Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Verfaillie heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, geachte collegas, verkeersveiligheid is voor de Vlaamse overheid terecht een heel belangrijk beleidsaspect. Er zijn doelstellingen naar voren geschoven om het aantal verkeersslachtoffers op korte termijn te doen dalen.
Mevrouw de minister, in Vlaanderen zijn er nog een aantal autosnelwegen met een open middenberm. Dat zijn autosnelwegen waar je met een voertuig vrij eenvoudig van de ene kant van de autosnelweg op de andere kant terecht kunt komen, met als resultaat dat voertuigen in de tegenovergestelde richting worden aangereden, met dodelijke slachtoffers tot gevolg. In het verleden hebben we al een zeer interessante discussie gehad over het stuk autosnelweg naar Jabbeke. U hebt toen het proefproject in het leven geroepen om daar een aarden berm aan te leggen.
Ondertussen is die aarden berm veertien maanden operationeel, en hebben we kunnen ervaren dat het aantal verkeersongevallen en slachtoffers op dat stuk autosnelweg drastisch is gedaald. Drie jaar voor de aanleg van de bewuste aarden berm zijn er veertien dodelijke slachtoffers gevallen bij middenbermongevallen. Tijdens de proefperiode van veertien maanden met de aarden berm is er geen enkel dodelijk slachtoffer meer gevallen. Dat zijn heel positieve resultaten, mevrouw de minister.
In Vlaanderen zijn er echter nog een aantal stukken autosnelweg die niet over een gescheiden middenberm beschikken. Beschikt u over een inventaris van die stukken autosnelweg? Over hoeveel kilometer gaat dat? Bent u van plan om binnen afzienbare tijd de nodige investeringen uit te voeren, zodat gelijkaardige ongevallen op die stukken autosnelweg niet meer kunnen voorkomen?
Minister Crevits heeft het woord.
Mijnheer Verfaillie, een veertiental maanden geleden is er inderdaad een aarden middenberm aangelegd. Dat was de eerste keer, en daarom was het belangrijk om te evalueren wat de effecten zouden zijn. Het gaat om een aarden berm, we wisten dus niet hoeveel dat zou tegenhouden. Het voordeel van een aarden berm is dat de schok bij impact iets zachter is, wat een positief effect zou kunnen hebben.
Het feit dat er geen berm was aangebracht, dateert uit een vroegere periode. Er was een dienstorder dat bepaalde dat er bij een bepaalde afstand tussen de ene kant en de andere kant van de rijweg, van wordt uitgegaan dat er nooit ongevallen zullen gebeuren. Soms haalt de werkelijkheid de theorie echter in.
Een jaar na het aanbrengen van de aarden berm is de toestand geëvalueerd. Het aantal ongevallen is drastisch verminderd, en er zijn ook geen dodelijke ongevallen meer gebeurd. Er zijn in Vlaanderen nog drie stukken autosnelweg waar zon open middenberm bestaat. Die stukken bevinden zich langs de A17 en de A19. Na de evaluatie heb ik beslist om die stukken autosnelweg met een open berm volgend jaar uit te rusten met een aarden berm, zoals dat trouwens ook is gebeurd op het stuk naar Veurne.
Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil erop aandringen daar zo spoedig mogelijk werk van te maken. Onlangs is er nog een heel zwaar ongeval gebeurd op die bewuste autosnelweg. Ook in juni was er nog een dodelijk ongeval. Het is de bedoeling dat u op zeer korte termijn, dus in 2010, de nodige middelen uittrekt en dat u voor die stukken op de A17 en de A19 de nodige vergunningen aanvraagt bij de diensten van Stedenbouw. Hopelijk kan dan in het voorjaar van 2010 worden gestart met de uitvoering van de werken.
Mevrouw Godderis-TJonck heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, persoonlijk vind ik dit geen actuele vraag. Ik heb die vraag dan ook schriftelijk ingediend.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw de minister, mijn fractie juicht toe dat er wordt gewerkt aan verkeersveiligheid. Als er pijnpunten blijken te zijn, dan moeten die worden weggewerkt.
Uw timing is heel ambitieus. Aan het dossier over de missing links is niet altijd even snel gewerkt. Ik hoop dat deze ingrepen wel spoedig kunnen worden uitgevoerd.
Mevrouw de minister, er is sprake van een aarden berm. Zult u daarbij dan ook voorzien in vangrails om die berm te flankeren? Kan er dan op worden toegezien dat dit gebeurt op een voor de motorrijders vriendelijke manier? Zij hebben ons al meermaals documenten bezorgd. Ook tijdens de begrotingsbesprekingen is al vaker gezegd dat de wijze waarop de bermen worden afgebiesd cruciaal is voor motorrijders. Het is belangrijk dat dit gebeurt op een voor de zwakke weggebruiker, in dit geval dus de motorrijder, veilige manier. Zult u daar rekening mee houden?
De heer Vereeck heeft het woord.
Mijnheer Verfaillie, verkeersveiligheid ligt me na aan het hart. Ik heb er meerdere jaren onderzoek naar mogen doen, en ik volg het ook nu nog een beetje. Naar aanleiding van welk actueel feit hebt u die vraag eigenlijk gesteld?
Ik zal antwoorden op de vragen die aan mij zijn gesteld.
Mevrouw De Ridder, u moet het principe in Veurne gaan bekijken. Het gaat om een aarden berm. Naast die berm wordt geen vangrail meer geplaatst. Die berm dient precies om de schokken op te vangen. Op plaatsen waar er andere hindernissen staan zoals verlichting of andere mogelijkheden aan afritten, worden inderdaad vangrails geplaatst. In de offerte voor die vangrails wordt rekening gehouden met de veiligheid van de motorrijders.
We zijn momenteel bezig met een programma waarbij alle kritieke plaatsen zoals manoeuvreplaatsen voor motorrijders worden uitgerust met het nieuwe type vangrail. Daarbij wordt voorzien in een plank waardoor de motorrijder niet meer onder de vangrail terecht komt.
Mijnheer Verfaillie, in een van de dossiers is al een bouwaanvraag ingediend. Voor de twee andere dossiers zal dat tijdens de komende periode gebeuren. De begroting moet nog worden goedgekeurd. Ik moet ook nog het programma meedelen van de werken die zullen worden uitgevoerd.
Dank u, mevrouw de minister. Ik wil mijn collega van Open Vld uitnodigen. Ik las dat zij binnenkort naar Veurne komt. Ik kan haar dan een rondleiding geven.
Als u naar het Open Vld-debat komt. Als ik u daar mag ontmoeten.
Ik wil u daar gerust de nodige uitleg over verschaffen.
De actualiteit van deze vraag is ingegeven door het dodelijk ongeval vorige week donderdagavond op dat deel van de autosnelweg. Er waren drie dodelijke slachtoffers. Ik denk dat de actualiteit van deze vraag hiermee bewezen is. Ik vond het belangrijk om op heel korte termijn te kunnen reageren. Ik vind het dan ook ongehoord dat er collegas zijn die vandaag durven beweren dat dit geen actuele vraag waard was, dat het een schriftelijke vraag moest zijn.
Het incident is gesloten.