Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Verstrepen heeft het woord.
Mijnheer de minister-president, de situatie zal inderdaad nog veranderen. Misschien weten we over een halfuur weeral meer.
Ik heb net vernomen dat de woordvoerder van Opel toegeeft dat er eigenlijk geen plan bestond om vandaag met de media te communiceren, maar dat men ingehaald werd door de realiteit. De pr-dienst van Opel hoopt dat straks de concrete ontslagcijfers worden genoemd. Misschien moeten we een halfuur wachten en het debat dan heropenen.
We moeten natuurlijk niet stoppen met vechten. Ik heb het al proberen duidelijk te maken: men moet tegelijk vooruitkijken en klaarstaan voor veranderende situaties. Mijnheer de minister-president, u hebt op de situatie bij Opel an sich geantwoord. Het was afgebakend. Daar heb ik alle begrip voor. Dat is al moeilijk genoeg. Toch zouden we graag uw strategie en verschillende plannen kennen. Ik ga ervan uit dat u rekening houdt met een worstcasescenario. Van daaruit kan het alleen maar beter gaan. Dat mis ik. Dat hoor ik niet. Ik hoor wel de geschiedenis van de Opelfabriek in Antwerpen. We krijgen cijfers: Duitsland en België moeten 84 percent dragen. Wat is uw worstcasescenario? Bent u klaar voor negatieve situaties? Wat gaat u dan zeer concreet doen? De huidige situatie rechtvaardigt die vraag. Welke kortetermijnantwoorden hebt u voor het slechtste geval? Dat zou ik willen horen.
Mijnheer de minister-president, u hebt een zeer zinnige opmerking gemaakt. U hebt gezegd: heel wat mensen volgen ons nu rechtstreeks via Actua-TV of een ander medium met een bang hart. Ofwel volgen ze dit debat achteraf met heel veel aandacht. Er hangt veel van af. We mogen die mensen niet blij maken met een dode mus. We moeten ze ook niet nodeloos ongerust maken.
Ik denk dat die mensen vandaag één boodschap moeten meekrijgen. Dat is hoop ik dat vanuit meerderheid en oppositie voor hen gevochten wordt. Dat is dat we ons blijven inzetten voor hun job en hun toekomst.
Ik wil dat concretiseren. Binnen drie kwartier zullen we misschien meer weten, misschien ook niet. Ik sluit uit dat deze plenaire vergadering nog accuraat kan inspelen op de actualiteit van deze late namiddag, maar misschien kan de commissie Economie van morgen het dossier naar zich toe trekken. Ik weet niet of ik daarvoor een formeel initiatief moet nemen, ik zou nu een heel actuele motie kunnen indienen en die morgen laten bespreken. Ik zou durven voorstellen dat de commissie Economie, mochten er in de late namiddag belangrijke zaken over dit onderwerp worden beslist, de tijd neemt om de actuele stand van zaken te bespreken.
Mijnheer de minister-president, ik neem aan dat uw werkgroep tegen dan misschien al is bijeengekomen en ook nieuws te melden zal hebben. Ik stel deze open vraag en hoop dat er positief op wordt geantwoord. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer Van Mechelen heeft het woord.
De voorbije tien jaar hebben we, over de verschillende regeringen heen, heel hard gevochten voor Opel Antwerpen. De toekomst van die fabriek ligt ons nauw aan het hart, vanzelfsprekend binnen een economische realiteit. Mijnheer Penris, het zou inderdaad zinvol zijn dat wij transparantie vragen van de regering, zoals de regering transparantie vraagt van Opel, en dat die ons à la minute inlicht om na te gaan wat we eventueel bijkomend kunnen doen om de toekomst van die vestiging te vrijwaren.
Mijnheer de minister-president, een collega van uw partij zei ooit dat de meerjarenbegroting het kompas is van het beleid van een regering. Het zou wenselijk zijn dat u vandaag meedeelt wanneer uw regering die meerjarenbegroting wil indienen in het Vlaams Parlement. Het zou ons van heel wat gehakketak bevrijden als u uw Atoma-schriften op papier wilt zetten, en zeggen waar de budgetten de volgende vijf jaar naartoe gaan. Dan kunnen we u wikken en wegen op uw woorden. (Applaus bij Open Vld)
We moeten nu alles op alles zetten om de jobs van 2.600 mensen te redden. De regering moet dit dossier nu absoluut heel nauwgezet volgen. Ik heb er ook vertrouwen in dat dit zal gebeuren. Inzake de miljoenen euros sluit mijn boodschap aan bij die van de heer Van den Heuvel: we moeten er nu voor zorgen dat we de juiste transformatie van de Vlaamse economie op gang brengen. Daarvoor moeten we heel veel durven investeren. De blinde en onnodige besparingen van nu zijn de maatschappelijke en economische problemen van morgen. Het gaat erom dat transitieproces nu in te zetten. Als we niet genoeg investeren, dan gaan we daar niet in lukken.
Mijnheer Penris, morgen komt de commissie Economie bijeen. We hebben zopas met minister Lieten afgesproken dat we wat vroeger beginnen, waarvoor onze dank. Normaal zit minister Lieten morgen in onze commissie, maar morgen komt de commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie samen. Ik neem aan dat we morgenochtend bij de regeling van de werkzaamheden kunnen nagaan wat er nodig is.
Mevrouw De Vits heeft het woord.
Het slechtste dat we vandaag kunnen doen, is zeggen dat de strijd gestreden is en dat we er het bijltje bij neerleggen. Dat doen we helemaal niet. Als er deze namiddag slechte elementen op tafel zouden komen, dan zal de Europese Ondernemingsraad die plannen verwerpen. De solidariteit tussen de vakbonden en met de Duitse vakbeweging is en blijft overeind.
Zoals de minister-president heeft gezegd, moeten wij verder vechten voor het behoud van Opel Antwerpen. Binnen de Europese Unie moet het businessplan worden bekeken op economische en niet op politieke gronden.
Mijnheer de voorzitter, ik reageer kort op een aantal tussenkomsten.
De Vlaamse Regering probeert zich op alles maximaal voor te bereiden. Dat is nu niet anders. Ik onderstreepte al in de commissie en wil hier nog eens onderstrepen dat het zeer onverstandig is om over plan B en de volgende stappen heel concrete uitspraken te doen. Ik weiger opnieuw dat vandaag te doen omdat wij alles zetten op de verdere strijd voor de toekomst van Opel Antwerpen. Ik hoop dat wij de steun krijgen van het hele parlement, meerderheid en oppositie, om dat de volgende uren en dagen te doen.
Collegas, wij hebben in de automobielsector nog andere dossiers. De heer van Rouveroij heeft vorige week uitdrukkelijk gevraagd hoe het zit met Volvo. Wij hebben contact gehad met Geely Holding Group, die zegt daar verder te willen investeren. Volvo wil die elektrische wagen verder ontwikkelen. Ook daarover hebben wij de nodige gesprekken gevoerd. Daarmee tonen wij aan dat wij, ook buiten het algemene kader van de transformatie van onze economie, volop bezig zijn met concrete dossiers zoals Volvo. Die Chinezen hebben ons laten verstaan dat wij, wanneer zij verdere onderhandelingen met Volvo-Ford zullen opzetten, opnieuw met hen rond de tafel zullen zitten. Ze hebben ook nu al de garantie gegeven dat de vestiging van Gent een duurzame toekomst kan hebben met nieuwe producten en met duurzame autos, waarvan de elektrische wagen er een is.
Mijnheer Van Mechelen, u bent zeer goed geplaatst om het belang van meerjarenbegrotingen te kennen. U hebt er zelf tientallen opgemaakt. Wij zullen dit ook opmaken. Wij zullen er samen met de collegas voor zorgen dat dit aan het parlement wordt overgemaakt zodat wij daarover kunnen discussiëren. U weet ook dat het in deze omstandigheden nog moeilijker is dan vroeger omdat niemand op dit moment weet hoe snel wij uit de economische recessie komen, als we er al uitkomen, en wat daarvan de effecten zullen zijn. Daarom zijn wij met heel veel zorg volop bezig met het opmaken van de meerjarenbegroting en we kijken uit naar het debat dat we daarover kunnen hebben. U bent zeer goed geplaatst om de juiste waarde en de juiste betekenis van meerjarenbegrotingen te kennen.
Mijnheer de voorzitter, collegas, mijnheer Penris, uit respect voor het parlement zijn wij natuurlijk bereid om zodra er nieuws is daarover met het parlement te discussiëren. Wij moeten er wel op toezien dat de agendas op elkaar kunnen worden afgetoetst. De vergadering met de werkgroep vindt morgen om half één plaats. Het is misschien toch wel wijs om die vergadering af te wachten, want wij willen toch ook niet in herhaling vallen, zonder dat we daarover overleg hebben gepleegd met de vakbonden en de werkgevers. Als het nodig is, is het misschien aangewezen om dat na half één, dus om 14 uur, te plannen.
De belangrijke boodschap die ik, ook namens de collegas in de Vlaamse Regering, wil geven is dat voor ons de strijd, mevrouw De Vits, niet gestreden is. Wij zullen ons blijven inzetten voor een duurzame oplossing voor de vestiging van Opel-GM in Antwerpen, totdat het niet meer doenbaar of aanvaardbaar is om die strijd voort te zetten.
De heer Gatz heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik heb nog een kleine aanvullende vraag bij het engagement met betrekking tot de meerjarenbegroting. We gaan er hier geen begrotingsdebat van maken.
Mijnheer de minister-president, de bedoeling van mevrouw Ceysens en de heer Van Mechelen was om, met betrekking tot de transitie van dit Vlaamse economische weefsel naar een innovatiegedreven economie, vanuit de oppositie beter te kunnen toetsen of u zegt wat u doet en of u doet wat u zegt. Wij zijn tevreden dat nu duidelijk is dat er een meerjarenbegroting komt. U hebt dat trouwens, als ik mij niet vergis, gisteren al in de commissie Economie aangegeven. Dat hadden wij van de minister van Begroting nog niet gehoord. Dat is dus goed nieuws. De vraag is alleen wanneer wij die begroting mogen verwachten.
Ik heb er begrip voor dat de tijden wat onzekerder zijn dan voorheen. Dan kan men met verschillende parameters of verschillende vorken of verschillende scenarios spelen in een meerjarenbegroting. In het verleden mochten wij de meerjarenbegroting steeds ontvangen net voor het debat in de commissie werd afgesloten en we het begrotingsdebat in de plenaire vergadering voortzetten. Mogen wij nu ook dezelfde timing verhopen? Het is toch belangrijk dat we die zouden kunnen halen.
Mijnheer Gatz, de heer Van Mechelen weet zeer goed dat we in het verleden al meer dan één timing hebben gehanteerd. Als ik me niet vergis, is ooit een meerjarenbegroting voor de begrotingscontrole afgeleverd. We doen dit in elk geval zo snel mogelijk. Ik begrijp dat de oppositie, maar ook de meerderheid, geïnteresseerd is en wil weten in welk perspectief bepaalde zaken moeten worden geplaatst. Mevrouw Ceysens heeft terecht naar het belang van innovatie verwezen. We doen wat we kunnen. Dit kan nog voor het einde van het jaar worden afgerond. Ik ga daar trouwens van uit. Ik wil me echter niet op een datum vastpinnen. Dat zou immers andere discussies opleveren, wat ik wil voorkomen.
De heer Diependaele heeft het woord.
Ik zou de minister-president een kleine tip willen geven. Hij heeft daarnet verwezen naar de garanties die door Volvo zijn verstrekt. Misschien kan hij zich er deze keer van vergewissen dat het om juridisch bindende garanties gaat. Op die manier zou hij verrassingen, zoals we die nu met Opel ervaren, in de toekomst kunnen vermijden.
De heer Diependaele heeft gelijk. Tijdens het onderhoud dat we met Geely hebben gehad, heeft de voorzitter van de holding uitdrukkelijk onderstreept dat de onderhandelingen met Ford zich in een beginfase bevinden. Geely weet nu natuurlijk niet of de tweede fase van de onderhandelingen ooit zal plaatsvinden.
Tijdens de eerste fase wil Geely een algemeen engagement aangaan. Ik ben zeer goed geplaatst om te beseffen hoe delicaat garanties en engagementen zijn. We hebben een duidelijke afspraak met Geely. Indien de tweede onderhandelingsronde wordt aangevat, zullen we elkaar weer treffen. Op dat ogenblik zullen we nagaan in welke mate we de garanties van Geely hard kunnen maken.
Er zijn verschillende mogelijkheden. Volgens de heer Diependaele moet het om juridisch bindende garanties gaan. Een andere invalshoek betreft onze investeringen in productielijnen, in vorming en in opleidingen. Dat is de meest concrete mogelijkheid.
Tijdens de tweede onderhandelingsronde zullen we trachten de gegeven garanties hard te maken. Het is nu nog te vroeg om iets concreets op papier te zetten. Geely weet immers nog niet of het mogelijk zal zijn de deal rond te krijgen.
De heer Van Rouveroij heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ondertussen is een tweede kandidaat-koper opgedoken. Het gaat om het Amerikaanse Crown Consortium, dat door een gewezen topman van Ford wordt geleid. Ik heb de indruk dat er vanuit Vlaanderen goede contacten met dit consortium zijn. De minister-president weet allicht naar wie ik verwijs. Het zou misschien interessant kunnen zijn proactief contact met deze kandidaat-koper op te nemen.
We staan open voor alle contacten en dus ook voor contacten met het door de heer Van Rouveroij vermelde bedrijf. Ik heb begrepen dat Geely voor Ford momenteel de bevoorrechte gesprekspartner is. We zullen proberen de onderhandelingen zo ver mogelijk te krijgen. Dit neemt niet weg dat de onderhandelingen kunnen mislukken. In dat geval zullen we met andere partners moeten onderhandelen. Er is nog een andere geïnteresseerde partij, namelijk Jakob. We zullen in elk geval op een verstandige wijze contact houden met alle partijen die een ernstige kans maken of die een ernstig voorstel doen. Indien iets zou gebeuren, moeten we in staat zijn de zaak snel verder aan te pakken. We hebben in verband met het dossier van Opel en General Motors gezien dat een situatie snel kan wijzigen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Het debat is gesloten.
Actualiteitsmotie
Door de dames Ceysens, Moerman, De Ridder en Peeters en de heren Gatz en Van Mechelen werd tot besluit van dit actualiteitsdebat een actualiteitsmotie ingediend. Ze zal worden gedrukt en rondgedeeld.
Het parlement zal zich daar straks over uitspreken.
Het incident is gesloten.