Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer De Meyer heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, op 28 mei 2009 is de gunning gebeurd aan de Fortis-groep van de grootste schoolbouwoperatie ooit in de geschiedenis, na een heel intense voorbereiding en reeds op dat moment met een meer dan gevoelige vertraging.
Minister, op 8 oktober 2009, in het begin van deze legislatuur, heb ik u gevraagd naar de stand van zaken. U hebt me toen meegedeeld dat de contract close ondertussen gebeurd was, weliswaar onder voorbehoud van de definitieve close waarbij de overeenkomst met de kredietverstrekkers in orde moest worden gebracht. Ik formuleer het in eenvoudig Nederlands.
Dit zou gebeuren vóór Kerstmis, en uiteraard heb ik u 3 maanden geleden weer een vraag gesteld. U hebt me toen een heel kort antwoord gegeven en daaraan toegevoegd dat de operatie binnen 3 maanden wel rond zou zijn. Wie dit dossier volgt, wist al dat ik vandaag opnieuw een vraag zou stellen. We zijn in de finale fase beland. Ik heb vernomen dat de overeenkomst met de kredietverstrekkers naar de Raad van State vertrokken is om er een laatste advies over te krijgen. Ik verneem ook, minister, dat er in de voorbije maanden ook heel wat verantwoordelijkheden van de financiers verschoven zijn naar de bouwfirmas. daardoor kunnen wat meer risicos bij de scholen komen te liggen.
Ten slotte heb ik nog steeds, en zelfs meer dan voorheen, de grote zorg die we 5 jaar lang onophoudelijk vertolkt hebben in verband met de betaalbaarheid van de beschikbaarheidsvergoeding. Als er 100 euro moet worden betaald, gaat er 48 euro naar het schoolgebouw zelf. 3 euro is bestemd voor het onderhoud. Daar draagt de Vlaamse overheid fel aan bij. 29 euro gaat naar de afbetaling van intrest en 20 euro naar zogenaamde overheadkosten. Als ik die cijfers bekijk, vraag ik mij met de grootste zorg af of dit betaalbaar, haalbaar en op maat van de scholen is. Ik zal eventueel een rechtzetting vragen, mocht ik mij vergissen in mijn analyse. Ik heb nog vernomen dat zelfs scholen die model zouden staan voor de volgende reeks, zouden denken aan afhaken omdat de operatie te duur is. Nogmaals, onze grootste zorg gaat over de betaalbaarheid van de beschikbaarheidsvergoeding voor deze grote operatie.
Minister Smet heeft het woord.
Ik kan bevestigen dat we bijna op het punt staan om de financial close te tekenen. U weet dat we al getekend hebben. Daarna was het aan Fortis om de nodige financierders te vinden. Daar gaat heel wat tijd over. Het is een grote operatie. Dat zit nu op het niveau van de kredietcomités bij de banken. Het klopt dat de Vlaamse Regering het waarborgbesluit nog gefinetuned heeft. Het is voor een laatste lezing naar de Raad van State. Wij hebben gedaan wat we moeten doen. Ik heb er goede hoop op dat we de komende weken goed kunnen landen met dit dossier.
Wat ook al heel lang aan de orde is, is de beschikbaarheidsvergoeding voor de scholen. De Vlaamse overheid betaalt een belangrijk deel daarvan zelf. Voor de onderhoudscomponent is dat zelfs 90 percent. De scholen hebben inderdaad vragen bij de finale berekening van die beschikbaarheidsvergoeding. We hebben die tot op heden niet kunnen beantwoorden. We hebben eerst een akkoord nodig over heel de financiële regeling, de basispunten, de mechanismen enzovoort. Zodra dat gepasseerd is in de banken, is het officieel. Dan kunnen we het tekenen. Dan kunnen we met de koepels overleggen. De afspraken zijn al vastgelegd, de gesprekken lopen al.
Eén zaak moeten de scholen goed in het achterhoofd houden. Het klopt dat ze iets meer gaan moeten betalen, maar binnen 30 jaar gaan ze wel nog een nieuwe school hebben. In het huidige systeem is dat niet het geval. Heel de constructie zit zo ineen dat degene die de school bouwt, ook het hele onderhoud op zich neemt. Dat onderhoud zal op een veel hoger niveau liggen dan het huidige. De school wordt met andere woorden in stand gehouden. Men betaalt in vergelijking met vandaag misschien iets meer, maar over 30 jaar heeft men nog altijd een nieuwe school die in goede staat verkeert. Dat is een heel groot voordeel.
Ik begrijp uw bezorgdheid, dat is ook de onze, om met de scholen en de koepels rond de tafel te gaan zitten. We gaan hen goed informeren. Er is de afgelopen week iets gebeurd. Men heeft een berekening gemaakt op basis van voorlopige cijfers. Daar heeft men verkeerde conclusies uit getrokken. Dat is intussen rechtgezet. Ik deel uw bekommernis. We gaan dit in de komende weken met de koepels, met de NV School Invest en met alle betrokkenen goed voorbereiden zodat de scholen welingelicht een keuze kunnen maken.
Minister, ik bedank u voor het openhartig en correct antwoord. Ik pleit er evenwel toch voor om de 211 scholen niet zelf en rechtstreeks, maar wel via de koepels zo snel mogelijk bij de gesprekken te betrekken. Als alles al is ondertekend, dan wordt het bijzonder moeilijk om nog veranderingen door te voeren. Ik begrijp dat u mijn bezorgdheden deelt, maar wil dat toch nog eens extra benadrukken.
Inderdaad, wij delen de bezorgdheden.
Het incident is gesloten.