Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de kritiek van de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) op de efficiëntie van het Minder Hinder-protocol van de Vlaamse overheid
Actuele vraag over de kritiek van mobiliteitsorganisatie VAB op de werking van het Minder Hinder-protocol
Verslag
De heer DHulster heeft het woord.
Minister, voorzitter, collegas, duidelijkheid is belangrijk in het leven, zeker op de weg en zeker wanneer er werkzaamheden zijn op die weg. Gisteren trok de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) aan de alarmbel met betrekking tot het Minder Hinder-protocol, meer bepaald over de werkzaamheden die deze zomer gepland zijn ter hoogte van het viaduct van Vilvoorde en op de E19 tussen de Craeybeckxtunnel en Mechelen. Volgens hen is er onvoldoende overleg geweest. Er was wel een duidelijke communicatie geweest, maar weinig overleg met betrekking tot de minderhindermaatregelen. U hebt dat dan in een persbericht weerlegd en vandaag zou er een overleg zijn. Hoe reageert u op die uitlatingen van de VAB?
De heer Keulen heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, de kwaliteit van elke operatie wordt bepaald door de intensiteit van de voorbereiding. Dat is zo in het schoolse gebeuren, in de sport, maar eigenlijk ook met de openbare werken. Ik ga niet herhalen wat de heer DHulster heeft gezegd, maar ik wil het toch even verduidelijken voor de collegas die iets minder vertrouwd zijn met de verkeerssituatie in Vlaanderen: de E19 en de ring rond Brussel, waar het viaduct van Vilvoorde op gelegen is, worden gekenmerkt door structurele, permanente congesties, files.
Minister, de VAB stelt dat de situatie vandaag al erg is en dat we naar een permanent verkeersinfarct gaan als u geen werk maakt van een aantal uit te voeren minderhindermaatregelen en de nodige voorbereidingen treft om te zorgen dat die binnen acht weken op punt staan. Het gaat dan over signalisatie, overleg met steden en gemeenten, met politiediensten en bedrijfsleiders, het aangeven van alternatieve routes, enzovoort. We kennen de VAB allemaal als een professionele organisatie met mensen die niet zo snel in paniek raken.
Minister, met de inleiding van de heer DHulster in het achterhoofd: moeten we inderdaad panikeren of vergist de VAB zich?
Mevrouw Jans heeft het woord.
Minister, de situatie is al geschetst. Ik was verwonderd toen ik de titel Gebakkelei tussen de minister en de VAB over verkeershinder las op www.deredactie.be om even terug te komen op het mediadebat. Ik was verwonderd omdat ik toch de indruk had dat zowel uzelf als de VAB goed voorbereid bent op de aankomende verkeerswerken en de mogelijke verkeershinder.
U hebt midden maart een persconferentie gehouden over alle maatregelen die u zult treffen rond minder hinder bij de verkeerswerken. Ik heb zelf al een aantal schriftelijke vragen gesteld rond communicatie met de betrokkenen bij wegenwerken omdat dat ook een van de speerpunten is van uw minderhindermaatregelen, zoals ook samenwerking en overleg met belangenorganisaties zoals de VAB.
Ik citeer even uit een antwoord op een schriftelijke vraag van mij, die dateert van 1 maart 2011: De knelpunten rond communicatie stellen zich vooral in de tijdigheid van de communicatie naar de protocolleden. U erkent het probleem dus. U zegt ook dat het Agentschap voor Wegen en Verkeer ernaar streeft om de leden van het Minder Hinder-protocol in een zo vroeg mogelijke fase te betrekken. Een van die leden is de VAB. U stelt ook dat naast het driemaandelijks overleg ook een projectmatig overleg wordt gepland voor een 10-tal werven met de grootste hinder. Ik veronderstel dat de werken aan de E19 en aan de ring in Vilvoorde tot die tiental werven met grote hinder behoren. Ik ontwaar dus een zekere discrepantie tussen het antwoord en de uitspraken van VAB in de media. Ik hoor dus graag welke knelpunten inzake communicatie en samenwerking er zijn als die er al zijn en hoe u die wilt wegwerken.
Minister Crevits heeft het woord.
Voorzitter, collegas, toen ik het persbericht van de VAB onder ogen kreeg, was ik enorm verrast. Het was een donderslag bij heldere hemel. Ik heb dan ook onmiddellijk de telefoon genomen en gevraagd wat er aan de hand is. Ik kan daarover wat uitleg geven.
Voor 2009 bestond geen enkele vorm van structureel overleg met organisaties van weggebruikers met de vrachtwagen- en automobielsector, en met de bedrijfssectoren. Er waren wel bereikbaarheidsadviseurs actief om bij de uitvoering van werken handelaars te informeren. In 2009 startten we met de eerste fase: proberen om bij het begin van het jaar goed te communiceren. Dat is nu voor het eerst gebeurd. We deelden mee dat we 85 werven op de snelwegen zullen organiseren. De communicatie was goed; iedereen weet nu dat er 85 zijn. Gisteren liet ik alle organisaties opbellen, en niemand heeft daar een probleem mee. We proberen die werken zo veel mogelijk in de zomermaanden uit te voeren. Daarbij proberen we zo veel mogelijk rijstroken vrij te houden. Vroeger werd daar weinig aandacht aan besteed, maar dat is veranderd. Tot daar geen probleem dus.
Eind vorig jaar is in een evaluatie van het Minder Hinder-protocol vastgesteld dat het project goed loopt. VAB is een van de organisaties die echter nog veel meer wil inzetten op informatieverschaffing en minder hinder. Daarom is afgesproken om naast het algemene overleg voor werven met grote hinder een projectoverleg te organiseren. Het is evident dat de werken aan de E19 en aan de ring in Vilvoorde werven met grote hinder zijn. De werf op de E17, die zeer goed verloopt, en ook deze op de E313, waarvoor ik beducht was, verloopt al bij al goed. Maar voor de werken aan de E19 en aan de ring in Vilvoorde moet projectmatig overleg worden georganiseerd.
Deze namiddag gaat het werfoverleg over het viaduct van Vilvoorde door. Dat lag al weken vast, en dat verklaart dus mijn verrassing toen ik het persbericht zag. Het werfoverleg over de E19 ligt nog niet vast, want de aannemer voor dat werk is nog maar pas aangesteld. De VAB deed een viertal suggesties om de werken goed te laten verlopen, zoals de goede afstemming van de verkeerslichten langs de A12 op elkaar, de verlenging van de groentijden en het zorgen voor rijstrookinformatie via dynamische borden of desnoods op karren met tekstborden, zodat de mensen weten hoeveel tijd de vertraging kost. Ons antwoord daarop was er nog niet, omdat de aannemer voor de E19 nog niet was gekend.
Ik sta uiteraard positief tegenover die suggesties, maar dat projectoverleg moet zijn gewone gangetje gaan. Ik heb de kritiek van de VAB opgevat als een hefboom om nog meer dan nu al gebeurt in een projectmatige aanpak te investeren. Het is de eerste keer dat we dat doen. Dat gebeurt nu acht weken voor de start van de werken. Is dat te laat? Misschien is dat zo, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we er zullen geraken. Uit ervaring zullen we leren of we daar nog vroeger moeten aan beginnen.
In die zin proberen we er nu positief mee om te gaan, ook met de suggesties. De algemene evaluatie vorig jaar van dat Minder Hinder-protocol was positief. Wat de projectmatige aanpak betreft, besef ik dat we nog wat intenser kunnen werken of wat vroeger organisatorisch te werk kunnen gaan.
Voor het viaduct van Vilvoorde is alles quasi klaar, ook de omleidingsroutes. De signalisatiesimulator in Diepenbeek wordt daarop getest. Men heeft alles daarin gestopt en gaat nu met zon testautootje overal langs om te kijken of de signalisatie zichtbaar is. Dat heeft men met het knooppunt in Lummen ook gedaan. Dat zijn allemaal zaken die voor de eerste keer gebeuren. Dat loopt goed.
Ik hoop dat het vertrouwen van de protocolpartners intact blijft. Zon Minder Hinder-overleg heeft enkel zin als al wie er deel van uitmaakt ook goesting heeft om er verder deel van uit te maken.
Dank u, minister. Ik heb nog een klein vraagje over die signalisatiesimulator, naast het feit dat ik het een verschrikkelijk woord vind om uit te spreken. In uw persbericht stelt u dat het instrument een verschil zou kunnen maken op het vlak van verkeersveiligheid. Kunt u een indicatie geven hoe vaak die signalisatiesimulator ingezet kan worden?
Een gewaarschuwd man is er twee waard, en dat geldt ook voor de vrouwelijke variant. Ik heb gehoord dat men voor de werken aan het viaduct van Vilvoorde met de voorbereiding van de minderhindermaatregelen op koers zit. Voor de E19 laat u ons deels in het ongewisse. Het is de verbinding tussen onze twee metropolen, Antwerpen en Brussel. Die weg zit altijd eivol, net als de parallelweg A12. Laat daarvoor geen inspanning achterwege!
U verwijst naar de E17. Ik vermoed dat u dan denkt aan de werken tussen De Pinte en Deinze. De E17 is een weg gekenmerkt door vlot doorstromend verkeer, een echte autosnelweg waar de file de uitzondering is en doorstroming de regel. Op de E19 Antwerpen-Brussel is de file de regel en doorstroming de uitzondering. Nu doet u daar grote werken. We staan daar voor 100 procent achter. Je kunt geen omelet bakken zonder eierschalen te breken. Maar let toch op dat we de problemen niet groter maken dan ze al zijn. We gaan naar een echt infarct, en die dag zult u zich beklagen. U hebt nu nog acht weken de tijd. Zit iedereen achter de veren!
Dank u wel, minister, voor uw antwoord. Ik wil u zeker de suggestie meegeven dat het belangrijk is om projectmatig werken toe te passen voor alle grote verkeerswerken in de toekomst. Ik denk dat de VAB terecht heeft gereageerd. Er wordt acht weken op voorhand gestart met een projectoverleg. U hebt zelf gezegd dat u zo vroeg mogelijk contact wilt met alle betrokken partijen. Daar kan in de evaluatie misschien toch rekening mee worden gehouden.
U hebt ook verwezen naar de werken op de E313. U zegt dat die heel vlot verlopen zijn. Dat is zo. Ik heb dat traject de afgelopen weken vrij regelmatig afgelegd, richting Antwerpen en terug naar Hasselt. Qua communicatie zou er wel af en toe een aanpassing moeten zijn. Ik reed er voorbij op 23 april en er stond nog een bord te flikkeren dat er werken waren tussen 12 en 17 april. Correct zijn is ook belangrijk. Anders is het lachwekkend en soms ook irritant voor chauffeurs.
Mevrouw Smaers heeft het woord.
Het Minder Hinder-protocol is een belangrijke stap in de goede richting voor het minderhinderbeleid. Dat minderhinderbeleid is een heel belangrijk aandachtspunt bij werken, zeker bij alle werken die de komende maanden en jaren nog op de agenda staan. Minister, u hebt daarstraks ook aangehaald dat het Minder Hinder-protocol eigenlijk nog heel recent is. Volgens ons is het een eerste stap in de goede richting.
Ik verneem ook dat het globale overleg met alle betrokken partners binnen dat protocol goed verloopt en als heel nuttig wordt ervaren.
Ik wou verwijzen naar een werf die heel goed is verlopen, maar mevrouw Jans heeft dat al gedaan. Ik gebruik ook regelmatig de E313. Ik heb die werken van nabij gevolgd. Ze zijn goed verlopen, ook wat betreft de fasering en timing. Men heeft daar 24 uur op 24, 7 dagen op 7 gewerkt.
Ik heb enkele vragen over bijkomende aandachtspunten. Het moet beter en het kan altijd beter. Met een resolutie over de coördinatie van werken, die, onder meer op het initiatief van de heer de Kort, in de commissie is aangenomen, zijn al belangrijke aandachtspunten geformuleerd met betrekking tot onder meer de bereikbaarheidsadviseurs en de permanente meldpunten. Minister, zou de projectmatige aanpak die u nu al voert niet bij elke werf kunnen worden aangehouden en niet enkel bij de grootste werven?
Collegas, ik geef nog een paar aanvullende verduidelijkingen. De signalisatiesimulator kun je onmogelijk inzetten op alle wegenwerken of alle snelwegwerken. Het is de bedoeling dat we de signalisatiesimulator inzetten op drie of vier grote werven per jaar, maar dat we daarnaast een aantal modelsignalisatieroutes maken.
Er zijn enorm veel wegenwerken langs gewestwegen. Je kunt perfect een signalisatiewijze standaard instellen. Dat bestaat nu nog niet. Men heeft wel ideeën over hoe je signalisatie kunt aanduiden. Het is de bedoeling dat we een aantal modellen creëren met die simulator, die we dan op verschillende projecten kunnen toepassen. Het is een interessant project om eens te bezoeken. Ik heb erin gezeten en heb ermee gereden: je mag niet te veel gegeten hebben, want het zou op je maag kunnen werken.
Mijnheer Keulen, wij willen hetzelfde. Wij willen dat er zoveel mogelijk werven kunnen worden uitgevoerd op een zo kort mogelijke tijd. De toestand van de wegen smeekt daarom. De aanbesteding voor de E19 is rond. We kennen de aannemer. In Vilvoorde is de aanbesteding wat vroeger gebeurd. We hebben moeten kijken of dat allemaal in die programmatie kan. Dan moet je die procedure laten lopen. Misschien heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar dit betekent niet dat er geen voorbereidingen getroffen zijn. Zo werd al bekeken of we op de A12 de lichten langer op groen kunnen laten staan. Maar we zitten daar ook met een conflict: de A12 loopt door enorm veel gemeenten. Dat verkeer moet, zeker tijdens de avondspits, heel snel kunnen afwikkelen naar de gemeenten zelf. Als je de groentijden op de doorstromende as te lang maakt, krijg je het verkeer ook niet weg. Het is niet omdat de vergadering met de protocolpartners nog niet heeft plaatsgevonden dat de binnengekomen suggesties niet werden onderzocht. Maar ik deel absoluut ieders zorg dat we die vergaderingen tijdig moeten houden.
Hier wordt de suggestie gedaan dat wij dit voor elke werf moeten doen, dat wij telkens met al die organisaties moeten werken. Je kunt dat niet voor drie- of vierhonderd werven doen. Je moet de werven selecteren. Om de zes maanden is er een algemene programmatievergadering waarin wordt vastgelegd welke werven op stapel staan en hoeveel rijstroken er open zijn. Maar per project dat op stapel staat onderzoeken hoe we de communicatie aanpakken, dat kunnen de organisaties niet aan.
Mevrouw Smaers, de bereikbaarheidsadviseurs worden niet op de snelwegen, maar op de gewestwegen ingezet. In een aantal gevallen bieden zij een zeer grote meerwaarde, zeker wat betreft de fijnmazige communicatie naar de bedrijven en het ventileren van de opmerkingen. Ik houd rekening met de suggestie. Ik vraag me af of we ze moeten inzetten op snelwegen. Een snelwegwerk is sowieso een werk dat in de meeste gevallen heel veel gemeenten aanbelangt. De bereikbaarheidsadviseurs zijn er nu net om de fijnmazige communicatie te kunnen doen. Het lijkt me niet zo evident om ze overal in te schakelen, maar dat kan uiteraard worden bekeken.
Mevrouw Jans heeft met de communicatie op de dynamische borden een teer punt aangehaald dat ook mij persoonlijk zeer interesseert. Als je op zondagavond in de file staat van de kust naar het binnenland en je ziet op de E40 borden die informatie geven over de werken op de E17: op zon moment moet de communicatie gaan over de file op de snelweg. We zoeken daar nog naar wat de beste communicatie is op het beste moment. Het Vlaams Verkeerscentrum is daarin expertise aan het opbouwen. Ik ben ervan overtuigd dat die problemen verholpen worden. Ik heb ook al heel goede communicaties gezien, bijvoorbeeld bij ongevallen of bij de werken op de E313. Toen zag je op alle snelwegen naar Brussel dat je de andere routes moest kiezen. We leren daar heel veel bij.
Het incident is gesloten.