de leertijd. Mevrouw De Knop en de heer Bouckaert hadden het dan weer over het punt van de procescontrole van de beoordelingscommissie. Mevrouw Deckx en ikzelf hadden een aantal vragen en ruimere bedenkingen met betrekking tot de druk die er komt op scholen, en ook op leerlingen, om steeds meer in attesten te voorzien die niet altijd binnen het reguliere onderwijs kunnen worden aangeboden. Voor die attesten zou geld kunnen worden gevraagd. Daarvoor moeten we oppassen.
Alle geformuleerde bedenkingen werden door minister Smet mee in overweging genomen of bevredigend beantwoord. Mevrouw Vanderpoorten vroeg of de minister lessen zou trekken uit de contacten die er moeten zijn tussen de scholen en de bedrijven. Ook de bedrijven hebben een belangrijke rol te spelen ter zake. Uiteindelijk werd, na het wegstemmen van de reflectietermijn, het ontwerp van decreet aangenomen met 11 stemmen bij 2 onthoudingen.
Mevrouw Vanderpoorten heeft het woord.
Voorzitter, mijn partij kan zich uiteraard wel vinden in het thema van dit ontwerp van decreet. We blijven akkoord gaan met de grote lijnen, maar de bedenkingen die we hebben geuit tijdens de commissievergadering, blijven natuurlijk ook vandaag bestaan. Daarom zal mijn fractie zich blijven onthouden bij de stemming over het ontwerp.
Mevrouw Celis heeft het woord.
Voorzitter, ik dank de verslaggever voor de omstandige uitleg bij dit thema. Die RTCs zijn inderdaad een zeer elementair gegeven in het onderwijs. De gemaakte opmerkingen zijn perfect verwoord. We sluiten ons heel graag aan bij de opmerkingen van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV). Dit wordt uitgebreid met het buitengewoon secundair onderwijs (buso) en de systemen leren en werken, maar we mogen de oorspronkelijke doelgroep waarvoor de RTCs eigenlijk zijn ingericht, zeker niet uit het oog verliezen. Ik denk dat de minister en alle leden van de commissie zeer overtuigd waren van de inhoud van dit ontwerp van decreet. Ik dank nogmaals de verslaggever, die dat perfect heeft samengevat.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2010-11, nr. 1019/1)
De artikelen 1 tot en met 8 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.