Verslag plenaire vergadering
Verslag
Dames en heren, het debat is geopend.
De heer Penris heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister-president, collegas, wanneer ik hier rondspeur, ook in mijn eigen fractie, moet ik met plaatsvervangende schaamte vaststellen dat er voor dit onderwerp weinig belangstelling is. Er zijn aan de overkant misschien andere evenementen te beleven, maar dat verontschuldigt de afwezigen van vandaag niet.
Mijnheer de minister-president, collegas, het is weerkundig een bijzonder donkere dag, maar ook sociaaleconomisch en in het privéleven van heel wat mensen is dit een bijzonder donkere dag. De laatste berichten suggereren dat er minstens tweeduizend familievaders of familiemoeders in Opel Antwerpen hun job dreigen te verliezen. In aanloop naar de sinterklaas- en de kerstperiode kan dat tellen.
Ik denk, mijnheer de minister-president, dat het in deze omstandigheden niet het moment is om politieke spelletjes te spelen in dit dossier. Ik ga dat ook niet doen vanuit de oppositie, dat zou al te gemakkelijk zijn. Vandaag moeten we proberen om er met zijn allen alsnog het beste van te maken, in het belang van die tweeduizend rechtstreeks getroffenen en in het belang van de hele Antwerpse regio.
Ik had u een actuele vraag willen stellen over uw wedervaren met de mensen van General Motors (GM). Het schijnt dat u zich boos hebt gemaakt, en voor u boos wordt, moet er al iets aan de hand zijn. Ik geloof dus dat u zich terecht boos hebt gemaakt. De actualiteit van vandaag heeft echter ook mijn vraagstelling achterhaald. Het drama van vandaag is van dien aard dat we u geen vragen meer hoeven te stellen over wat er met de betrokken mensen van General Motors is besproken. We moeten u alleen nog vragen hoe het nu verder gaat. U hebt lang, en misschien niet ten onrechte, vastgehouden aan de optie om te proberen Opel Antwerpen open te houden. Men heeft u keer op keer teleurgesteld. De laatste keer was u over die teleurstelling zo boos dat u zich echt boos hebt gemaakt.
Het is misschien wat prematuur om u te vragen hoe het nu verder moet. Op die manier wordt dit debat misschien wat virtueel, want de berichten die binnenkomen, worden intussen al ontkend. Het Duitse persbureau DPA gaat er natuurlijk van uit dat de Duitse vestigingen open zullen blijven en dat Antwerpen het gelag zal moeten betalen. Is dat zo? Hebt u al actuelere informatie? Als Opel Antwerpen inderdaad de deuren moet sluiten want een bedrijf van die omvang dat van 2600 naar 600 werknemers gaat, wordt natuurlijk gesloten en als de berichten vandaag worden bevestigd, heeft uw regering voor de betrokken werknemers dan een geloofwaardig alternatief?
Meer kan ik, moet ik, mag ik vandaag niet vragen. (Applaus bij het Vlaams Belang)